29
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

یکی از دو جنبه قوه باعثه است که خود قوه فاعله را برای حرکت عضلات بدن تحریک می‌کند.۱ قوه فاعله نیز می‌تواند عضلات را با کشیدن و رهاکردن به حرکت وا دارد (بنی‌جمالی و احدی، ۱۳۸۰: ۷۴). قوه فاعله همان نیرویی است که در بافت‌های مختلف بدن از جمله عصب‌ها، هورمون‌ها و ماهیچه‌ها تولید می‌شود و زمینه حرکت را فراهم می‌کند.

از دیدگاهی روان‌شناختی، میل جنسی سازوکاری انگیزشی دارد. به این معنی که مجموع حرکت‌ها و افعال قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده در فعالیت جنسی (شامل حرکت شهوت، پیداکردن اشتها و حرکت بافت‌های بدن) در پدیده‌ای به نام انگیزش۲ تبیین می‌شود۳ (خداپناهی، ۱۳۷۹: ۱۲). برخی روان‌شناسان معتقدند انگیزش جنسی از طریق تحریکات درون‌ارگانیزمی یا کشش درونی بروز می‌کند. در مقابل، برخی دیگر معتقدند میل جنسی را نمی‌توان بر اساس پدیده‌هایی از قبیل نیاز بدنی و برهم‌خوردن تعادل حیاتی تبیین کرد. زیرا میل جنسی انگیزه‌ای اجتماعی است؛ یعنی معمولاً معطوفِ فرد یا موضوعی بیرون از فرد است؛ در حالی که انگیزش‌های تشنگی و گرسنگی فقط به خود فرد مربوط می‌شود (اتکینسون و همکاران،۴ ۱۳۸۵: ۳۷۷).

1.. دو قوه باعثه (شوقیه) و فاعله از قوای نفس‌اند که در مجموع قوه محرکه را تشکیل می‌دهند. وقتی در ذهن انسان حالت مطلوب یا حالت انزجار ایجاد می‌شود قوه باعثه برای حرکت عضلات قوه فاعله را تحریک می‌کند. قوه باعثه خودش دو شعبه دارد: شهوت و غضب. قوه باعثه، اگر قوه فاعله را برای حرکت جذبی به سوی چیزهای مطلوب تحریک کند شهوت، و اگر آن را برای حرکت اجتنابی از چیزهای نامطلوب تحریک کند، غضب نامیده می‌شود (محقق سبزواری، ۱۳۷۹: ۵/۷۴).

2.. motivation

3.. انگیزش مجموع متغیرهای پیچیده ارگانیزمی و محیطی است که کنش آنها به فعالیت عمومی و جهت‌دار احساس و رفتار منجر می‌شود (خداپناهی، ۱۳۷۹: ۱۲).

4.. Atkinson, R. L.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
28

ای مفضل! فکر کن در کارهایی که در انسان قرار داده شده است؛ خوردن و خوابیدن و جماع‌کردن؛ و فکر کن در آنچه در این کارها تدبیر شده است؛ چراکه برای هر یک از این افعال در سرشت آدمی نیروی محرکی قرار داده شده است که او را به انجام‌دادن آنها تحریک می‌کند.... اگر رفتارهای جنسی و زناشویی [فقط با انگیزه] تولید نسل و به هم رسانیدن فرزند بود، بعید نبود [انسان] سستی ورزد و به دلیل مشکلات مربوط به آن، ازدواج نکند تا نسل او کم یا منقطع شود. زیرا بعضی از مردم به فرزند رغبتی ندارند و به آن اعتنایی نمی‌کنند. پس نظر کن! که مدبر علیم برای هر یک از این افعال که صلاح و قوام حیات انسان به آنها است، محرکی [لذت‌بخش] از نفس طبیعت، مقرر کرده است تا وی را تحریک کند و به آن بکشاند (مجلسی، ۱۴۰۳: ۳/۷۹).۱

از این رو، می‌توان تولید نسل را در کنار لذت‌بری و آرامش‌بخشی از جمله مهمترین کارکردهای میل جنسی به‌شمار ‌آورد. کارکرد میل جنسی، همان رفتارهای جنسی هستند که نتیجه تحریک قوه‌ای به نام شهوت۲اند و هدفی را پیگیری می‌کنند. طبق حدیثی دیگر از امام صادق علیه السلام (همان: ۵/۳۱)، خداوند تبارک و تعالی به بندگان خود سلامتی و امکاناتی عطا کرده است که به وسیله آنها حرکت می‌کنند و امور خود را انجام می‌دهند. منشأ حرکت در انسان حرکت‌کردن قوه شهوت است. تحریک این قوه باعث به وجود آمدن اشتها (میل) در فرد می‌شود. با وجود حالت اشتها است که انسان می‌تواند انجام‌دادن کاری را اراده، و با تولید نیرو در سطح عضلات حرکت کند. البته این مراحل در صورتی بدون عیب و نقص انجام می‌شود که فرد در تجهیزاتی که در اختیار دارد سالم باشد۳. در دیدگاهی فلسفی، شهوت

