515
علم و حكمت جلد دوّم

۱۴۲۱.امام على عليه السلام :دانشمند زنده اى ميان مردگان است .

۱۴۲۲.امام على عليه السلام :دانشمندان تا شب و روز برپاست ، ماندگاراند .

۱۴۲۳.امام على عليه السلام :كسى كه دانشى را زنده كرد ، نمى ميرد .

۱۴۲۴.امام على عليه السلام :كسى كه حكمتى را نشر داد ، با آن ياد مى شود

۱۴۲۵.امام على عليه السلام :دانشمند زنده است؛ اگر چه مرده باشد . نادان مرده است؛ اگر چه زنده باشد .

۱۴۲۶.امام على عليه السلامـ در اشعار منسوب به ايشانـ :
براى دانش به پاخيز و به جاى آن چيز ديگرى را مجوى * كه مردم مرده و اهل دانش زنده اند

ر . ك : ص ۴۵ «حقيقت زندگانى» .

ى : مرگشان ، شكافى در دين است

۱۴۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مرگ دانشمند ، شكافى در اسلام است كه آمد و رفت شب و روز آن را پر نسازد .

۱۴۲۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مرگ دانشمند ، مصيبتى جبران ناپذير است و شكافى پرنشدنى و آن ستاره اى است كه ناپديد مى گردد و مرگ قبيله اى از مرگ دانشمندى آسانتر است .

۱۴۲۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند دانشمندى را قبض روح نمى كند ، مگر آنكه شكافى در اسلام پديد مى آيد كه تا روز قيامت پر نگردد .

۱۴۳۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند دانش را با جدا كردن از بندگان نمى گيرد؛ بلكه دانش را با قبض روح دانشمندان مى گيرد ، تا آنجا كه دانشمندى باقى نمى گذارد و مردم، نادانان را به عنوان سرور خود بر مى گزينند و از آنان مى پرسند ، پس نادانسته فتوا مى دهند و گمراه مى شوند و گمراه مى كنند .


علم و حكمت جلد دوّم
514

۱۴۲۱.الإمام عليّ عليه السلام :العالِمُ حَيٌّ بَينَ المَوتى .

۱۴۲۲.عنه عليه السلام :العُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ اللَّيلُ والنَّهارُ .

۱۴۲۳.عنه عليه السلام :ما ماتَ مَن أحيى عِلمًا ۱ .

۱۴۲۴.عنه عليه السلام :مَن نَشَرَ حِكمَةً ذُكِرَ بِها ۲ .

۱۴۲۵.عنه عليه السلام :العالِمُ حَيٌّ وإن كانَ مَيِّتًا ، الجاهِلُ مَيِّتٌ وإن كانَ حَيًّا ۳ .

۱۴۲۶.مِمّا يُنسَبُ إلَى الإِمامِ عَلِيٍّ عليه السلام :
فَقُم بِعِلمٍ ولا تَبغي لَهُ بَدَلاًفَالنّاسُ مَوتى وأهلُ العِلمِ أحياءُ ۴

ي : مَوتُهُم ثُلمَةٌ فِي الدّينِ

۱۴۲۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَوتُ العالِمِ ثُلمَةٌ فِي الإِسلامِ ، لا يَسُدُّهَا اختِلافُ اللَّيلِ والنَّهارِ . ۵

۱۴۲۸.عنه صلى الله عليه و آله :مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لا تُجبَرُ ، وثُلمَةٌ لا تُسَدُّ ، وهُوَ نَجمٌ طَمَسَ ۶ ، ومَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِم ۷ .

۱۴۲۹.عنه صلى الله عليه و آله :ما قَبَضَ اللّهُ عالِمًا إلاّ كانَ ثَغرَةً فِي الإِسلامِ ، لا تُسَدُّ بِمِثلِهِ ۸ إلى يَومِ القِيامَةِ ۹ .

۱۴۳۰.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّهَ لا يَقبِضُ العِلمَ انتِزاعًا يَنتَزِعُهُ مِنَ العِبادِ ، ولكِن يَقبِضُ العِلمَ بِقَبضِ العُلَماءِ ، حَتّى إذا لَم يُبقِ عالِمًا ، اِتَّخَذَ النّاسُ رُؤوسًا جُهّالاً ، فَسُئِلوا فَأَفتَوا بِغَيرِ عِلمٍ ، فَضَلّوا وأضَلّوا ۱۰ .

1.(۱۶۲۰ ـ ) غررالحكم : ۲۱۱۷ ، ۱۴۸۱ ، ۹۵۰۸ .

2.كنزالفوائد: ۱ / ۳۴۹.

3.غرر الحكم : ۱۱۲۴ و ۱۱۲۵ .

4.ديوان الإمام عليّ عليه السلام : ۲۴ .

5.الفردوس : ۴ / ۱۴۹ / ۶۴۵۹ ، كنزالعمّال : ۱۰ / ۱۴۹ / ۲۸۷۶۰ نقلاً عن البزّار وكلاهما عن عائشة ، وفيه «لا تُسَدُّ ما اختَلَفَ اللَّيلُ والنَّهارُ» ؛ مجمع البيان : ۶ / ۴۶۱ عن الإمام الصادق عليه السلام عن ابن مسعود وفيه «لا يَسُدُّها شَيءٌ ما اختَلَفَ اللَّيلُ والنَّهارُ» .

6.طمس الطريقُ : دَرَس (المصباح المنير : ۳۷۸) .

7.الفردوس : ۴ / ۱۴۸ / ۶۴۵۸ ، مجمع الزوائد : ۱ / /۴۷۳ / ۹۸۶ ، كنزالعمّال : ۱۰ / ۱۶۵ / ۲۸۸۵۸ نقلاً عن الطبراني والبيهقي وكلّها عن أبي الدرداء .

8.وفي الجامع الصغير : «ثلمثه» بدل «بمثله» .

9.الفردوس : ۴ / ۷۳ / ۶۲۲۷ ، الجامع الصغير : ۲ / ۵۰۲ / ۷۹۵۷ نقلاً عن السجزي في الإبانة والموهبي في العالم وكلاهما عن ابن عمر ، وفيه «ثلمته» بدل «بمثله» .

10.البخاري : ۱ / ۵۰ / ۱۰۰ ، صحيح مسلم : ۴ / ۲۰۵۸ / ۲۶۷۳ ، سنن الترمذي : ۵ / ۳۱ / ۲۶۵۲ وفيهما «لم يترك» بدل «لم يُبقِ» ، سنن ابن ماجة : ۱ / ۲۰ / ۵۲ ، سنن الدارمي : ۱ / ۸۲ / ۲۴۳ ، الفردوس : ۱ / ۱۶۵ / ۶۰۹ كلّها عن عبداللّه بن عمرو بن العاص ، مسند ابن حنبل : ۲ / ۵۵۹ / ۶۵۲۱ عن عبداللّه بن عمر ؛ وراجع أمالي المفيد : ۲۰ / ۱ ، كنزالفوائد : ۲ / ۱۰۸ ، منية المريد : ۲۸۱ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33404
صفحه از 721
پرینت  ارسال به