پوشش شامل «جلباب» است؛ پوشش بلندی که تقریباً سرتاسر بدن را میپوشاند. قرآن کریم (احزاب: ۵۹) میفرماید: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو «جلبابهای [روسریهای بلند] خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است».۱ جِلباب، پوشش بلند سرتاسری است که از روسری بلندتر است، یعنی از سر تا نزدیک پاها را میپوشاند و طبق نظر برخی مانند چادر تا پایین پا را میپوشاند۲ (طریحی، ۱۳۶۷: ۲/۲۳). بنابراین، مانند مانتو یا پیرهن نیست. طبق آیه ۵۹ سوره احزاب، این نوع پوشش زنان مؤمن را از غیر آنها باز میشناساند و از این طریق عرصه را برای آزار جنسی از سوی نامردان تنگ میکند.
دو. پوشش برهنه: گاه با شکلی از پوشش روبهرو هستیم که برهنگی را در قالب پوشش، احیا کرده است! ویژگی این لباسها نازکبودن و بدننمابودن آنها است؛ به گونهای که با محفلهای خلوتگزینی همسران مناسبت دارد نه با حضور در کوچه و خیابان و محل کار و.... اینگونه لباسها در حقیقت برهنگی را احیا میکند، زیرا هدف پوشش با این لباس محقق نمیشود. این پوشش نهتنها به کاهش تحریک جنسی منجر نمیشود، بلکه تحریک را افزایش میدهد. در ادبیات اسلامی از این گروه با عنوان «پوشیدههای برهنه»۳ نام برده شده است (مثلاً نک.: شیبانی، بیتا: ۲/۳۵۶). این شکل از پوشش هرچند شاید به رسوایی برهنگی نباشد، به هر حال نشان از ضعیفبودن حیا و عفاف دارد. پوشش کامل نشانگر عفاف کامل است و پوشش نازک، نشان از عفاف نازک دارد.
از جمله برهنگان پوشیده، کسانی هستند که زیبایی خود را در شکل آرایشهای محرک در معرض دید نامحرم قرار میدهند. در حالی که قرآن (نور: ۳۱) میفرماید: «زینت خود را آن