177
حکمت‌ نامه رضوی جلد اول

۱۰۸. الكافى‏- به نقل از هِشام بن حَكَم - : از امام رضا عليه السلام ، در باره نام‏هاى خدا و اشتقاق آنها پرسيدم. فرمود: «اى هشام! اللَّه، برگرفته از إلاه (پرستيدن) است و إلاه، مقتضى مألوهى (پرستش شونده‏اى) است. نام، غير از ناموَر است. پس هر كه نام، نه معنا [و ذات ]را بپرستد، كافر است و در حقيقت، چيزى را نپرستيده است. هر كه نام و معنا (ذات)، هر دو را بپرستد، كافر است و دو چيز را پرستيده است، و هر كه معنا را بپرستد، نه نام را، اين، يكتاپرستى است. فهميدى، اى هشام؟».
گفتم: بيشتر توضيح دهيد. فرمود: «خداوند، نود و نُه نام دارد. بنا بر اين، اگر نام، همان ناموَر باشد، براى هر نامى از اين نام‏ها، خدايى خواهد بود؛ امّا خدا، معنايى (ذاتى) است كه اين نام‏ها، همگى بر او دلالت دارند؛ ولى همه اين نام‏ها غير از اوست (هيچ يك از اين نام‏ها، او نيست). اى هشام! نان، نامى است براى آن خوردنى [خاص ]و آب، نامى است براى آن نوشيدنى [خاص‏] و پوشاك، نامى است براى [هر ]پوشيدنى و آتش، نامى است براى آنچه سوزنده است ؛ ولى هيچ يك از اين نام‏ها مصداق خارجى خود نيستند]. فهميدى - اى هشام - ، آن چنان كه بتوانى پاسخ دشمنان ما و كسانى را كه غير خداوند عزّ و جلّ را با او شريك مى‏گردانند، بدهى و با آنان، مبارزه كنى؟».
گفتم: آرى. فرمود: «اى هشام! خداوند، تو را با اين توضيحات، سود دهد و استوارت بدارد!».
هشام مى‏گويد: به خدا سوگند، از آن زمان تاكنون كه اين جا ايستاده ام، هيچ كس در بحث توحيد، مرا شكست نداده است.

۱۰۹. الكافى - به نقل از ابن سنان - : از امام رضا عليه السلام پرسيدم: آيا خداوند عزّ و جلّ پيش از آن كه آفرينش را بيافريند، به ذات خود ، آگاه بود؟
فرمود: «آرى».
گفتم: خودش را مى‏ديد و [صداى خود را] مى‏شنيد؟
فرمود: «نيازى به اين كار نداشت؛ زيرا نه از آن، درخواستى داشت و نه تقاضايى. او خودش بود و خودش. قدرتش نافذ بود. پس نيازى نداشت كه بر خود نام نهد؛ امّا به جهت ديگران، نام‏هايى براى خويش برگزيد تا او را به آن نام‏ها بخوانند؛ چرا كه اگر به نامش خوانده نمى‏شد، شناخته نمى‏شد. پس نخستين نامى كه براى خود برگزيد، علىّ عظيم بود؛ زيرا او از همه چيزها برتر است. پس معناى او [و ذاتش ]اللَّه و نامش ، علىّ عظيم است و اين، نخستين نام‏هاى اوست؛ [زيرا] او از هر چيز، برتر است».


حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
176

۱۰۸. الكافي عن هشام بن الحكم عن الإمام الرضا عليه السلام - حينَ سَألَهُ عَن أسماءِ اللَّهِ وَاشتِقاقِها - : يا هِشامُ ، اللَّهُ مُشتَقٌّ مِن إلهٍ ، والإِلهُ يَقتَضي مَألوهاً ، والاِسمُ غَيرُ المُسَمّى ، فَمَن عَبَدَ الاِسمَ دونَ المَعنى فَقَد كَفَرَ ولَم يَعبُد شَيئا ، ومَن عَبَدَ الاِسمَ وَالمَعنى فَقَد كَفَرَ۱ وعَبَدَ اثنَينِ ، ومَن عَبَدَ المَعنى دونَ الاِسمِ فَذاكَ التَّوحيدُ ، أفَهِمتَ يا هِشامُ؟
قالَ : فَقُلتُ : زِدني!
قالَ : إنَّ للَّهِ‏ِ تِسعَةً وتِسعينَ اسماً ، فَلَو كانَ الاِسمُ هُوَ المُسَمّى لَكانَ كُلُّ اسمٍ مِنها إلها ، ولكِنَّ اللَّهَ مَعنىً يُدَلُّ عَلَيهِ بِهذِهِ الأسماءِ ، وكُلُّها غَيرُهُ . يا هِشامُ ، الخُبزُ اسمٌ لِلمَأكولِ ، وَالماءُ اسمٌ لِلمَشروبِ ، والثَّوبُ اسمٌ لِلمَلبوسِ ، والنّارُ اسمٌ لِلمُحرِقِ ، أفَهِمتَ يا هِشامُ فَهما تَدفَعُ بِهِ وتُناضِلُ بِه ِأعداءَنا والمُتَّخِذينَ مَعَ اللَّهِ - جَلَّ وعَزَّ - غَيرَهُ؟
قُلتُ : نَعَم .
قالَ : فَقالَ : نَفَعَكَ اللَّهُ بِهِ وثَبَّتَكَ يا هِشامُ!
قالَ هِشامٌ : فَواللَّهِ ما قَهَرَني أحَدٌ فِي التَّوحيدِ حَتّى قُمتُ مَقامي هَذا!۲

۱۰۹. الكافي عن ابن سنان : سَألتُ أبا الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام : هَل كانَ اللَّهُ عزّ و جلّ عارِفاً بِنَفسِهِ قَبلَ أن يَخلُقَ الخَلقَ؟
قالَ : نَعَم .
قُلتُ : يَراها ويَسمَعُها؟
قالَ : ما كانَ مُحتاجاً إلى ذَلِكَ ؛ لِأنَّهُ لَم يَكُن يَسألُها ولا يَطلُبُ مِنها ، هُوَ نَفسُهُ ونَفسُهُ هُوَ ، قُدرَتُهُ نافِذَةٌ ، فَلَيسَ يَحتاجُ إلى أن يُسَمِّيَ نَفسَهُ ، ولكِنَّهُ اختارَ لِنَفسِهِ أسماءً لِغَيرِهِ يَدعوهُ بِها ؛ لِأنَّهُ إذا لَم يُدعَ بِاسمِهِ لَم يُعرَف ، فَأوَّلُ ما اختارَ لِنَفسِهِ «العَليُّ العَظيمُ» لِأنَّهُ أعلَى الأشياءِ كُلِّها ، فَمَعناهُ اللَّهُ ، واسمُهُ العَليُّ العَظيمُ هُوَ أوَّلُ أسمائِهِ ، عَلا عَلى كُلِّ شَي‏ءٍ .۳

1.فِي التوحيد والموضع الآخر من الكافي : «فقد أشرك» .

2.الكافي : ج‏۱ ص‏۸۷ ح‏۲ و ص‏۱۱۴ ح‏۲ ، التوحيد : ص‏۲۲۰ ح‏۱۳ نحوه .

3.الكافي : ج‏۱ ص‏۱۱۳ ح‏۲ ، التوحيد : ص‏۱۹۱ ح‏۴ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج‏۱ ص‏۱۲۹ح‏۲۴ ، بحار الأنوار : ج‏۴ ص‏۸۸ ح‏۲۶ .

  • نام منبع :
    حکمت‌ نامه رضوی جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 45073
صفحه از 584
پرینت  ارسال به