پیامدهای منفی نیز داشته باشد. مثلاً انجمن ملی پیشگیری از بارداری نوجوانان دریافته است بین برنامههای فقط خویشتنداری جنسی تا زمان ازدواج و کاهش استفاده از وسایل بهداشتی و پیشگیری در میان نوجوانان ارتباط وجود دارد (کربی،۱ ۲۰۰۱). این پدیده میتواند برای بیماریهای مقاربتی و بارداریهای ناخواسته، عاملی مستعدساز محسوب شود (آموزش جنسی در مدارس ایلینویز، ۲۰۰۴).
راهبرد «خویشتنداری جنسی تا ازدواج» در معرض اشکالات بسیاری قرار گرفت؛ از جمله اینکه:
۱. بررسیهای انجامشده در ایالت مینهسوتای امریکا نشان داد فعالیت جنسی نوجوانان تازهوارد دبیرستانی که در برنامه خویشتنداری جنسی شرکت کردند دو برابر شد؛
۲. جوانانی که عهد بکارت بستند تقریباً یکسوم کمتر از کسانی که عهد نبستند، هنگام ارتباط جنسی از وسایل پیشگیری و بهداشتی استفاده میکنند؛
۳. جوانانی که عهد بکارت بستند به یک میزان نسبت به کسانی که عهد نبستند به بیماریهای مقاربتی مبتلا هستند؛
۴. نوجوانانی که عهد خویشتنداری بستند و به ارتباط کامل جنسی وارد نشدند، نسبت به کسانی که نه عهد بسته بودند و نه به ارتباط کامل جنسی وارد شده بودند، رفتارهای جنسی متفاوت بیشتری داشتند؛
دوسوم دانشجویان دانشگاه ایالت کنتاکی که عهد بسته بودند تا زمان ازدواجشان با کسی ارتباط جنسی نداشته باشند این عهد را در زمان دانشگاه شکستند. از آنها هم که «خویشتندار» مانده بودند، بیش از ۵۰٪ تأیید کردند که به روشهای متفاوت فعالیت جنسی داشتهاند؛ در حالی که خودشان را بدون ارتباط جنسی با کسی معرفی میکردند (کلاین، ۲۰۰۶).
اینها از جمله شواهدی است که راهبرد خویشتنداری جنسی را در روند سیاستگذاریهای امریکا برای کنترل مشکلات جنسی بر لبه پرتگاه قرار داده است. این