517
علم و حكمت جلد دوّم

۱۴۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مرگ هزار عابد نزد خدا آسانتر از مرگ خردمندى آشنا به حلال و حرام الهى است؛ حتى اگر به بيشتر از واجبات عمل نمى كند .

۱۴۳۲.ابو امامهاز پيامبر خدا صلى الله عليه و آله چنين نقل مى كند : دانش را بگيريد پيش از آنكه برود . گفتند : اى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله! چگونه با وجود كتاب خدا در ميان ما دانش برود؟ [ ]مى گويد : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خشمگين شد ـ خدا او را به خشم نياورد ـ و سپس فرمود : مادرهايتان به سوگ شما بنشينند ، مگر تورات و انجيل در ميان بنى اسرائيل نبود كه هيچ برايشان كارساز نشد؟ رفتن دانش آن است كه حاملان آن بروند . بى گمان رفتن دانش آن است كه حاملان آن بروند .

۱۴۳۳.امام على عليه السلام :شكاف دين مرگ دانشمندان است .

۱۴۳۴.امام على عليه السلام :هنگامى كه دانشمندى مى ميرد ، چنان شكافى در اسلام پديد مى آيد كه جز جانشينش آن را پر نسازد .

۱۴۳۵.امام على عليه السلام :هنگامى كه دانشمندى مى ميرد ، چنان شكافى در اسلام پديد مى آيد كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را پر نسازد .

۱۴۳۶.امام صادق عليه السلام :هنگامى كه مؤمن فقيه مى ميرد ، شكافى در اسلام پديد مى آيد كه هيچ چيز آن را پر نسازد .

۱۴۳۷.امام كاظم عليه السلام :هنگامى كه مؤمن مى ميرد ، ... شكافى در اسلام پديد مى آيد كه هيچ چيز آن را پر نسازد؛ زيرا مؤمنان فقيه دژهاى اسلام اند؛ چون دژ و باروى شهر .

۱۴۳۸.امام صادق عليه السلام :نزد ابليس مرگ هيچ يك از مؤمنان ، از مرگ فقيه محبوبتر نيست .

۱۴۳۹.امام سجّاد عليه السلامـ درباره گفته خداى متعالـ : «آيا نديده اند كه ما به زمين مى آييم و از كرانه هاى آن مى كاهيم» ، فرمود : منظور از دست رفتن دانشمندان است .


علم و حكمت جلد دوّم
516

۱۴۳۱.عنه صلى الله عليه و آله :لَمَوتُ ألفِ عابِدٍ أيسَرُ عِندَ اللّهِ مِن مَوتِ رَجُلٍ عاقِلٍ عَقَلَ عَنِ اللّهِ عز و جلحَلالَهُ وحَرامَهُ ، وإن لَم يَكُن يَزيدُ عَلَى الفَريضَةِ شَيئًا ۱ .

۱۴۳۲.أبو اُمامَةَ، عَن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله أنَّهُ قالَ : خُذُوا العِلمَ قَبلَ أن يَذهَبَ ، قالوا : وكَيفَ يَذهَبُ العِلمُ يا نَبِيَّ اللّهِ وفينا كِتابُ اللّهِ ؟! قالَ : فَغَضِبَ ، لا يُغضِبُهُ اللّهُ ، ثُمَّ قالَ : ثَكَلَتكُم اُمَّهاتُكُم ، أوَلَم تَكُنِ التَّوراةُ والإِنجيلُ في بَني إسرائيلَ فَلَم يُغنِيا عَنهُم شَيئًا ؟! إنَّ ذَهابَ العِلمِ أن يَذهَبَ حَمَلَتُهُ ، إنَّ ذَهابَ العِلمِ أن يَذهَبَ حَمَلَتُهُ ۲ .

۱۴۳۳.الإمام عليّ عليه السلام :ثُلمَةُ الدّينِ مَوتُ العُلَماءِ ۳ .

۱۴۳۴.عنه عليه السلام :إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فِي الإِسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدُّها إلاّ خَلَفٌ مِنهُ ۴ .

۱۴۳۵.عنه عليه السلام :إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فِي الإِسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدُّها شَيءٌ إلى يَومِ القِيامَةِ . ۵

۱۴۳۶.الإمام الصادق عليه السلام :إذا ماتَ المُؤمِنُ الفَقيهُ ثُلِمَ فِي الإِسلامِ ثُلمَةٌ لايَسُدُّها شَيءٌ ۶ .

۱۴۳۷.الإمام الكاظم عليه السلام :إذا ماتَ المُؤمِنُ ... ثُلِمَ فِي الإِسلامِ ثُلمَةٌ لايَسُدُّها شَيءٌ ؛ لِأَنَّ المُؤمِنينَ الفُقَهاءَ حُصونُ الإِسلامِ كَحِصنِ سورِ المَدينَةِ لَها ۷ .

۱۴۳۸.الإمام الصادق عليه السلام :ما مِن أحَدٍ يَموتُ مِنَ المُؤمِنينَ أحَبَّ إلى إبليسَ مِن مَوتِ فَقيهٍ ۸ .

۱۴۳۹.الإمام زين العابدين عليه السلامـ في قَولِ اللّهِ تَعالى «أ وَ لَم يَرَوا أنّا نَأتِي الأَرضَ نَنقُصُها مِن أطرافِها ۹ » ـ : وهُوَ ذَهابُ العُلَماءِ ۱۰ .

1.الفردوس : ۳ / ۴۵۶ / ۵۴۰۹ عن أنس بن مالك .

2.سنن الدارمي : ۱ / ۸۲ / ۲۴۴ ، وراجع مسند ابن حنبل : ۶ / ۲۷۲ / ۱۷۹۴۱ ، المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۱۸۰ / ۳۳۹ .

3.المواعظ العدديّة : ۵۴ .

4.الإرشاد : ۱ / ۲۳۰ عن الحارث الأعور ، منية المريد : ۱۱۳ و ۳۷۶ ، الخصال : ۵۰۴ / ۱ عن الحسن بن الحسن بن عليّ عن أبيه عن الإمام عليّ عليهماالسلام .

5.المحاسن : ۱ / ۳۶۴ / ۷۸۵ عن سليمان بن جعفرالجعفري عن رجل عن الإمام الصادق عليه السلام ، بصائر الدرجات : ۵ / ۱۰ عن الإمام الصادق عليه السلام ، مستطرفات السرائر : ۱۵۸ / ۲۸ ، أعلام الدين : ۹۱ ، وراجع عدّة الداعي : ۷۱ .

6.الكافي : ۱ / ۳۸ / ۲ عن ابن أبي عمير عن بعض أصحابه ، منية المريد : ۱۱۳ .

7.الكافي : ۱ / ۳۸ / ۳ عن عليّ بن أبي حمزة .

8.الكافي : ۱ / ۳۸ / ۱ عن سليمان بن خالد .

9.الرعد : ۴۱ .

10.الكافي : ۱ / ۳۸ / ۶ عن جابر ، الفقيه : ۱ / ۱۸۶ / ۵۶۰ عن الإمام الصادق عليه السلام وفيه «فقد» بدل «ذهاب» ؛ الدرّ المنثور : ۴ / ۶۶۵ عن أبي هريرة عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33395
صفحه از 721
پرینت  ارسال به