559
علم و حكمت جلد دوّم

۲ / ۳

بردبارى

قرآن

«خداوند دانا و بردبار است» .

«بى گمان خداوند دانا و بردبار است» .

«خداوند همواره دانا و بردبار است» .

حديث

۱۵۹۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهترين دستيار دانش بردبارى است .

۱۵۹۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زيور دانش ، بردبارى اهل آن است .

۱۵۹۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سوگند به آنكه جانم در دست اوست ، برتر از بردبارى با دانش چيزى با چيز ديگر گرد نيامد .

۱۵۹۷.امام على عليه السلام :ـ در توصيف پرهيزگارانـ : بردبارى را با دانش و گفتار را با كردار درهم مى آميزد .

۱۵۹۸.امام على عليه السلام :آنكه بردبارى ندارد ، دانشى ندارد .

۱۵۹۹.امام على عليه السلام :دانش به بردبارى نياز دارد .

۱۶۰۰.امام على عليه السلام :سنگينى بردبارى ، زيور دانش است .

۱۶۰۱.امام على عليه السلام :بهترين همراه بردبارى ، دانش است .

۱۶۰۲.امام على عليه السلام :دانش بياموزيد و آرامش و بردبارى را براى دانش فرا گيريد و از دانشمندان متكبّر نباشيد .

۱۶۰۳.امام على عليه السلام :كمال دانش ، بردبارى و كمال بردبارى ، فراوانى تحمّل و فرو خوردن خشم است .

۱۶۰۴.امام على عليه السلام :زيبايى بردبارى، نشانه فراوانى دانش است .

۱۶۰۵.امام على عليه السلام :دانش تا با بردبارى همراه نگردد ، نتيجه ندهد .


علم و حكمت جلد دوّم
558

۲ / ۳

الحِلم

الكتاب

«و اللّهُ عَليمٌ حَليمٌ ۱ » .

«و إنَّ اللّهَ لَعَليمٌ حَليمٌ ۲ » .

«و كانَ اللّهُ عَليمًا حَليمًا ۳ » .

الحديث

۱۵۹۴.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :نِعمَ وَزيرُ العِلمِ الحِلم ۴ .

۱۵۹۵.عنه صلى الله عليه و آله :زَينُ العِلمِ حِلمُ أهلِهِ ۵ .

۱۵۹۶.عنه صلى الله عليه و آله :والَّذي نَفسي بِيَدِهِ ، ما جُمِعَ شَيءٌ إلى شَيءٍ أفضَلُ مِن حِلمٍ إلى عِلمٍ . ۶

۱۵۹۷.الإمام عليّ عليه السلامـ في صِفَةِ المُتَّقينَـ : يَمزُجُ الحِلمَ بِالعِلمِ والقَولَ بِالعَمَلِ ۷ .

۱۵۹۸.عنه عليه السلام :لا عِلمَ لِمَن لا حِلمَ لَهُ .

۱۵۹۹.عنه عليه السلام :يَحتاجُ العِلمُ إلَى الحِلم ۸ .

۱۶۰۰.عنه عليه السلام :وَقارُ الحِلمِ زينَةُ العِلم .

۱۶۰۱.عنه عليه السلام :نِعمَ قَرينُ الحِلمِ العِلم ۹ .

۱۶۰۲.عنه عليه السلام :تَعَلَّمُوا العِلمَ ، وتَعَلَّموا لِلعِلمِ السَّكينَةَ والحِلمَ ، ولا تَكونوا جَبابِرَةَ العُلَماءِ ۱۰ .

۱۶۰۳.عنه عليه السلام :كَمالُ العِلمِ الحِلمُ ، وكَمالُ الحِلمِ كَثرَةُ الاِحتِمالِ والكَظم .

۱۶۰۴.عنه عليه السلام :حُسنُ الحِلمِ دَليلُ وُفورِ العِلم .

۱۶۰۵.عنه عليه السلام :لَن يُثمِرَ العِلمُ حَتّى يُقارِنَهُ الحِلم .

1.النساء : ۱۲ .

2.الحجّ : ۵۹ .

3.الأحزاب : ۵۱ .

4.الكافي : ۱ / ۴۸ / ۳ عن حمّاد بن عثمان عن الإمام الصادق عليه السلام ، قرب الإسناد : ۶۸ / ۲۱۷ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام عنه صلى الله عليه و آله ، غرر الحكم : ۹۹۲۹ .

5.سنن الدارمي : ۱ / ۱۵۰ / ۵۸۳ عن عامر الشعبي ، الفردوس : ۲ / ۲۹۶ / ۳۳۴۹ عن أنس بن مالك ؛ غرر الحكم : ۵۴۶۳ وفيه «الحلم» بدل «حلم أهله» .

6.الخصال : ۴ / ۱۱ عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ؛ جامع بيان العلم : ۱ / ۱۲۵ عن معاذ بن جبل عنه صلى الله عليه و آلهوفيه «أووى» بدل «جمع» ، الفردوس : ۴ / ۱۲۰ / ۶۳۷۱ عن أبي اُمامة وفيه «اُضيف» بدل «جمع» .

7.نهج البلاغة : الخطبة ۱۹۳ ، تحف العقول : ۱۶۱ وفيه «العلم» بدل «القول» .

8.(۱۸۱۲ و ) غرر الحكم : ۱۰۷۸۴ ، ۱۱۰۲۴ .

9.(۱۸۱۴ و ) غرر الحكم : ۱۰۰۷۳ ، ۹۸۹۸ .

10.كنزالفوائد : ۲ / ۱۰۸ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33494
صفحه از 721
پرینت  ارسال به