197
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

بنابراین، در خویشتنداری، اموری برای انسان خوشایند است و اموری نیز ناخوشایند. امور ناخوشایند (مانند برخی محدودیت‌های ارتباطی زن و مرد) را باید پذیرفت و انجام داد و امور خوشایند (مانند اختلاط زن و مرد) را باید ترک کرد. زیرا معمولاً خواسته‌های طبع انسان، با مصلحت او هماهنگ نیست. از این‌رو آدمی معمولاً برای تأمین مصلحتش برخلاف طبع و خواسته‌هایش عمل می‌کند و آنچه را ناخوشایند است می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند و آنچه را خوشایند است ترک می‌کند.۱ البته وجه مشترک این دو حالت، «سخت‌بودن» آنها است. این مشقت و سختی می‌تواند مانعی بر سر راه خویشتنداری باشد و مصلحت انسان را به مخاطره اندازد. اگر این مشکل به نوعی حل نشود، انسان بی‌تاب می‌شود و چه‌بسا دست به کاری بزند که به مصلحتش نیست (پسندیده، ۱۳۸۸: ۱۸۹/۱۸۸).

بنابراین، شرط تحقق خویشتنداری جنسی، صبر و تاب‌آوری است که می‌تواند سختی‌های خویشتنداری را برای فرد تحمل‌پذیر ‌کند. این کار باعث زدودن درون از اضطراب، آرامش زبان از شکایت، و آرامش اندام از حرکت‌های نامناسب می‌شود.

۲ ـ ۳. عوامل زیستی و ارثی

از دیدگاه منابع اسلامی، چون برخی ویژگی‌های خُلقی کودک در زمینه وراثت شکوفا می‌شود، انتخاب همسر اهمیت ویژه‌ای دارد (برای مثال نک.: محمدی ری‌شهری، ۱۳۸۷). مطلبی این‌چنین از امام صادق علیه السلام نقل شده است که «همانا خداوند عزوجل برای رَحِم، چهار ظرف آفریده است. آنچه [از ویژگی‌ها] در ظرف نخستین قرار گیرد برای پدر است و آنچه در دومین قرار گیرد برای مادر است و آنچه در سومین قرار گیرد برای عموها است و آنچه در چهارمین قرار گیرد برای دایی‌ها است»۲ (کلینی، ۱۴۰۷: ۶/۱۷). همچنین، این کلام از پیامبر

1.. خداوند در آیه ۲۱۶ سوره بقره می‌فرماید: (عَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ؛ بسا چیزی را خوش نمی‌دارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست می‌دارید و آن برای شما بد است)؛ و در حدیثی از علی علیه السلام نقل شده است: «أَکرِهْ نَفْسَک عَلَی الْفَضَائِلِ فَإِنَّ الرَّذَائِلَ أَنْتَ مَطْبُوعٌ عَلَیهَا؛ نفس خویش را بر خوبی‌ها مجبور کن، چراکه نفس [بدون هیچ نیرویی از بیرون] به بدی‌ها گرایش دارد» (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۳۱۷).

2.. «عَلِی بْنُ مُحَمَّدٍ رَفَعَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عزّ و جل خَلَقَ لِلرَّحِمِ أَرْبَعَةَ أَوْعِیةٍ فَمَا کانَ فِی الْأَوَّلِ فَلِلْأَبِ وَ مَا کانَ فِی الثَّانِی فَلِلْأُمِّ وَ مَا کانَ فِی الثَّالِثِ فَلِلْعُمُومَةِ وَ مَا کانَ فِی الرَّابِعِ فَلِلْخُئُولَة».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
196

سختی اجتناب وابسته است. در آموزه‌های دینی به این موضوع اشاره شده است که خویشتنداری نیاز به صبر و تحمل دارد. از علی علیه السلام نقل شده است که فرمود: «صبر آن است که آنچه را به انسان می‌رسد تحمّل کند [و جزع و فزع نکند]»۱ (لیثی واسطی، ۱۳۷۶: ۵۶). همچنین، صابر کسی است که در دل آرزوی چیزی می‌کند، اما وقتی بدان می‌رسد به سبب سرانجام بد و زشتی‌اش به نفس خود لگام می‌زند که از آن روی گرداند. صابر چنان است که اگر بر دلش آگاه شوی از عفت و فروتنی و دوراندیشی او به شگفت می‌آیی»۲ (کلینی، ۱۳۶۲: ۲/۴۵۶).

آنچه موجب شده است صبر از دیگر فضیلت‌ها متمایز شود، مهارگری رفتاری است که ضمن فضیلت‌هایی همچون عفت‌ورزی، فروتنی و دوراندیشی در او وجود دارد. صابر علاوه بر صبری که می‌ورزد در دلش عفت‌ورزی، فروتنی و دوراندیشی موج می‌زند. بنابراین، تحمل و تاب‌آوری در بازداری از خواسته‌ها، عاملی تسهیلگر برای خودمهارگری محسوب می‌شود و در حقیقت به عنوان «ظرفیت مهارگری»، خویشتنداری را کامل می‌کند. همان‌گونه که در فصل پنجم گذشت، از جهت مفهوم‌شناختی نمی‌توان صبر و تاب‌آوری را مستقیماً جزء تقوا دانست. از جهت عملیاتی باید آن را مایه بقا و تداوم کنش تقوا قلمداد کرد. اما فرد صابر چگونه در مهار رفتار خود از دیگرانی که چنین صفتی ندارند متفاوت است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

افراد در خصوص خویشتنداری جنسی دو وضعیت را تجربه می‌کنند: نخست، وضعیتی که به چیزی تمایل پیدا می‌کنند و باید خود را کنترل کنند؛ دوم، وضعیتی که برای کنترل میل خویش باید کارهایی را انجام دهند که خوشایند فرد نیست. بنا بر حدیث حضرت علی علیه السلام، هر دو حالت نیاز به تحمل سختی و صبر دارد. از این‌رو صبرکردن به دو گونه بیان شده است: «صبرکردن بر آن چیزی که از آن کراهت داری و صبرکردن بر چیزی که بدان علاقه و تمایل داری»۳ (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۴۷۸).

1.. «الصَّبرُ أن يَحتَمِلَ الرجُلُ ما يَنُوبُهُ، و يَكظِمَ ما يُغضِبُهُ».

2.. «أَمَّا الصَّابِرُ فَإِنَّهُ یتَمَنَّاهَا بِقَلْبِهِ فَإِذَا نَالَ مِنْهَا أَلْجَمَ نَفْسَهُ عَنْهَا لِسُوءِ عاقبت‌ها وَ شَنَآنِهَا لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَی قَلْبِهِ عَجِبْتَ مِنْ عِفَّتِهِ وَ تَوَاضُعِهِ وَ حَزْمِهِ».

3.. «الصَّبرُ صَبرانِ: صَبرٌ على‏ ما تَكرَهُ، وصَبرٌ عمّا تُحِبُّ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31650
صفحه از 298
پرینت  ارسال به