583
علم و حكمت جلد دوّم

۱۶۷۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمند از دانش سير نمى شود ، تا سرانجام به بهشت درآيد .

۱۶۷۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن از خيرى كه مى شنود[و فرا مى گيرد] سير نمى شود ، تا كارش به بهشت بينجامد .

۱۶۷۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمن ، خردمند نگردد ، تا آنكه ده ويژگى در او گرد آيد : . . . در طول زندگيش از جستجوى دانش ملول نگردد .

۱۶۷۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دو آزمند سير نمى شوند : جوياى دنيا و جوياى دانش . انسان خوشبخت با دست يافتن به اين دو رشته ، دو محور اصلى هدف را گرد مى آورد و مطلوب خود ، اصلاح معاش و معاد را كسب مى كند .

۱۶۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دو آزمند سير نمى شوند : جوياى دنيا و جوياى دانش ، پس كسى كه از دنيا به آنچه كه خداوند برايش حلال كرده قناعت كند ، سالم مى ماند و كسى كه از راه حرام آن را به دست آورد ، هلاك مى شود؛ مگر آنكه توبه كند يا بازگردد و هر كس دانش را از اهلش فراگيرد و به دانشش عمل كند ، نجات يابد و هركس با آن دنيا را بجويد ، همان بهره اش است .

۱۶۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :گرسنه ترين مردم ، جوياى دانش است و سيرترين آنها ، كسى است كه آن را نمى جويد .

۱۶۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر گاه روزى بيايد كه در آن بر دانشم نيفزايم ، پس در آمدن خورشيد آن روز بر من خجسته مباد .

۱۶۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از معادن تقوا ، ياد گرفتن چيزى است كه نمى دانى و كوتاهى كردن در معلوماتت آن است كه بر آن كم بيفزايى . آنچه انسان را به دانش بى رغبت مى كند ، كم بهره بردن اوست ، از آنچه آموخته است .

۱۶۷۹.امام على عليه السلام :آنكه حكمتها را شناخت ، بر افزودن آنها قرار از كف بداد .

۱۶۸۰.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : اگر كسى به دانش خويش بسنده مى كرد ، پيامبر خدا موسى عليه السلام اين كار را مى كرد و حال آنكه سخن او را [ از زبان قرآن ] شنيده ايد : «آيا از پى تو بيايم تا آنچه از مايه رشد آموخته اى به من بياموزى؟»


علم و حكمت جلد دوّم
582

۱۶۷۱.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَشبَعُ عالِمٌ مِن عِلمٍ حَتّى يَكونَ مُنتَهاهُ الجَنَّةَ ۱ .

۱۶۷۲.عنه صلى الله عليه و آله :لَن يَشبَعَ المُؤمِنُ مِن خَيرٍ يَسمَعُهُ حَتّى يَكونَ مُنتَهاهُ الجَنَّةَ ۲ .

۱۶۷۳.عنه صلى الله عليه و آله :لا يَكونُ المُؤمِنُ عاقِلاً حَتّى يَجتَمِعَ فيهِ عَشرُ خِصالٍ : . . . لا يَسأَمُ مِن طَلَبِ العِلمِ طولَ عُمُرِهِ ۳ .

۱۶۷۴.عنه صلى الله عليه و آله :مَنهومانِ ۴ لا يَشبَعانِ : طالِبُ دُنيا وطالِبُ عِلمٍ . وبِنَيلِ هذَينِ السَّبَبَينِ يَجمَعُ السَّعيدُ قُطرَيِ المُرادِ ، ويَنالُ البُغيَةَ مِن إصلاحِ المَعاشِ والمَعادِ ۵ .

۱۶۷۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَنهومانِ لا يَشبَعانِ : طالِبُ دُنيا وطالِبُ عِلمٍ ، فَمَنِ اقتَصَرَ مِنَ الدُّنيا عَلى ما أحَلَّ اللّهُ لَهُ سَلِمَ ، ومَن تَناوَلَها مِن غَيرِ حِلِّها هَلَكَ ، إلاّ أن يَتوبَ أو يُراجِعَ ، ومَن أخَذَ العِلمَ مِن أهلِهِ وعَمِلَ بِعِلمِهِ نَجا ، ومَن أرادَ بِهِ الدُّنيا فَهِيَ حَظُّهُ ۶ .

