گواه گوياى آن است . اين نوشته ، نگاهى اجمالى به اين آثار دارد و گزارشى اجمالى از آنها ارائه مىكند . پيش از ورود به بحث ، يادآورى چند نكته لازم است :
يك . در اين نوشته ، تنها به معرفى آثار مستقل پرداختهايم و از معرفى آثارى كه فقط بخشى از آنها به موضوع مهدويت اختصاص دارد - كه كم هم نيستند - خوددارى كردهايم و گر نه اذعان داريم كه اگر چنين آثارى (آثار ضمنى) به اين كتابشناسى اضافه گردند ، آمار و ارقام ، بسيار بيشتر از اين خواهند بود . براى نمونه ، بسيارى از منابع كهن حديثى اهل سنّت و نيز شيعه ، بخشى را به اين موضوع اختصاص دادهاند كه به مواردى اشاره مىگردد .
۱ . المصنّف ، عبدالرزاق (م ۲۱۱ق) ، باب المهدى : ج ۱۱ ، ص ۳۷۱ ؛