دامن را پاک نگه میدارد، و هر که قدرت ندارد، بسیار روزه بگیرد که از نیروی جنسی میکاهد»۱ (طبرسی، ۱۴۱۲: ۱۹۷). خویشتنداری جنسی نهتنها روش پیشنهادی اسلام برای افراد ازدواجنکرده است که توصیه به همه زنان و مردان است؛ چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج. از اینرو رویکرد اسلام را در تنظیم میل و رفتار جنسی میتوان رویکرد «خویشتنداری جنسی ـ ازدواج ـ نگهداشتِ خویشتنداری» دانست که به هدف «سلامت جنسی» تنظیم شده است. این رویکرد، شامل دو راهبرد است: ازدواج، و خویشتنداری جنسی.
راهبرد همان طرح عملیاتی است که به منظور هماهنگی و سازماندهی اقدامات لازم برای دستیابی به هدف به کار میرود. راهبردها شامل تصمیمگیری برای رسیدن به اهداف هستند و چگونگی دستیابی و انتخاب ابزار لازم برای کار را در بر میگیرند (آرمسترانگ،۲ ۲۰۰۶). برای بودن در وضعیت سلامت جنسی، «ازدواج» و «خویشتنداری» دو راهبرد این رویکردند که فرد و جامعه را به اهداف معینی همچون «تداوم نسل»، «سلامت نسل»، «امنیت اجتماعی» و «آرامش» میرسانند. این دو راهبرد، خودْ مبتنی بر اصول متناظر با اهداف شکل گرفتهاند. اصول قواعدی هستند عینی، ابزاری و متناظر با هدف که اقدامات عملیاتی را تعیین میکنند. معمولاً اصول به شکل تعینی و کشفی به دست میآیند نه تعیینی و وضعی. بنابراین، تابع دیدگاه شخصی، و از امور نسبی و اعتباری نیست (رفیعی، ۱۳۸۱).
همانگونه که در نمودار مشخص شده است، «ارضای نیاز جنسی»، «رعایت مصلحت در ارضا» و «پذیرش آسیب و کنترل آن» از جمله اصولی هستند که طرح عملیاتی دو راهبرد ازدواج و خویشتنداری را تعیین میکنند. این اصول از منابع اسلامی و از راه اکتشاف به دست میآیند. مجموعه این مؤلفهها با یکدیگر ارتباط دارند و همین ارتباط، نظام سلامت جنسی را تشکیل میدهد.