521
علم و حكمت جلد دوّم

۱۴۴۴.امام على عليه السلام :كجايند آنها كه به دروغ و ستم برما پنداشتند كه خود راسخان در دانش اند و نه ما . [بنگرند] كه خدا ما را بركشيده و آنان را پست كرده و به ما بخشيده و آنان را محروم گذارده و ما را داخل نموده و آنان را بيرون كرده است؛ به ما ره مى جويند و روشنايى مى يابند .

۱۴۴۵.امام باقر عليه السلامـ در بيان معناى راسخان در دانشـ : آنكه در دانشش اختلاف و دوگانگى نباشد .

۱ / ۳

ويژگيهاى داناترينِ مردم

۱۴۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برترين مردم كسى است كه دانش مردم را بر دانش خويش بيفزايد .

۱۴۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :موسى عليه السلام از پروردگارش پرسيد : پرورگارا! كداميك از بندگانت داناترند؟ فرمود : دانشمندى كه از دانش سير نگردد و دانش مردم را بر دانش خويش بيفزايد .

۱۴۴۸.موسى :پروردگارا! كداميك از بندگانت داناترند؟ فرمود : دانشمندى كه هميشه گرسنه دانش باشد و بزودى مردم نادان را مى بينى كه به دانش مباهات مى كنند و همچون غيرت زنان بر مردان بر آن غيرت مى ورزند و تنها همان بهره ايشان از دانش است .

۱۴۴۹.لقمان عليه السلامـ در پاسخ كسى كه از او پرسيد : كداميك از مردم داناترند؟ـ : آنكه از دانش مردم به دانش خود بيفزايد .

۱۴۵۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ خطاب به ابن مسعودـ : آيا مى دانى كدام يك از مردم داناترند؟ گفت : خدا و پيامبرش صلى الله عليه و آله داناترند . فرمود : بى گمان داناترين مردم ، بيناترين آنها به حقّ هنگام اختلاف مردم است .


علم و حكمت جلد دوّم
520

۱۴۴۴.عنه عليه السلام :أينَ الَّذينَ زَعَموا أنَّهُمُ الرّاسِخونَ فِي العِلمِ دونَنا ، كَذِبًا وبَغيًا عَلَينا ، أن رَفَعَنَا اللّهُ ووَضَعَهُم ، وأعطانا وحَرَمَهُم ، وأدخَلَنا وأخرَجَهُم ، بِنا يُستَعطَى الهُدى ويُستَجلَى العَمى ۱ .

۱۴۴۵.الإمام الباقر عليه السلامـ في تفسير الرّاسِخونَ فِي العِلمِـ : مَن لا يَختَلِفُ في عِلمِهِ ۲ .

۱ / ۳

خَصائِصُ أعلَمِ النّاسِ

۱۴۴۶.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أعلَمُ النّاسِ مَن جَمَعَ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ ۳ .

۱۴۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :سَأَلَ موسى رَبَّهُ عز و جل قالَ : رَبِّ أيُّ عِبادِكَ أعلَمُ ؟ قالَ : عالِمٌ لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ يَجمَعُ عِلمَ النّاسِ إلى عِلمِهِ ۴ .

۱۴۴۸.موسى عليه السلام :يا رَبِّ أيُّ عِبادِكَ أعلَمُ ؟ قالَ : عالِمٌ غَرثانُ مِنَ العِلمِ . ويوشِكُ أن تَرَوا جُهّالَ النّاسِ يَتَباهَونَ بِالعِلمِ ويَتَغايَرونَ عَلَيهِ كَما تَتَغايَرُ النِّساءُ عَلَى الرِّجالِ ، فَذاكَ حَظُّهُم مِنهُ ۵ .

۱۴۴۹.لُقمانُ عليه السلام :ـ لِمَن قالَ لَهُ : أيُّ النّاسِ أعلَمُ ؟ـ : مَنِ ازدادَ مِن عِلمِ النّاسِ إلى عِلمِهِ ۶ .

۱۴۵۰.رسول اللّه صلى الله عليه و آلهـ لِعَبدِاللّهِ بنِ مَسعودـ : هَل تَدري أيُّ النّاسِ أعلَمُ ؟ قُلتُ : اللّهُ ورَسولُهُ أعلَمُ . قالَ : فَإِنَّ أعلَمَ النّاسِ أبصَرُهُم بِالحَقِّ إذَا اختَلَفَتِ النّاسُ .
۷

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۴ ، المناقب لابن شهرآشوب : ۱ / ۲۸۵ عن أبي القاسم الكوفي ، غرر الحكم : ۲۸۲۶ وفيه «بغيا علينا وحسداً لنا» .

2.الكافي : ۱ / ۲۴۵ / ۱ عن الحسن بن العبّاس عن الإمام الجواد عن الإمام الصادق عليهماالسلام .

3.الفقيه : ۴ / ۳۹۵ / ۵۸۴۰ عن يونس بن ظبيان عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام ، الخصال : ۵ / ۱۳ عن سيف بن عميرة عن الإمام الصادق عن الإمام عليّ عليهماالسلام نحوه ، معاني الأخبار : ۱۹۵/۱ عن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الصادق عن أبيه عن جدّه عليهم السلام عنه صلى الله عليه و آله ، أمالي الصدوق : ۷۲ / ۴۱ عن يونس بن ظبيان عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلامعنه صلى الله عليه و آله ، المحاسن : ۱ / ۳۶۰ / ۷۷۳ عن عليّ بن سيف رفعه عن الإمام عليّ عليه السلام ، كنز الفوائد : ۱ / ۳۰۰ عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله؛ سنن الدارمي : ۱ / ۹۱ / ۲۹۰ عن طاووس ، مسند أبي يعلى : ۲ / ۴۴۲ / ۲۱۸۰ عن جابر بن عبداللّه وكلاهما نحوه .

4.الفردوس : ۲ / ۳۱۴ / ۳۴۱۹ ، البداية والنهاية : ۱ / ۲۹۱ كلاهما عن أبي هريرة .

5.جامع بيان العلم : ۲ / ۱۵۱ عن كعب .

6.الزهد لابن حنبل : ۱۳۱ نقلاً عن كتاب ابن قلابة ، ربيع الأبرار : ۳ / ۲۹۴ ، البداية والنهاية : ۲ / ۱۲۸ .

7.المستدرك على الصحيحين : ۲ / ۵۲۲ / ۳۷۹۰ ، حلية الأولياء : ۴ / ۱۷۷ ، جامع بيان العلم : ۲ / ۴۳ كلّها عن عبداللّه بن مسعود .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33452
صفحه از 721
پرینت  ارسال به