209
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

مخلص بود، خداوند این‌گونه بدی و سوء نیت را از او بازگرداند۱ (یوسف: ۲۴). برهانی که یوسف دید برهانی است که خدا به بندگان مخلص خود نشان می‌دهد؛ نوعی از علم مکشوف و یقین مشهود و دیدنی که نفس آدمی با دیدن آن، چنان مطیع و تسلیم می‌شود که دیگر به هیچ وجه میل به معصیت نمی‌کند (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۱۱/۱۲۹).

به هر حال، با در نظر گرفتن سازوکار برانگیختگی‌های جنسی، تحریک محیطی مانعی برای حفظ خویشتنداری جنسی محسوب می‌شود. از این‌رو قرآن کریم مردم را از نزدیک‌شدن به ارتباط جنسی نامشروع، چه رسد به خود آن، بر حذر می‌دارد۲ (اسراء: ۳۲) و راه دورماندن از ناپاکی زنا را چیزهایی مثل فروبستن چشم از نامحرم و محرک‌های بیرونی معرفی می‌کند۳ (نور: ۳۰ ـ ۳۱). به همین صورت، آموزه‌های قرآنی و روایی بر لزوم مراقبت اعضای حسی دیگر در برابر تحریک‌های محیطی تأکید دارند. مثلاً در برخی روایات آمده است که بر هر عضوی از اعضای انسان بهره‌ای از زنا رقم خورده است که [در صورت کنترل‌نکردن آنها] به‌ناچار مرتکب آن می‌شود؛ زنای چشم نگاه ناروا است، زنای پا رفتن [به محل گناه] است؛ زنای دهان بوسیدن و سخن ناروا است، زنای دست لمس‌کردن و زنای گوش شنیدن صدای حرام است (نک.: کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۵۵۹؛ مجلسی، ۱۴۰۳: ۱۰۱/۳۸؛ نوری، ۱۴۰۸: ۱۴/۳۴۰).

اگر در معرض دید قرارگرفتن زیبایی موی زن باعث تحریک مرد و مانع عفاف و خویشتنداری او نبود، نگاه به آن حرام نمی‌شد. امام رضا علیه السلام در پاسخ به یکی از پرسش‌های محمّد بن سنان فرمود: «نگاه‌کردن به موی زنان شوهردار و دیگر زنان به این علّت حرام شده است که باعث تحریک مردها می‌شود و این تحریک به فساد و ارتکاب اعمال حرام و ناشایست می‌انجامد»۴ (صدوق، ۱۳۷۸: ۲/۹۷). متأسفانه، محیط زندگی امروزی ما در

1.. (وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِها لَوْ لا أَنْ رَأی بُرْهانَ رَبِّهِ کذلِک لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ).

2.. (وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنَی إنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً).

3.. (قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِک أَزْکی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یصْنَعُونَ. وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیوبِهِنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَو ...).

4.. «حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَی شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ إِلَی غَیرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْییجِ الرِّجَالِ وَ مَا یدْعُو التَّهْییجُ إِلَیهِ مِنَ الْفَسَادِ وَالدُّخُولِ فِیمَا لَا یحِلُّ وَ لَا یجْمُل».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
208

عفت‌ورزی دختر یا پسر هنگام خواستگاری و مرحله انتخاب همسر، هزینه زندگی ناپاک را برای افرادی که عفیف نیستند، کاهش می‌دهد.

اینکه مرد یا زنی قبل از ازدواج با فرد یا افراد متعدد تجربه جنسی دارد و هنگام ازدواج به‌آسانی با کسی که خود را پاک نگه داشته ازدواج می‌کند، چه معنایی دارد؟ ضعف تحقیق درباره همسر آینده و نداشتن انتخاب مناسب موجب می‌شود ناپاکان بدون تحمل هیچ هزینه و محرومیتی وارد زندگی مرد یا زنی پاک شوند. از این‌رو به جوانانی که در شرف انتخاب همسر قرار دارند، توصیه می‌شود در جایی که احتمال ناپاکی فرد در روابط جنسی وجود دارد (در هر حدی از ارتباط جنسی؛ لمس بدن یا ارتباط کامل جنسی) با روش صحیح و با استفاده از نظر مشاور تحقیق شود و قبل از هر اقدامی زندگی و نسل پاک خویش را در نظر بگیرند. این حیف نیست که دختر زیبا یا پسر پولداری را از دست بدهید، حیف آن است که فرزند شما از مادر یا پدری ناشایست متولد شود. کسانی که قبل از ازدواج هر گونه ارتباط نامشروعی داشته‌اند و پس از مدت‌ها به یاد تشکیل خانواده افتاده‌اند، نباید بتوانند زندگی پاک زن یا مردی را به ناپاکی خویش آلوده کنند.

۳ ـ ۳. محیط زندگی تحریک‌آمیز

همان‌گونه که قبلاً۱ اشاره کردیم، محرک‌های بیرونی در به راه افتادن فعالیت جنسی تأثیر چشمگیری دارند. محرک‌های بیرونی به عنوان عاملی مهم در به راه انداختن فعالیت‌های جنسی نقش دارند و زیربناهای زیستی، عمدتاً وظیفه حفظ و نگهداری برانگیختگی جنسی را برای ادامه فعالیت جنسی به عهده دارند. مواجهه با محرک‌های جنسی انگیختگی جنسی را بیشتر از حالت عادی افزایش می‌دهد. بی‌تردید در چنین موقعیت‌هایی خویشتنداری جنسی کار سختی خواهد بود و حفظ خویشتنداری از هر کسی برنمی‌آید؛ مگر اینکه یوسف علیه السلام باشد. حتی یوسف پیامبر به پشتوانه پاکی نسل، یک عمر پاکی عمل و همچنین برهان پروردگارش از افتادن در دام زلیخا مصون ماند. اگر این برهان نبود بدی و سوء نیت او را گرفتار می‌کرد. اما چون یوسف از بندگان

1.. فصل اوّل، عوامل غریزه جنسی، عامل محیطی.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31644
صفحه از 298
پرینت  ارسال به