الملحق رقم ۲
.. . جميع احاديث ايشان كه در كتاب كافى و [كتاب] من لا يحضر است ، همه را صحيح مى توان گفت ؛ چون شهادت اين دو شيخ بزرگوار ، كمتر از شهادت اَصحاب رجال نيست . يقيناً بلكه بهتر است ، از جهت آن كه ايشان كه صحيح مى گويند ، معنى آن است كه يقين كه حضرات ائمه معصومين ـ صلوات اللّه عليهم ـ فرموده اند به وجوهى كه ايشان را يقين حاصل شده است ، و متأخّران كه صحيح مى گويند ، معنى آن است كه جماعتى كه روايت كرده اند ، ثقه بوده اند و محتمل است كذب و سهو هر يك .
الملحق رقم ۳
خبر بر سه قسم است :
اوّل خبر متواتر ، و آن خبرى است كه اقلاً سه كس آن را روايت كرده باشند و از اخبار ايشان علم به هم رسد . پس ، گاه باشد كه از قول هزار نفر علم به هم نرسد ، مثل شهادت روستاييان از جهت ارباب در آب و زمين ، و گاه باشد كه از گفته مرد متديّن كه خبر دهد كه فلان شخص را ديدم ، علم حاصل شود ، و مدار اين بر علم است ، نه بر عدد .
واين خبر ، متّبع است به اجماع ، و خلافى در وجوب عمل به اين خبر نيست ، مگر آن كه متواتر شود كه حضرات ، خلاف آن را نيز گفته اند ، و يكى از اينها تقيّه خواهد بود و در اين صورت ، جمع خواهيم نمود به يكى از وجوه جمعى كه گذشت ، چنان كه در قرآن مجيد نيز مخالف يكديگر هست ، و يكى ناسخ است و ديگرى منسوخ و امثال آن ، كه خواهد آمد .
دويم خبر محفوف به قرينه است كه از خارج خبر ، قرائن بوده باشد ، آن قدر كه علم به هم رسد ، مثل آن كه شخصى راز خود را به شخصى گفته باشد و كسى ديگر بر