247
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۲۰۲. الكافى‏- به نقل از محمّد بن زيد - : خدمت امام رضا عليه السلام رسيدم تا در باره توحيد از ايشان بپرسم . امام عليه السلام برايم چنين نوشت : «ستايش خدا را كه با توانايى و دانشش موجودات را پديد آورد و ابداعشان كرد، نه از چيزى كه اختراع نباشد، و نه به واسطه علّتى [مادّى، يا مادّه ازلى نخستين‏] كه ابداع نباشد؛ بلكه آنچه را خواست ، به هر گونه كه خواست ، به تنهايى آفريد تا دانايى و حقيقت پروردگارى‏اش را نشان دهد . خِردها نمى‏توانند او را فرا چنگ آورند، وهم‏ها [و انديشه‏ها] به او نمى‏رسند، ديدگان او را نمى‏بينند و در اندازه نمى‏گنجد . به عبارت در نمى‏آيد و ديدگان از [ديدن‏] او ناتوان‏اند . هر گونه وصفى از او نارساست . بى پرده ، نهان است و بى پوشش ، پوشيده است . ناديده ، شناخته شده است و به صورت نداشتن ، وصف شده و به جسم نبودن ، وصف شده است . خدايى جز خداوند بزرگ و بلندمرتبه نيست».

۲۰۳. امام رضا عليه السلام‏- به نقل از پدرانش عليهم السلام از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله - : خداوند بزرگ فرمود: «كسى كه گفته مرا بر اساس رأى خودش تفسير كند ، به من ايمان نياورده است و كسى كه مرا به آفريده‏ام مانند سازد ، مرا نشناخته است و كسى كه در دين من قياس را به كار گيرد ، بر دين من نيست» .


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
246

۲۰۲. الكافي عن محمّد بن زيد : جِئتُ إِلَى الرِّضا عليه السلام أسألُهُ عَنِ التَّوحيدِ ، فَأملى عَلَيَّ :
الحَمدُ للَّهِ‏ِ فاطِرِ الأشياءِ إِنشاءً ، ومُبتَدِعِها ابتِداعاً بِقُدرَتِهِ وحِكمَتِهِ ؛ لا مِن شَي‏ءٍ فَيَبطُلَ الاِختِراعُ ، ولا لِعِلَّةٍ فَلا يَصِحَّ الاِبتِداعُ ، خَلَقَ ما شاءَ كَيفَ شاءَ مُتَوَحِّداً بِذلِكَ ؛ لِإِظهارِ حِكمَتِهِ وحَقيقَةِ رُبوبيَّتِهِ . لا تَضبِطُهُ العُقولُ ، ولا تَبلُغُهُ الأوهامُ ، ولا تُدرِكُهُ الأبصارُ ، ولا يُحيطُ بِهِ مِقدارٌ . عَجَزَت دونَهُ العِبارَةُ ، وكَلَّت دونَهُ الأبصارُ ، وضَلَّ فيهِ تَصاريفُ الصِّفاتِ . احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ ، واستَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ . عُرِفَ بِغَيرِ رُؤيَةٍ ، ووُصِفَ بِغَيرِ صورَةٍ ، ونُعِتَ بِغَيرِ جِسمٍ . لا إِلهَ إلّا اللَّهُ الكَبيرُ المُتَعالِ .۱

۲۰۳. الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام عن رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله : قالَ اللَّهُ جَلَّ جَلالُهُ : ما آمَنَ بي مَن فَسَّرَ بِرَأيِهِ كَلامي ، وما عَرَفَني مَن شَبَّهَني بِخَلقي ، وما عَلى‏ ديني مَنِ استَعمَلَ القِياسَ في ديني .۲

1.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۰۵ ح‏۳ ، التوحيد : ص‏۹۸ ح‏۵ ، علل الشرائع : ص‏۹ ح‏۳ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۲۶۳ ح‏۱۱ .

2.التوحيد : ص‏۶۸ ح‏۲۳ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۱۶ ح‏۴ ، الأمالي للصدوق : ص‏۵۵ ح‏۱۰ ، مشكاة الأنوار : ص‏۳۹ ح‏۵ كلّها عن الريّان بن الصلت ، الاحتجاج : ج‏۲ ص‏۳۸۳ ح‏۲۸۸ ، بحار الأنوار : ج‏۲ ص‏۲۹۷ ح‏۱۷ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 45049
صفحه از 584
پرینت  ارسال به