۱۶۷۶.عنه صلى الله عليه و آله :أجوَعُ النّاسِ طالِبُ العِلمِ ، وأشبَعُهُمُ الَّذي لا يَبتَغيهِ ۷ .

۱۶۷۷.عنه صلى الله عليه و آله :إذا أتى عَلَيَّ يَومٌ لا أزدادُ فيهِ عِلمًا ، فَلا بورِكَ في طُلوعِ شَمسِ ذلِكَ اليَوم ۸ .

۱۶۷۸.عنه صلى الله عليه و آله :مِن مَعادِنِ التَّقوى تَعَلُّمُكَ إلى ما قَد عَلِمتَ ما لَم تَعلَم ، والتَّقصيرُ فيما قَد عَلِمتَ قِلَّةُ الزِّيادَةِ فيهِ ، وإنَّما يُزهِدُ الرَّجُلَ في عِلمِ ما لَم يَعلَم قِلَّةُ الاِنتِفاعِ بِما قَد عَلِم ۹ .

۱۶۷۹.الإمام عليّ عليه السلام :مَن عَرَفَ الحِكَمَ لَم يَصبِر عَلَى الاِزدِيادِ مِنها ۱۰ .

۱۶۸۰.عنه عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : لَو كانَ أحَدٌ مُكتَفِيًا مِنَ العِلمِ لاَ كتَفى نَبِيُّ اللّهِ موسى ، وقَد سَمِعتُم قَولَـهُ : «هَـل أتَّبِعُـكَ عَلى أن تُعَلِّمَنِ مِمّـا عُلِّمتَ رُشدا ۱۱ » . ۱۲

1.مسند الشهاب : ۲ / ۶۸ / ۸۹۷ عن أبي سعيد الخدري .

2.سنن الترمذي : ۵ / ۵۰ / ۲۶۸۶ عن أبي سعيد الخدري .

3.الخصال : ۴۳۳ / ۱۷ عن سليمان بن خالد عن الإمام الباقر عليه السلام ، روضة الواعظين : ۱۲ .

4.نُهِمَ بالشيء : إذا أولع به ، فهو منهوم (المصباح المنير : ۶۲۹) .

5.معجم السفر : ۴۵ / ۱۱۳ عن أبي العبّاس أحمد بن المفرّج بن أحمد .

6.الكافي : ۱ / ۴۶ / ۱ ، التهذيب : ۶ / ۳۲۸ / ۹۰۶ وفيه «منهوم» بدل «طالب» وكلاهما عن سليم بن قيس عن الإمام عليّ عليه السلام ، الخصال : ۵۳ / ۶۹ عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، كتاب سليم بن قيس : ۱ / ۷۱۸ / ۱۸ نحوه ، عوالي اللآلي : ۴ / ۷۷ / ۶۶ كلاهما عن الإمام عليّ عليه السلام عنه صلى الله عليه و آله ؛ وراجع المستدرك على الصحيحين : ۱ / ۱۶۹ / ۳۱۲ ، المعجم الأوسط : ۶ / ۲۰ / ۵۶۷۰ .

7.الجامع الصغير : ۱ / ۳۵ / ۱۹۲ ، كنز العمّال : ۱۰ / ۱۳۵ / ۲۸۶۸۴ كلاهما نقلاً عن أبي نعيم في كتاب العلم والديلمي في مسند الفردوس عن ابن عمر .

8.المعجم الأوسط : ۶ / ۳۶۷ / ۶۶۳۶ ، تاريخ بغداد : ۶ / ۱۰۰ ، حلية الأولياء : ۸ / ۱۸۸ وفيه «يقرّبني إلى اللّه » ، مسند إسحاق بن راهويه : ۲ / ۵۵۳ / ۱۱۲۸ ، جامع بيان العلم : ۱ / ۶۱ ، الفردوس : ۱ / ۳۱۸ / ۱۲۵۵ وفيهما زيادة «يقرّبني إلى اللّه » وكلّها عن عائشة .

9.المعجم الأوسط: ۳/۶۴/۲۴۹۲، تاريخ بغداد: ۱/۴۱۴، جامع بيان العلم: ۱/۹۵ نحوه وكلّها عن جابر.

10.كنزالفوائد : ۱ / ۳۱۹ .

11.الكهف : ۶۶ .

12.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۳۰۰ / ۴۲۴ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 33636
صفحه از 721
پرینت  ارسال به