613
علم و حكمت جلد دوّم

۱۷۷۴.مقاتل بن سليمان :در انجيل يافتم كه خداوند متعال به عيسى عليه السلامفرمود : دانشمندان را بزرگ بشمار و برترى آنان را بشناس كه من آنان را بر همه خلقم ، جز پيامبران و فرستادگان ، برترى بخشيدم؛ همچون برترى خورشيد بر ستارگان و برترى آخرت بر دنيا و برترى من بر هر چيز .

۱۷۷۵.امام على عليه السلام :تو را باد به مداراى مردم و اكرام دانشمندان .

۱۷۷۶.امام على عليه السلام :دانشمند به سبب دانشش و بزرگسال به سنّش و نيكوكار به كار نيكش و قدرتمند به قدرتش گرامى شمرده مى شود .

۱۷۷۷.امام على عليه السلام :هركس دانشمندى را گرامى بدارد ، بى گمان پروردگارش را گرامى داشته است .

۱۷۷۸.امام عسكرى عليه السلام:به امام ابوالحسن على بن محمّد عسكرى [امام هادى عليه السلام ]رسيد كه مردى از فقيهان پيرو او با برخى از ناصبيان گفتگو كرده و برهانش را به او فهمانده ، تا آنجا كه رسواييش را آشكار ساخته است . سپس وى بر امام هادى عليه السلام وارد شد؛ در حالى كه در صدر مجلس تختى بزرگ نهاده شده بود و امام خود بيرون از آن نشسته بود و در حضورش گروهى از علويان و بنى هاشم بودند . حضرت آن فقيه را بالا و بالاتر برد ، تا آنكه او را بر تخت نشاند .

ب : كوچك نشمردن دانشمند

۱۷۷۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :كسى كه دانشمند را حقير شمرد ، مرا حقير شمرده است و هركس مرا حقير بشمرد ، كافر است .

۱۷۸۰.امام على عليه السلام :جز نابخرد نادان ، دانش و دانشوران را سبك نمى شمرد .

۱۷۸۱.امام على عليه السلام :بنده اى را كه خداوند به او دانش عطا فرموده ، كوچك مشمار؛ چون خداوند متعال وى را هنگام اعطاى دانش كوچك نشمرده است .


علم و حكمت جلد دوّم
612

۱۷۷۴.ـ مُقاتِلُ بنُ سُلَيمان :وَجَدتُ فِي الإِنجيلِ : أنَّ اللّهَ تَعالى قالَ لِعيسى عليه السلام : عَظِّمِ العُلَماءَ واعرِف فَضلَهُم ، فَإِنّي فَضَّلتُهُم عَلى جَميعِ خَلقي إلاَّ النَّبِيّينَ والمُرسَلينَ ، كَفَضلِ الشَّمسِ عَلَى الكَواكِبِ ، وكَفَضلِ الآخِرَةِ عَلَى الدُّنيا ، وكَفَضلي عَلى كُلِّ شَيءٍ ۱ .

۱۷۷۵.الإمام عليّ عليه السلام :عَلَيكَ بِمُداراةِ النّاسِ ، وإكرامِ العُلَماءِ ۲ .

۱۷۷۶.عنه عليه السلام :يُكرَمُ العالِمُ لِعِلمِهِ ، والكَبيرُ لِسِنِّهِ ، وذُو المَعروفِ لِمَعروفِهِ ، والسُّلطانُ لِسُلطانِهِ .

۱۷۷۷.عنه عليه السلام :مَن وَقَّرَ عالِمًا فَقَد وَقَّرَ رَبَّهُ ۳ .

۱۷۷۸.الإمام العسكري عليه السلام :اِتَّصَلَ بِأَبِي الحَسَنِ عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ العَسكَرِيِّ عليهماالسلامأنَّ رَجُلاً مِن فُقَهاءِ شيعَتِهِ كَلَّمَ بَعضَ النُّصّابِ فَأَفهَمَهُ بِحُجَّتِهِ حَتّى أبانَ عَن فَضيحَتِهِ ، فَدَخَلَ إلى عَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام وفي صَدرِ مَجلِسِهِ دَستٌ عَظيمٌ مَنصوبٌ وهُوَ قاعِدٌ خارِجَ الدَّستِ، وبِحَضرَتِهِ خَلقٌ مِنَ العَلَوِيّينَ وبَني هاشِمٍ ، فَما زالَ يَرفَعُهُ حَتّى أجلَسَهُ في ذلِكَ الدَّستِ ۴ .

ب : عَدَمُ الاِستِخفافِ بِهِ

۱۷۷۹.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :مَنِ احتَقَرَ صاحِبَ العِلمِ فَقَدِ احتَقَرَني ، ومَنِ احتَقَرَني فَهُوَ كافِرٌ ۵ .

۱۷۸۰.الإمام عليّ عليه السلام :لا يَستَخِفُّ بِالعِلمِ وأهلِهِ إلاّ أحمَقُ جاهِلٌ ۶ .

۱۷۸۱.عنه عليه السلام :لا تُحَقِّرَنَّ عَبدًا آتاهُ اللّهُ عِلمًا ، فَإِنَّ اللّهَ تَعالى لَم يُحَقِّرهُ حينَ آتاهُ إيّاهُ ۷ .

1.منية المريد : ۱۲۱ .

2.تذكرة الخواصّ : ۱۳۶ نقلاً عن حلية الأولياء ؛ البحار : ۷۸ / ۷۱ / ۳۴ نقلاً عن مناقب ابن الجوزي .

3.(۲۰۰۵ و ) غرر الحكم : ۱۱۰۰۷، ۸۷۰۴ .

4.الاحتجاج : ۲ / ۵۰۰ / ۳۳۲ ، تفسير الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۵۱ / ۲۳۸ ، وراجع العلم : آداب التعلّم : التواضع للمعلّم .

5.إرشاد القلوب : ۱۶۵ .

6.غرر الحكم : ۱۰۸۰۷ .

7.كنزالفوائد : ۱ / ۳۱۹ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33552
صفحه از 721
پرینت  ارسال به