501
علم و حكمت جلد دوّم

۴ / ۵

گوناگون

۱۳۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گنگى از شيطان است؛ نه گنگى زبان ، بلكه كم معرفتى به حقّ .

۱۳۷۴.امام على عليه السلام :هر سخنى را پاسخى است .

۱۳۷۵.امام على عليه السلام :از دليلهاى فضل ، پاسخ درست است .

۱۳۷۶.امام على عليه السلام :گاه باب پاسخ بر شيوا سخن بسته مى شود .

۱۳۷۷.امام على عليه السلام :گاه مرد زبان آور از حجّت آورى درمى ماند .

۱۳۷۸.امام على عليه السلام :در پرسشهايى كه از پسرش امام حسن عليه السلامپرسيد ـ : پسركم! خرد چيست؟ گفت : نگاهدارى دلت از آنچه بدو سپرده اى ... فرمود : نادانى چيست؟ گفت : شتاب كردن پيش از فرصت يافتن و خوددارى از پاسخ دادن . و البته در بسيارى مواقع خاموشى بهترين ياور است؛ هرچند شيوا سخن باشى .

۱۳۷۹.امام صادق عليه السلام :ـ در پاسخ كسى كه به ايشان گفت : آيا خداوند قادر است كه بر مردم ظاهر شود ، تا همه او را ببينند تا به يقين عبادت شود؟ـ فرمود : براى ناشدنى پاسخى نيست .


علم و حكمت جلد دوّم
500

۴ / ۵

النَّوادِر

۱۳۷۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :العِيُّ مِنَ الشَّيطانِ ولَيسَ العَيُّ عِيَّ اللِّسانِ ولكِن قِلَّةُ المَعرِفَةِ بِالحَقِّ ۱ .

۱۳۷۴.الإمام عليّ عليه السلام :لِكُلِّ قَولٍ جَوابٌ .

۱۳۷۵.عنه عليه السلام :مِن بُرهانِ الفَضلِ صائِبُ الجَوابِ .

۱۳۷۶.عنه عليه السلام :رُبَّما اُرتِجَ عَلَى الفَصيحِ الجَوابُ .

۱۳۷۷.عنه عليه السلام :رُبَّما خَرِسَ البَليغُ عَن حُجَّتِهِ ۲ .

۱۳۷۸.عنه عليه السلامـ فيما سَأَلَ عَنهُ ابنَهُ الحَسَنَ عليه السلامـ : يا بُنَيَّ ، مَا العَقلُ ؟ قالَ : حِفظُ قَلبِكَ مَا استَودَعتَهُ ... قالَ : فَمَا الجَهلُ ؟ قالَ : سُرعَةُ الوُثوبِ عَلَى الفُرصَةِ قَبلَ الاِستِمكانِ مِنها ، والاِمتِناعُ عَنِ الجَوابِ ، ونِعمَ العَونُ الصَّمتُ في مَواطِنَ كَثيرَةٍ وإن كُنتَ فَصيحًا ۳۴ .

۱۳۷۹.الإمام الصادق عليه السلامـ في جَوابِ مَن قالَ لَهُ : ألَيسَ هُوَ قادِرٌ أن يَظهَرَ لَهُم حَتّى يَرَوهُ فَيَعرِفوهُ فَيُعبَدَ عَلى يَقينٍ ؟ـ : لَيسَ لِلمُحالِ جَوابٌ ۵ .

1.الفردوس: ۳ / ۹۰ / ۴۲۵۲ عن أبي هريرة ، وراجع موارد الظمآن: ۴۹۲/۲۰۱۰.

2.(۱۵۷۲ ـ ) غرر الحكم : ۷۲۷۳ ، ۹۴۱۷ ، ۵۳۷۸ ، ۵۳۷۶ .

3.قوله عليه السلام : «والامتناع عن الجواب» أي عند عدم مظنّة ضرر في الجواب ، فإنّ الامتناع حينئذٍ إمّا للجهل به أو للجهل بمصلحة الوقت ، فإنّ الصلاح حينئذٍ في الجواب (البحار : ۱ / ۱۱۷) .

4.معاني الأخبار: ۴۰۱/۶۲ عن شريح بن هانئ، العددالقويّة: ۳۲/۲۲ وفيه كلام الإمام الحسن عليه السلام فقط .

5.الاحتجاج : ۲ / ۲۱۳ / ۲۲۳ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33444
صفحه از 721
پرینت  ارسال به