87
علم و حكمت جلد اوّل

۲۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عالم كسى است كه عمل كند .

۲۳۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :عـالم آن است كه به عـلم عـمل مى كـند؛ هـر چـند عـملِ او اندك باشد .

۲۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :تا به دانش عمل نكنى ، دانا نباشى .

۲۳۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در دانـايى آدمى همين بس كه خـدا را بپرستد و در نادانى شخص ، همين بس كه از راى خود خوشش آيد .

۲۳۷.امام على عليه السلام :ثمره دانش ، پرستش است .

۲۳۸.امام على عليه السلام :دانش ، تـو را بـه آنـچه خـدايت بـدان فرمان داده راهنمايى مى كند و زهد ، راهت را به سوى آن آسان مى گرداند .

۲۳۹.امام على عليه السلام :بدانيد كه همراهى دانش و پيروى آن ، آيينى است كه بدان خداوند عبادت مى شود و فرمان بردارى از آن ، به دست آوردن نيكيها و زدودن زشتيها و اندوخته مؤمنان است .

۲۴۰.امام على عليه السلام :كسى كه شناخت ، باز ايستاد .

۲۴۱.امام على عليه السلام :كسى كه به دانشش عمل نكرد ، ندانست .

۲۴۲.امام على عليه السلام :ثمره دانش ، خلوص در عمل است .

۲۴۳.امام على عليه السلام :ثمره دانش ، عمل براى زندگى است .

۲۴۴.امام على عليه السلام :ثمره دانش ، به كار بستن آن است .

۲۴۵.امام على عليه السلام :علم ، به عمل است .

۲۴۶.امام على عليه السلام :دانشمند كسى است كه كردارش ، گواه گفته هايش باشد .

۲۴۷.امام على عليه السلام :غايت دانش ، عمل نيكوست .

۲۴۸.امام على عليه السلام :اى حاملان دانش! به دانش خود عمل كنيد كه دانا كسى است كه به آنچه دانست عمل كرد و عملش با علمش موافق است . بزودى اقوامى بيايند كه دانش را بر دوش كشند ، ولى از استخوانهاى ترقوه شان فراتر نرود . عملشان با علمشان مخالف باشد و باطن آنها با ظاهرشان يكى نباشد . دور هم نشينند و بر همديگر فخر فروشند ، تا آنجا كه شخص بر همنشين خود خشم گيرد كه چرا با ديگرى نشيند و او را وا مى گذارد . اعمال اين جماعت در اين گونه مجلسها ، به سوى خدا بالا نخواهد رفت .


علم و حكمت جلد اوّل
86

۲۳۳.عنه صلى الله عليه و آله :العالِمُ مَن يَعمَلُ ۱ .

۲۳۴.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ العالِمَ مَن يَعمَلُ بِالعِلمِ وإن كانَ قَليلَ العَمَلِ ۲ .

۲۳۵.عنه صلى الله عليه و آله :لا تَكونُ عالِمًا حَتّى تَكونَ بِالعِلمِ عامِلاً ۳ .

۲۳۶.عنه صلى الله عليه و آله :كَفى بِالمَرءِ عِلمًا إذا عَبَدَ اللّهَ ، وكَفى بِالمَرءِ جَهلاً إذا اُعجِبَ بِرَأيِهِ ۴ .

۲۳۷.الإمام عليّ عليه السلام :ثَمَرَةُ العِلمِ العِبادَةُ ۵ .

۲۳۸.عنه عليه السلام :العِلمُ يُرشِدُكَ إلى ما أمَرَكَ اللّهُ بِهِ ، والزُّهدُ يُسَهِّلُ لَكَ الطَّريقَ إلَيهِ ۶ .

۲۳۹.عنه عليه السلام :مَعرِفَةُ العِلمِ دينٌ يُدانُ بِهِ ، بِهِ يَكسِبُ الإِنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ ، وجَميلَ الاُحدوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ ۷ .

۲۴۰.عنه عليه السلام :مَن عَرَفَ كَفَّ ۸ .

۲۴۱.عنه عليه السلام :ما عَلِمَ مَن لَم يَعمَل بِعِلمِهِ ۹ .

