253
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

از دیدگاه آموزه‌های اسلامی، ابعاد مختلف خویشتنداری از جمله فرمان‌برداری تحت تأثیر چگونگی تعامل والدین و مربیان با کودکان شکل می‌گیرد. از این دیدگاه، چنین برمی‌آید که فرمان‌برداری کودکان از والدین زمینه‌ساز فرمان‌برداری آنان از دستورهای الهی است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله (کلینی، ۱۴۰۷: ۶/۵۰) فرمود: «رحمت خدا بر کسی که فرزند خویش را بر نیکوکاری‌اش کند». [کسی] پرسید: «چگونه او را بر نیکوکاری یاری می‌کند؟». فرمود: «آنچه را در توان فرزندش بوده بپذیرد و از آنچه در توانش نیست بگذرد و به آنچه نمی‌تواند وا ندارد و بر او سخت نگیرد. پس ورود به نافرمانی [از والدین] یا بُریدن ارتباط خویشاوندی [با آنان] می‌تواند موجب ورود او در قلمروی از قلمروهای کفر شود».۱ اگرچه در این روایت، موضوع فرمانبری کودکان محل توجه قرار گرفته، این ویژگی به عنوان سازه‌ای روان‌شناختی بی‌ارتباط با سازه خویشتنداری نیست و نباید از رشد و تحول ابعاد مختلف آن در دوران کودکی غافل بود؛ چراکه برخی ویژگی‌ها در دوران کودکی پایه‌ریزی می‌شود.

عمدتاً علت وقوع رفتار مطیعانه در کودکان برآورده‌کردن خواسته والدین است که این رفتارهای مطیعانه می‌تواند از همانندسازی نیز حاصل شود. از آنجا که کودکان می‌خواهند علاقه فرد دستوردهنده را جلب کنند، از او اطاعت می‌کنند (جان‌بزرگی و همکاران، ۱۳۸۷). طبق نظریه کلبرگ، کودکان کوچک‌تر رفتارهای خود را مطابق با پیامدهای مادی آنها (تنبیه و تشویق) یا بر حسب قدرت کسانی (مانند پدر و مادر) که واضع قوانین برای او هستند تنظیم می‌کنند. در مراحل بعدی، رفتار اخلاقی کودک، سازگاری و هماهنگی با نظم اجتماعی است. زیرا او به حفظ و نگهداری این نظم تمایل دارد. اما کودک در این دوره با والدین خود و با آنچه آنها به عنوان درست و غلط مطرح می‌کنند همانندسازی می‌کند. انگیزه و محرک اصلی آنها در این سازگاری و هماهنگی، باز همانندسازی با والدین است. هنگامی که کودکان به سنین نوجوانی می‌رسند، استدلال‌ها و قضاوت‌های اخلاقی افراد، درونی شده و

1.. «قالَ رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و اله: رَحِمَ اللّهُ مَن أعانَ وَلَدَهُ عَلی بِرِّهِ. قالَ: قُلتُ: کیفَ یعینُهُ عَلی بِرِّهِ؟ قالَ: یقبَلُ مَیسورَهُ، و یتَجاوَزُ عَن مَعسورِهِ، و لا یرهِقُهُ، و لا یخرَقُ بِهِ فَلَیسَ بَینَهُ و بَینَ أن یصیرَ فی حَدٍّ مِن حُدودِ الکفرِ إلّا أن یدخُلَ فی عُقوقٍ أو قَطیعَةِ رَحِمٍ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
252

پرورش فضایل اخلاقی تأکید می‌کنند و گروه دیگر، تربیت اخلاقی را آموزش ارزش‌ها۱ و اصول اخلاقی تلقی می‌کنند (داوودی، ۱۳۸۷).

صرف‌نظر از تفاوت‌های موجود در نظریه‌های تربیت اخلاقی، فرآیندهایی که منجر به شکوفایی استعدادها و قابلیت‌های درونی فرد به سمت خوگیری به رفتارهای خویشتندارانه و ترک رفتارهای نابهنجار جنسی می‌شود در منابع اسلامی قابل پیگیری است. همان‌گونه که در فصل پنجم آمد، مفهوم‌شناسی «عقل» ما را به این فرآیندها رهنمون کرد؛ چه اینکه از کارکردهای اساسی عقل خویشتنداری است.

دو کارکرد «تفکر» و «خویشتنداری» عقل از یکدیگر جدا نیستند، بلکه هر یک به همراه دیگری عملکرد عقل اخلاقی را کامل می‌کند؛ نیرویی که طبق برخی روایات انسان را در برابر افسارگسیختگی هوای نفس، از جهل و لغزش در اندیشه و عمل باز می‌دارد۲ (ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۱۵). به این معنا، عقل منشأ شناخت و باور صحیح، اخلاق نیکو و عمل صالح است که اصلی‌ترین تکیه‌گاه نظری و عملی انسان در عقاید، اخلاق و مناسک دینی محسوب می‌شود. در حقیقت، مجموعه فضایل اخلاقی از جمله حیا، دوراندیشی، عبرت و تجربه (و احتمالاً فضایل دیگر) از عوامل عملیاتی عقل اخلاقی محسوب می‌شوند که مبتنی بر دو کارکرد تفکر و خویشتنداری عقل شکل می‌گیرند. مجموعه این فضایل و دیگر فضایل را می‌توان توانمندی‌های اخلاقی دانست که برای خویشتنداربودن ایفای نقش می‌کنند.

۴ ـ ۱. پذیرش و پیروی

پذیرش و پیروی (= اطاعت) حالتی است در مقابل روی‌گردانی از مقام بالاتر که مرجع قدرت، قانون و حمایت است. در کودکان به اطاعت فرد از رهنمودهای مراقبان اشاره دارد و شامل پاسخ فوری و مناسب به درخواست شخص بزرگسال است (جان‌بزرگی و همکاران، ۱۳۸۷).

1.. values education

2.. «عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و اله: إِنَّ الْعَقْلَ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْلِ وَالنَّفْسَ مِثْلُ أَخْبَثِ الدَّوَابِّ فَإِنْ لَمْ تُعْقَلْ حَارَتْ فَالْعَقْلُ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْلِ؛ عقل، بازدارنده از نادانی است و نفس بسان پلیدترین چهارپا است که اگر مهار نگردد، سرگردان می‌شود. پس عقل مهار نادانی است».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31732
صفحه از 298
پرینت  ارسال به