205
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

مفاهیم در سطح جامعه پذیرفته می‌شود که می‌تواند در کاهش سن ازدواج مؤثر باشد. جوانان جامعه اسلامی باید به این وعده الهی اعتقاد پیدا کنند که هر کس ازدواج کند، خداوند از لطف و کرمش او را بی‌نیاز می‌کند.۱ بدانیم که این وعده، وعده خدا است. همچنین، به این موضوع بیندیشیم که بندگان شایسته خدا، خاندان پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و بسیاری از دانشمندان و نوابغ که از لحاظ رتبه و مقام دنیوی و اخروی به مال و ثروت اولویت داشتند، در ساده‌زیستی تمام ازدواج کردند و زندگی سعادت‌مندانه و پرباری را رقم زدند.

۳ ـ ۲. کاهش هزینه روابط نامشروع

شیوع روابط جنسی خارج از ازدواج، هزینه‌ها و خساراتی را بر فرد و جامعه تحمیل می‌کند که گزاف و جبران‌ناشدنی است. قرآن کریم تأکید می‌کند که به زنا نزدیک نشوید؛ چراکه فحشا است و روش بدی است۲ (اسراء: ۳۲). پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله فرمود: «زنا شش پیامد دارد: سه پیامد در دنیا و سه پیامد دیگر در آخرت؛ پیامدهای دنیایی‌اش این است که آبرو را می‌برد، مرگ را شتاب می‌بخشد و روزی را می‌بُرد؛ و پیامدهای آخروی‌اش حسابرسی سخت و دقیق، خشم خدای رحمان، و جاودانگی در آتش است»۳ (صدوق، ۱۴۱۳: ۴/۳۶۷؛ همو، ۱۳۶۲: ۱/۳۲۱).

نیز درباره پیامدهای منفی این بی‌بندوباری جنسی، حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: «زنا حرام شده است. زیرا در آن فساد است و آن عبارت است از: کشتن نفوس، از بین رفتن نسبت میان والدین و فرزندان، تربیت‌نشدن بچه‌ها، تباه‌شدن میراث و اموری شبیه به اینها که جملگی از وجوه فساد محسوب می‌شود»۴ (صدوق، ۱۴۱۳: ۳/۵۶۵). معمولاً این خسارات و پیامدها، یا مغفول می‌ماند یا کم برآورد می‌شود. وگرنه توجه به این خسارات‌ تقریباً

1.. (وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَالصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ إِمائِکمْ إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ) (نور: ۳۲).

2.. (وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنَی إنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلاً).

3.. «یا عَلِی فِی الزِّنَا سِتُ خِصَالٍ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِی الدُّنْیا وَ ثَلَاثٌ مِنْهَا فِی الآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیا فَیذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ یعَجِّلُ الْفَنَاءَ وَ یقْطَعُ الرِّزْقَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الآخِرَةِ فَسُوءُ الْحِسَابِ وَ سَخَطُ الرَّحْمَنِ وَ خُلُودٌ فِی النَّار».

4.. «الامام علی بن موسی الرضا علیه السلام: ... وَ حَرَّمَ اللَّهُ تَعَالَی الزِّنَا لِمَا فِیهِ مِنَ الْفَسَادِ مِنْ قَتْلِ الْأَنْفُسِ وَ ذَهَابِ الْأَنْسَابِ وَ تَرْک التَّرْبِیةِ لِلْأَطْفَالِ وَ فَسَادِ الْمَوَارِیثِ وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِک مِنْ وُجُوهِ الْفَسَادِ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
204

خانواده را هم تأمین کنند. به‌علاوه، تحصیلات عالی، به‌ویژه برای زنان، بیشتر از این جهت اهمیت دارد که موقعیت اجتماعی‌اقتصادی آنان را افزایش می‌دهد (بستان، ۱۳۸۳). از این‌رو تحصیلات، فاصله چشمگیری میان سن آمادگی ازدواج و سن ازدواج ایجاد می‌کند.

به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که مشکلات ازدواج در برابر عفاف و خویشتنداری، به افزایش سن ازدواج و برهم‌خوردن تعادل آن مربوط است. عواملی مانند سخت‌گیری در امور ازدواج، مشکلات اقتصادی، ادامه تحصیل و... نیز به این مسئله دامن می‌زند. اما در مقام ترسیم راه‌حل مطابق با آموزه‌های اسلامی برای این مسئله، باید بر دو محور اساسی ساماندهی اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد. در این جهت، افزون بر حمایت‌های دولتی و دیگر ارگان‌های مسئول حکومتی، کمک‌های مادی والدین و دیگر خویشاوندان و آشنایان می‌تواند برای جوانان ازدواج‌نکرده بسیار راه‌گشا باشد (همان).

طبعاً توصیه قرآن کریم (نور: ۳۲) درباره همسردادن زنان و مردان بی‌همسر، خود شامل فراهم‌کردن لوازم مادی ازدواج نیز هست. از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نقل شده است که هر کس فرزندش به سنّ ازدواج برسد و توان ازدواج‌دادنِ او را داشته باشد، [ولی این کار را نکند] و از فرزندش لغزشی سر زند، گناهش به گردن او است۱ (محمدی ری‌شهری، ۱۳۸۷: ۳۲). همچنین قبلاً بیان شد که حضرت علی علیه السلام جوانی را که به علت بی‌همسری به ورطه گناه افتاده بود، تنبیه و سپس به ازدواج ترغیب کرد. به حضرت خبر رسید که به علت فقر دستش به ازدواج باز نیست. ایشان ضمن اینکه او را از کار زشتش توبه داد، زمینه ازدواجش را فراهم کرد و حتی مهریه زنش را از بیت‌المال داد (کلینی، ۱۴۰۷: ۷/۲۶۵؛ مفید، ۱۴۱۳ب: ۷۱۹؛ طوسی، ۱۴۰۷: ۱۰/۶۳). این نشان می‌دهد که دولت و توانمندان جامعه، هر دو در تسهیل ازدواج جوانان مسئولیت دارند.

از سوی دیگر، فرهنگ هر جامعه‌ای تا حد چشمگیری در تعریف مفاهیمی مانند «رفاه اقتصادی»، «آمادگی اقتصادی برای ازدواج»، «سطح معیشت» و «خط فقر» دخالت دارد و با تغییر ذهنیت‌ها و نگرش‌های عمومی و ترویج ساده‌زیستی، تعریف‌های جدیدی از این

1.. «مَن بَلَغَ وَلَدُهُ النِّکاحَ و عِندَهُ ما ینکحُهُ، ثُمّ أحدَثَ حَدَثا فَالإِثمُ عَلَیهِ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31678
صفحه از 298
پرینت  ارسال به