225
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

پوشش شامل «جلباب» است؛ پوشش بلندی که تقریباً سرتاسر بدن را می‌پوشاند. قرآن کریم (احزاب: ۵۹) می‌فرماید: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو «جلباب‌های [روسری‌های بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است».۱ جِلباب، پوشش بلند سرتاسری است که از روسری بلندتر است، یعنی از سر تا نزدیک پاها را می‌پوشاند و طبق نظر برخی مانند چادر تا پایین پا را می‌پوشاند۲ (طریحی، ۱۳۶۷: ۲/۲۳). بنابراین، مانند مانتو یا پیرهن نیست. طبق آیه ۵۹ سوره احزاب، این نوع پوشش زنان مؤمن را از غیر آنها باز می‌شناساند و از این طریق عرصه را برای آزار جنسی از سوی نامردان تنگ می‌کند.

دو. پوشش برهنه: گاه با شکلی از پوشش روبه‌رو هستیم که برهنگی را در قالب پوشش، احیا کرده است! ویژگی این لباس‌ها نازک‌بودن و بدن‌نما‌بودن آنها است؛ به گونه‌ای که با محفل‌های خلوت‌گزینی همسران مناسبت دارد نه با حضور در کوچه و خیابان و محل کار و.... این‌گونه لباس‌ها در حقیقت برهنگی را احیا می‌کند، زیرا هدف پوشش با این لباس محقق نمی‌شود. این پوشش نه‌تنها به کاهش تحریک جنسی منجر نمی‌شود، بلکه تحریک را افزایش می‌دهد. در ادبیات اسلامی از این گروه با عنوان «پوشیده‌های برهنه»۳ نام برده شده است (مثلاً نک.: شیبانی، بی‌تا: ۲/۳۵۶). این شکل از پوشش هرچند شاید به رسوایی برهنگی نباشد، به هر حال نشان از ضعیف‌بودن حیا و عفاف دارد. پوشش کامل نشانگر عفاف کامل است و پوشش نازک، نشان از عفاف نازک دارد.

از جمله برهنگان پوشیده، کسانی هستند که زیبایی خود را در شکل آرایش‌های محرک در معرض دید نامحرم قرار می‌دهند. در حالی که قرآن (نور: ۳۱) می‌فرماید: «زینت خود را آن

1.. (یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً).

2.. «جِلْبَابٍ: و هو ثوب واسع أوسع من الخمار و دون الرداء تلویه المرأة علی رأسها و تبقی منه ما ترسله علی صدرها، و قیل: الجِلْبَاب الملحفة کلما یستتر به من کساء أو غیره».

3.. کاسیات عاریات.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
224

(اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)».۱ از نظر شرعی، جایز نیست گردن زن در معرض دید نامحرم قرار گیرد. حتی قسمت زیر چانه که جزء صورت نیست باید پوشانده شود (موسوی خمینی، ۱۴۲۴: ۱/۴۸۰).

پوشش عفاف به گونه‌ای است که از هر گونه تحریک و جلب توجه نامحرم به دور است. دوری از تحریک و جلب نظر به دو گونه است؛ نخست اینکه زینت زن را آشکار نمی‌کند. قرآن کریم (نور: ۳۱)، در چارچوب پاکدامنی، توصیه می‌کند زنان زیورهای خود را آشکار نکنند مگر آن مقدار که به طور طبیعی پیدا است و معمولاً محرک نیست. قرآن کریم (نور: ۶۰) به زنان سالخورده‌ای که رغبتی به ازدواج با آنان نیست اجازه می‌دهد آنچنان که زنان جوان باید حجاب بگیرند حجاب نداشته باشند، اما اجازه نمی‌دهد زینت خود را آشکار کنند.۲ علاوه بر پوشانندگی زینت‌ها، خودِ لباس محرک و محل توجه نیست. برخی زنان ممکن است از پوشش استفاده کنند، اما به صورت جذاب و تحریک‌کننده لباس بپوشند. مد لباس، استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های خاص و چسبندگی لباس به تن، از جمله مسائلی است که موجب شهرت لباس۳ می‌شود. رسول خدا صلی الله علیه و اله زنان را از پوشیدن لباس‌های شهرت که جلب توجه می‌کند برحذر داشتند۴ (مغربی، ۱۳۸۵: ۲/۲۱۵)؛ به‌ویژه پوششی که بدن را نشان دهد پوشش عفاف نیست، بلکه پوشش برهنه است که درباره آن توضیح خواهیم داد.

پوشش عفاف، نوعی علامت است که برای زن ایجاد حریم حفاظتی می‌کند. این

1.. (وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکتْ أَیمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یظْهَرُوا عَلی عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمیعاً أَیهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ).

2.. (وَالْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی لا یرْجُونَ نِکاحاً فَلَیسَ عَلَیهِنَّ جُناحٌ أَنْ یضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَهُنَّ وَاللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ).

3.. لباس شهرت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس‌بودن آن و علل دیگر مناسب نیست، به طوری که اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب کرده و انگشت‌نما می‌شود (موسوی خمینی، ۱۴۲۴: ۲/۱۰۱۱).

4.. «وَ نَهَی أَنْ تَلْبَسَ الْمَرْأَةُ إِذَا خَرَجَتْ ثَوْباً مَشْهُوراً».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31622
صفحه از 298
پرینت  ارسال به