551
علم و حكمت جلد دوّم

۱۵۵۹.امام على عليه السلام :هر كس به دانش خويش عمل كند ، به مطلوب و مقصود اخرويش برسد .

۱۵۶۰.امام على عليه السلام :دانش آموزيد تا بدان شناخته گرديد و بدان عمل كنيد تا از اهل آن به شمار آييد . روزگارى پس از اين روزگار مى رسد كه نه دهم مردم ، كار نيك را نمى شناسند و جز شخص گمنام رهايى نيابد . پس آنان اند پيشوايان هدايت و چراغهاى دانش ؛ نه به هر سو روان اند و نه با پرگويى افشاگر رازهايند .

۱۵۶۱.امام على عليه السلام :قوام دين و دنيا به چهار چيز است : دانشمندى كه دانشش را به كار مى بندد و نادانى كه از آموختن سر نمى پيچد و بخشنده اى كه از احسان بخل نمى ورزد و نادارى كه آخرتش را به دنيايش نمى فروشد . پس هرگاه دانشمند دانشش را تباه كند ، نادان از آموختن سرپيچى مى كند و هرگاه توانگر از احسان بخل ورزيد ، تهيدست آخرتش را به دنيايش مى فروشد .

۱۵۶۲.امام على عليه السلام :چون خواستيد از دانش بهره ببريد ، بدان عمل كنيد و در معانى آن بسيار بينديشيد ، تا دلها آن را در برگيرد .

۱۵۶۳.امام على عليه السلام :دانش اندك با عمل ، بهتر از دانش فراوان بى عمل است .

۱۵۶۴.امام على عليه السلامـ هنگامى كه از او پرسيده شد : دانشمند كيست؟ـ : آنكه از حرامها دورى كند .

۱۵۶۵.امام على عليه السلام :دانش به عمل نياز دارد .

۱۵۶۶.امام على عليه السلام :قوام دانش در عمل به آن است .

۱۵۶۷.امام على عليه السلام :بدترين دانش ، دانشى است كه بدان عمل نمى شود .

۱۵۶۸.امام على عليه السلام :دانش بى عمل مانند درخت بى ثمر است .

۱۵۶۹.امام على عليه السلام :دانش بى عمل مانند كمان بى زه است .

۱۵۷۰.امام على عليه السلام :كمال دانش در عمل است .


علم و حكمت جلد دوّم
550

۱۵۵۹.عنه عليه السلام :مَن عَمِلَ بِالعِلمِ بَلَغَ بُغيَتَهُ مِنَ الآخِرَةِ ومُرادَهُ ۱ .

۱۵۶۰.عنه عليه السلام :تَعَلَّمُوا العِلمَ تُعرَفوا بِهِ ، واعمَلوا بِهِ تَكونوا مِن أهلِهِ ، فَإِنَّهُ سَيَأتي بَعدَ هذا زَمانٌ لا يَعرِفُ فيهِ تِسعَةُ عُشَرائِهِم ۲ المَعروفَ ، ولا يَنجو مِنهُ إلاّ كُلُّ نُوَمَةٍ ، فَاُولئِكَ أئِمَّةُ الهُدى ومَصابيحُ العِلمِ لَيسوا بِالمَساييحِ ولاَ المَذاييعِ ۳ البُذرِ ۴ .

۱۵۶۱.عنه عليه السلام :قِوامُ الدّينِ والدُّنيا بِأَربَعَةٍ : عالِمٍ مُستَعمِلٍ عِلمَهُ ، وجاهِلٍ لا يَستَنكِفُ أن يَتَعَلَّمَ ، وجَوادٍ لا يَبخَلُ بِمَعروفِهِ ، وفَقيرٍ لا يَبيعُ آخِرَتَهُ بِدُنياهُ ، فَإِذا ضَيَّعَ العالِمُ عِلمَهُ استَنكَفَ الجاهِلُ أن يَتَعَلَّمَ ، وإذا بَخِلَ الغَنِيُّ بِمَعروفِهِ باعَ الفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنياهُ ۵ .

۱۵۶۲.عنه عليه السلام :إذا رُمتُمُ الاِنتِفاعَ بِالعِلمِ فَاعمَلوا بِهِ ، وأكثِرُوا الفِكرَ في مَعانيهِ ، تَعِهِ القُلوبُ ۶ .

۱۵۶۳.عنه عليه السلام :قَليلُ العِلمِ مَعَ العَمَلِ خَيرٌ مِن كَثيرِهِ بِلا عَمَلٍ ۷ .

۱۵۶۴.عنه عليه السلامـ عِندَما سُئِلَ عليه السلام مَنِ العالِمُ ؟ـ : مَنِ اجتَنَبَ المَحارِم ۸ .

۱۵۶۵.عنه عليه السلام :يَحتاجُ العِلمُ إلَى العَمَلِ .

۱۵۶۶.عنه عليه السلام :مِلاكُ العِلمِ العَمَلُ بِهِ .

۱۵۶۷.عنه عليه السلام :شَرُّ العِلمِ عِلمٌ لا يُعمَلُ بِهِ .

۱۵۶۸.عنه عليه السلام :عِلمٌ بِلا عَمَلٍ كَشَجَرٍ بِلا ثَمَرٍ .

۱۵۶۹.عنه عليه السلام :عِلمٌ بِلا عَمَلٍ كَقَوسٍ بِلا وَتَرٍ .

۱۵۷۰.عنه عليه السلام :كَمالُ العِلمِ العَمَلُ ۹ .

1.غرر الحكم : ۸۲۴۵ .

2.العشير : جزء من أجزاء العشرة (لسان العرب : ۴ / ۵۷۰) .

3.جمع مذياع من أذاع الشيء إذا أفشاه ، وقيل : الذين يشيعون الفواحش (النهاية : ۲ / ۱۷۴) .

4.سنن الدارمي : ۱ / ۸۶ / ۲۶۳ ، عيون الأخبار لابن قتيبة : ۲ / ۳۵۲ نحوه وكلاهما عن أوفى بن دلهم ؛ وراجع غرر الحكم : ۴۵۲۹ و ۲۵۳۱ .

5.نهج البلاغة : الحكمة ۳۷۲ ، غرر الحكم : ۶۸۱۸ نحوه .

6.غرر الحكم : ۴۱۵۸ . رُمتُ الشيءَ : طَلَبْتُه (المصباح المنير : ۲۴۶) .

7.غرر الحكم : ۶۷۷۲ .

8.دستور معالم الحكم : ۸۳ .

9.(۱۷۷۴ ـ ) غرر الحكم : ۱۱۰۲۰ ، ۹۷۲۳ ، ۵۷۰۷ ، ۶۲۹۰ ، ۶۲۹۱ ، ۷۲۴۳ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33613
صفحه از 721
پرینت  ارسال به