۲۴۲.عنه عليه السلام :ثَمَرَةُ العِلمِ إخلاصُ العَمَلِ ۱۰ .

۲۴۳.عنه عليه السلام :ثَمَرَةُ العِلمِ العَمَلُ لِلحَياةِ ۱۱ .

۲۴۴.عنه عليه السلام :ثَمَرَةُ العِلمِ العَمَلُ بِهِ ۱۲ .

۲۴۵.عنه عليه السلام :العِلمُ بِالعَمَلِ ۱۳ .

۲۴۶.عنه عليه السلام :العالِمُ مَن شَهِدَت بِصِحَّةِ أقوالِهِ أفعالُهُ ۱۴ .

۲۴۷.عنه عليه السلام :غايَةُ العِلمِ حُسنُ العَمَلِ ۱۵ .

۲۴۸.عنه عليه السلام :يا حَمَلَةَ العِلمِ اعمَلوا بِهِ ، فَإِنَّمَا العالِمُ مَن عَمِلَ بِما عَلِمَ ووافَقَ عِلمَهُ عَمَلُهُ ، وسَيَكونُ أقوامٌ يَحمِلونَ العِلمَ لا يُجاوِزُ تَراقِيَهُم ، يُخالِفُ عَمَلُهُم عِلمَهُم وتُخالِفُ سَريرَتُهُم عَلانِيَتَهُم ، يَجلِسونَ حَلَقًا فَيُباهي بَعضُهُم بَعضًا ، حَتّى إنَّ الرَّجُلَ لَيَغضَبُ عَلى جَليسِهِ أن يَجلِسَ إلى غَيرِهِ ويَدَعَهُ ، اُولئِكَ لا تَصعَدُ أعمالُهُم في مَجالِسِهِم تِلكَ إلَى اللّهِ ۱۶ .

1.الجامع الصغير : ۲ / ۱۹۲ / ۵۷۱۵ نقلاً عن أبي الشيخ عن عبادة .

2.ثواب الأعمال : ۳۴۶ / ۱ عن أبي هريرة وعبداللّه بن عبّاس ؛ كنزالعمّال : ۱۰ / ۱۳۳ / ۲۸۶۶۵ و ص ۱۸۲ / ۲۸۹۴۵ كلاهما نقلاً عن أبي الشيخ عن عبادة وفيهما «قليلاً» بدل «قليل العمل» .

3.تنبيه الخواطر : ۲ / ۲۱۴ ؛ كنزالعمّال : ۱۵ / ۹۰۲ / ۴۳۵۵۴ نقلاً عن العسكريّ في الأمثال عن ابن مسعود .

4.جامع بيان العلم : ۱ / ۲۱ ، الفردوس : ۳ / ۲۸۴ / ۴۸۵۵ كلاهما عن عبداللّه بن عمرو ؛ جامع الأحاديث للقمّي : ۱۱۰ وفيهما «فقها» بدل «علما» .

5.غرر الحكم : ۴۶۰۰

6.غرر الحكم : ۱۸۳۵ .

7.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۷ ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ۱۰۵ ، وراجع الإرشاد : ۱ / ۲۲۷ ، الخصال : ۱۸۶ / ۲۵۷ ، تحف العقول : ۲۰۰ .

8.غرر الحكم : ۷۶۴۵

9.غرر الحكم : ۹۵۱۲

10.غرر الحكم : ۴۶۴۲

11.غرر الحكم : ۴۶۲۷

12.غرر الحكم : ۴۶۲۴

13.غرر الحكم : ۲۳۴

14.غرر الحكم : ۱۷۱۱

15.غرر الحكم : ۶۳۵۷ .

16.سنن الدارمي: ۱ / ۱۱۲ / ۳۸۸ ، تاريخ دمشق : ۴۲ / ۵۰۹ وفيه «حملة القرآن» بدل «حملة العلم» وكلاهما عن يحيى بن جعدة، جامع بيان العلم: ۲ / ۷، شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۲۶۷ / ۹۷ نحوه.

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد اوّل
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: رضا برنجکار، ترجمه: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 111103
صفحه از 443
پرینت  ارسال به