و پژوهش در موضوع مهدويت در دوره معاصر دارد .
ناگفته نماند كه در ميان اين جمع انبوه ، آثار علمى و پژوهشى فراوان نيستند ؛ بلكه غالب اين آثار را نوشتههاى ترويجى و عمومى تشكيل مىدهند . ضمناً در اين شمارش و سنجش ، مبنا بر «كتاب» بوده و مقالات ، استقصا و شمارش و گزارش نشدهاند .
۲ - ۲ . تدوين آثار انتقادى و گاه مغرضانه
از نيمه قرن چهاردهم هجرى (ح ۱۳۱۰ش) به بعد ، كتابهايى در نقد مهدويت يا فرهنگ مهدوى شيعه نگارش يافته كه بيشتر تحت تأثير شرايط سياسى - اجتماعى جهان صورت گرفته است . ادّعاهاى مهدويت در دوره معاصر ، ظهور سلفىگرى جديد در حجاز و نيز حركتها و جنبشهايى كه درسودان ، مكّه و ... شكل گرفته ، بستر عمده شكلگيرى اين آثار بوده است . برخى از اينها نگاه تاريخى دارند و برخى ديگر ، نگاه تاريخى - حديثى .۱
اينك به معرفى عمدهترين آنها مىپردازيم .
۱ . رجعت ، محمّدحسن شريعت سنگلچى تهرانى (۱۲۷۱ - ۱۳۲۲ش) ، تهران : دار التبليغ ، ۱۳۲۰ ش ، دوم ، ۶۸ ص .
چاپ نخست كتاب ، در آغاز سال ۱۳۱۵ ش (۱۳۵۵ق / ۱۹۳۶م) در تهران در مجموعه «بيانات مُصلح كبير» منتشر شده است . مؤلّف ، احاديث رجعت (بازگشت مردگان در آخر الزمان) را از منابع حديثى و تفسيرى و كلامى شيعه ، اخذ و به نقد رجالى و محتوايى آنها مىپردازد و در نقد محتوايى نيز عمدتاً بر قرآن و دليل عقل