1.. «فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ فِي‏ الْأَفْعَالِ‏ الَّتِي‏ جُعِلَتْ فِي الْإِنْسَانِ مِنَ الطُّعْمِ وَ النَّوْمِ وَ الْجِمَاعِ وَ مَا دُبِّرَ فِيهَا فَإِنَّهُ جُعِلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهَا فِي الطِّبَاعِ نَفْسِهِ مُحَرِّكٌ يَقْتَضِيهِ وَ يَسْتَحِثُّ بِهِ... وَ لَوْ كَانَ‏ إِنَّمَا يَتَحَرَّكُ‏ لِلْجِمَاعِ‏ بِالرَّغْبَةِ فِي الْوَلَدِ كَانَ غَيْرَ بَعِيدٍ أَنْ يَفْتُرَ عَنْهُ حَتَّى يَقِلَّ النَّسْلُ أَوْ يَنْقَطِعَ فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَا يَرْغَبُ فِي الْوَلَدِ وَ لَا يَحْفِلُ بِهِ فَانْظُرْ كَيْفَ جُعِلَ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْ هَذِهِ الْأَفْعَالِ الَّتِي بِهَا قِوَامُ الْإِنْسَانِ وَ صَلَاحُهُ مُحَرِّكاً مِنْ نَفْسِ الطَّبْعِ يُحَرِّكُهُ لِذَلِكَ وَ يَحْدُوهُ عَلَيْهِ».

2.. passion

3.. «فإن اللّٰه عزّ و جل خَلَقَ الْعَبْدَ وَ جَعَلَ لَهُ الْآلَةَ وَ الصِّحَّةَ وَ هِيَ الْقُوَّةُ الَّتِي‏ يَكُونُ‏ الْعَبْدُ بِهَا مُتَحَرِّكاً مُسْتَطِيعاً لِلْفِعْلِ وَ لَا مُتَحَرِّكٌ إِلَّا وَ هُوَ يُرِيدُ الْفِعْلَ وَ هِيَ صِفَةٌ مُضَافَةٌ إِلَى الشَّهْوَةِ الَّتِي هِيَ خَلْقُ اللَّهِ عزّ و جل مُرَكَّبَةٌ فِي الْإِنْسَانِ فَإِذَا تَحَرَّكَتِ (( الشَّهْوَةُ لِلْإِنْسَانِ‏ اشْتَهَى الشَّيْ‏ءَ وَ أَرَادَهُ فَمِنْ ثَمَّ قِيلَ لِلْإِنْسَانِ مُرِيدٌ فَإِذَا أَرَادَ الْفِعْلَ وَ فَعَلَ كَانَ مَعَ الِاسْتِطَاعَةِ وَ الْحَرَكَةِ فَمِنْ ثَمَّ قِيلَ لِلْعَبْدِ مُسْتَطِيعٌ مُتَحَرِّكٌ فَإِذَا كَانَ الْإِنْسَانُ سَاكِناً غَيْرَ مُرِيدٍ لِلْفِعْلِ وَ كَانَ مَعَهُ الْآلَةُ وَ هِيَ الْقُوَّةُ وَ الصِّحَّةُ اللَّتَانِ بِهِمَا تَكُونُ حَرَكَاتُ الْإِنْسَانِ وَ فِعْلُهُ كَانَ سُكُونُهُ لِعِلَّةِ سُكُونِ الشَّهْوَةِ فَقِيلَ سَاكِنٌ فَوُصِفَ بِالسُّكُونِ فَإِذَا اشْتَهَى الْإِنْسَانُ وَ تَحَرَّكَتْ شَهْوَتُهُ الَّتِي رُكِّبَتْ فِيهِ اشْتَهَى الْفِعْلَ وَ تَحَرَّكَ بِالْقُوَّةِ الْمُرَكَّبَةِ فِيهِ وَ اسْتَعْمَلَ الْآلَةَ الَّتِي يَفْعَلُ بِهَا الْفِعْلَ فَيَكُونُ الْفِعْلُ مِنْهُ عِنْدَ مَا تَحَرَّكَ وَ اكْتَسَبَهُ فَقِيلَ فَاعِلٌ وَ مُتَحَرِّكٌ وَ مُكْتَسِبٌ وَ مُسْتَطِيعٌ أَ وَ لَا تَرَى أَنَّ جَمِيعَ ذَلِكَ صِفَاتٌ يُوصَفُ بِهَا الْإِنْسَانُ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31675
صفحه از 298
پرینت  ارسال به