خدا صلی الله علیه و اله که «با خانوادههای شایسته ازدواج کنید؛ چراکه ریشه، تأثیرگذار است»۱ (طبرسی، ۱۴۱۲: ۱۹۷).
علاوه بر انتقال وراثت از والدین، خصیصههای بارزی که ناشی از ویژگیهای خَلقی و ژنتیک است، بر نحوه ولادت، سبک تربیتی و ارتباط با آنان تأثیر خواهد داشت. از این مسیر نیز عامل وراثت در برخی ویژگیهای کودکان نفوذ میکند. چهبسا مدح و تمجید مادر عفیف برای انسان بیشتر از این جهت است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «خداوند متعال بهشت را پاک و منزه آفرید، از اینرو مگر کسی که ولادتش پاک باشد اجازه ورود بدان را ندارد. پس خوشا به حال کسی که مادری عفیف داشته باشد»۲ (صدوق، ۱۳۸۵: ۲/۵۶۴؛ مجلسی، ۱۴۰۳: ۵/۲۸۵).
مراقبتهای تربیتی، ویژگیهای بارز ارثی و بهویژه نحوه ولادت فرزند، همگی در پرورش سبک علاقه و امیال فرد تأثیر میگذارد. از اینرو امام در حدیثی دیگر میفرماید: «کسی که شیفته لذّت حرام و شهوت زنا باشد، شیطان در نطفه او شریک بوده است»۳ (صدوق، ۱۳۶۲: ۱/۲۱۷). زیرا بنا بر حدیث امام باقر علیه السلام (کلینی، ۱۳۶۳: ۲/۲۸) «هنگامی که شخصی زنا میکند روح ایمان و مخالف شیطان از وجودش مفارقت میکند و جسم و بدن او مرکب شیطان میشود».۴
بررسی زمینههای ارثی شکلگیری خویشتنداری جنسی را میتوان در نظریههای روانشناسی مانند نظریه خودنظمبخشی بامیستر و واس (۲۰۰۴) پیگیری کرد. از لحاظ علمی، مهارگری از جمله توانمندیهایی است که در طول مراحل رشد انسان، تحت تأثیر
1.. «تَزَوَّجُوا فی الحِجرِ الصّالِحِ؛ فَإِنَّ العِرقَ دَسّاسٌ».
2.. «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی الْکوفِی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عُمَرَ الْجَلَّابِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی خَلَقَ الْجَنَّةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً فَلَا یدْخُلُهَا إِلَّا مَنْ طَابَتْ وِلَادَتُهُ وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام طُوبَی لِمَنْ کانَتْ أُمُّهُ عَفِیفَة».
3.. «عن الصادق علیه السلام: مَن شَعَفَ بمَحَبَّةِ الحَرامِ و شَهوَةِ الزِّنا فهُو شِرْک شَیطانٍ».
4.. «عَنِ ابْنِ بُکیرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله إِذَا زَنَی الرَّجُلُ فَارَقَهُ رُوحُ الْإِیمَانِ قَالَ هُوَ قَوْلُهُ وَ أَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ، ذَاک الَّذِی یفَارِقُه».