79
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

۸. آزادی برای تسلط بر زندگی و آینده زندگی؛ در حالی که به واسطه بارداری ناخواسته و خارج از چارچوب ازدواج یا هر آسیب فردی و اجتماعی دیگر این تسلط و اختیار کمتر می‌شود.

۹. آزادی برای احترام‌گذاشتن به خود؛

۱۰. آزادی برای اینکه با اشتیاق منتظر ازدواج باشی، نه اینکه دائماً شَبحِ رفتارهای نامناسب جنسی در گذشته را تحمل کنی. گذشته از این، آزادی جنسی اشتیاق به ازدواج را از بین می‌برد. کسی که بارها و بارها روابط جنسی را تجربه کرده، اشتیاقی برای ازدواج نخواهد داشت.

۱۱. آزادی برای لذت‌بردن از فضای نوجوانی؛

۱۲. آزادی برای تشکیل ازدواج محکم با یک نفر برای یک عمر؛ به عبارت دیگر، خویشتنداری جنسی پیش از ازدواج منجر به اعتمادسازی، وفاداری و تعهد قوی‌تری برای شریک جنسی می‌شود (مرکز بارداری امید، ۲۰۱۵).

بی‌تردید، برخی از این نتایج و فواید از حمایت علمی و پژوهشی برخوردار است. مثلاً دخترانی که در برنامه خویشتنداری جنسی «بهترین دوست» شرکت کرده‌اند به میزان چشمگیری نسبت به گروه‌های دیگر از مواد روانگردان کمتر استفاده کرده‌اند و در ارتباط جنسی قبل از ازدواج تا شش‌ونیم برابر کمتر وارد شده‌اند. مصرف مشروبات الکلی در این گروه از دختران حدوداً دو برابر کمتر شده است. تا هشت برابر کمتر از مواد روانگردان استفاده کرده‌اند. بیش از دو برابر مصرف دخانیات در میان این دختران کاهش داشته است (نک.: لرنر،۱ ۲۰۰۴). اینها فقط نتایج یک طرح با راهبرد فقط خویشتنداری جنسی است که در برنامه بهترین دوست مدارس عملیاتی شده است.

۴ ـ ۱. خویشتنداری جنسی بر لبه پرتگاه

وقتی برنامه‌های «فقط خویشتنداری جنسی تا زمان ازدواج» از این اعتقاد برآمده که خویشتنداری جنسی برای کنترل هر گونه فعالیت جنسی خارج از چارچوب ازدواج است، آنگاه آموزش ارتباط جنسی عاری از HIV، بیماری‌های عفونی مقاربتی و اختلالات روانی

1.. Lerner, R.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
78

مختلف «فقط خویشتنداری جنسی» و ضروری‌دانستن آن است. در یکی از اینها، عبارت «آزادی‌هایی که خویشتنداری جنسی به ما می‌بخشد»۱ به چشم می‌خورد که مرکز بارداری امید به عنوان دوازده نتیجه مهم رعایت خویشتنداری جنسی مطرح کرده است:

۱. رهایی از خطرهای جسمی ناشی از داشتن شُرکای جنسی متعدّد؛

۲. رهایی از مشکلات زاد و ولد ناخواسته و نامشروع: این بحث به ناتوانی وسایل پیش‌گیری در کنترل بارداری‌های ناخواسته اشاره دارد و خویشتنداری را بهترین راه آن می‌داند؛

۳. رهایی از فشار ازدواج‌های نامناسب و زودرس: چه‌بسا روابط بی‌قید و بند موجب ورود نابهنگام در زندگی مشترک با شریک جنسی شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند راه زندگی را منحرف کند و آینده زندگی را به خطر اندازد و آرزوها و اهداف جوانان و نوجوانان را بر باد دهد؛ اما خویشتنداری این امکان را می‌دهد که ازدواج با آرامش و تأمّل کافی اتفاق بیفتد؛

۴. رهایی از رنج رهاکردن فرزند ناخواسته و نامشروع: کسانی که روابط آزاد دارند، چه‌بسا به بارداری‌های ناخواسته و در نتیجه سقط جنین مجبور شوند یا پس از تولد، او را به پرورشگاه بسپارند. این مادران، با درد روانی رهاکردن کودک خویش چه خواهند کرد؟ خویشتنداری جنسی، جوانان و نوجوانان را از این رنج محافظت می‌کند.

۵. رهایی از استثمارکردن دیگران یا استثمارشدن به دست دیگری، همچنین رهایی از هیجانات منفی مانند احساس گناه، نگرانی یا احساس طردشدن. اما، کسی که خویشتنداری جنسی را برمی‌گزیند نه ستم می‌کند و نه ستم می‌پذیرد. در ضمن، فرد خویشتندار کاری نمی‌کند که دچار عذاب وجدان و احساس گناه پس از آن شود.

۶. آزادی برای اینکه فرد اختیار بدن خود را داشته باشد.

۷. آزادی برای اینکه شریک جنسی (همسر شرعی) را به عنوان شخص بشناسی نه وسیله سکس؛ در آزادی جنسی، روابط افراد بر اساس سکس شکل می‌گیرد، نه به عنوان یک انسان. خویشتنداری جنسی، این بنای توهین‌آمیز را بر هم می‌زند و روابط را بر اساس انسانیت افراد تنظیم می‌کند.

1.. Freedoms of Sexual Abstinenece

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31607
صفحه از 298
پرینت  ارسال به