احکام حلال و حرام مربوط به روابط زن و مرد بیان شده است. مجموعه احکام شرعی، دستورهایی در قالب حلال، حرام، مستحب، مکروه و مباحاند که بر اساس مصالح دنیا و آخرت انسان و جامعه انسانی جعل شدهاند. محمد بن سنان در نامهای به امام رضا علیه السلام مینویسد مردم مکه گمان میکنند آنچه اسلام حلال یا حرام کرده، بیش از تعبد علتی ندارد! یعنی، دستورهای دین بدون دلیل است. امام علیه السلام در بخشی از پاسخ خویش میفرماید:
۰.ما آگاهی کامل داریم و میدانیم که آنچه خداوند تبارک و تعالی حلال کرده صلاح و بقای مردم در آن نهفته و مردم به این چیزهای حلال نیاز دارند، و در بندگان خدا نسبت به چیزهای حرام هیچ نیازی وجود ندارد؛ چراکه اینها موجب فساد هستند و مردم را به فنا و نابودی میکشانند. همینطور میبینیم که خداوند تبارک و تعالی برخی از محرّمات را در بعضی از اوقات که مورد نیازند و مصلحت بنده است که در آن وقت از آنها استفاده کند، حلال کرده است. مانند مردار و خون و گوشت خوک، زمانی که اضطرار برای شخص ایجاب میکند که از اینها استفاده نماید؛ مثلاً حفظ زندگی و دفع مرگ به استفاده از اینها وابسته است. وجدان درباره این موضوع چنین حکم میکند؛ چه رسد به این که دلیل داریم خداوند حکیم چیزی را حلال نکرد مگر آن که به مصلحت انسان بودن برای بدن او مفید است و حرام نکرد آنچه را حرام شده، مگر به خاطر آن که دربردارنده فساد و ضرر است. به همین صورت خداوند در کتابش حلالها و حرامها را توصیف فرموده و انبیا و فرستادگان گرامیاش حکم را بیان کرده و جانشینان آنها برای مردم بیان کردهاند۱ (صدوق، ۱۳۸۵: ۲/۵۹۲).
بر این اساس، قرآن تأکید میکند به زنا نزدیک نشوید؛ چراکه فحشا است و روش بدی