179
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

نگه‌داشتن نفس از چیزهای حرام۱ (طریحی، ۱۳۶۷: ۳/۲۰۸) بیان شده است. روی‌گردانی از چیزی که حلال و زیبا نیست یا روی‌گردانی از محرمات و خواسته‌های پست۲ (ابن‌منظور، ۱۴۱۴: ۹/۲۵۳) از دیگر تعبیرهایی است که آمده است.

مفهوم عفت بر کمی چیزی نیز دلالت می‌کند۳ (ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۲/۹۳)؛ از این‌رو راغب اصفهانی (۱۴۱۲: ۵۷۳) در معنای عفت می‌گوید: «بسنده‌کردن در گرفتن یا خوردن چیز اندکی که آن اندک، خود در حکم باقی‌مانده چیزی است».۴ به هر حال، در همه معناهایی که برای عفت بیان شده، چند نکته مهم به چشم می‌خورد: نخست اینکه، ماهیت عفاف خودداری و روی‌گردانی (کفّ) است که تقریباً همه لغت‌شناسان بدان اشاره کرده‌اند؛ دوم، درباره متعلق عفت است. عفت، بازداری‌کردن از چیزهای زشت، حرام و خواسته‌های پست است. همچنین، اگر به اصل واژه «عفت» مراجعه کنیم (همان‌گونه که راغب اصفهانی در مفردات الفاظ القرآن و ابن‌منظور در لسان العرب بیان کرده) این نکته نیز در خور توجه است که عفت، خودداری در خواهش‌ها و تمناهایی است که در چیزهای کم‌ارزش و کم‌مقدار پدیدار می‌شود.

اما عفت در اصطلاح، حاصل‌شدن حالتی برای نفس و جان آدمی است که با آن از غلبه و تسلّط شهوت جلوگیری می‌کند. مُتَعَفِّف کسی است که چنین حالتی را در اثر تمرین و زحمت حاصل می‌کند۵ (همان). عفت‌ورزی، قوه شهوت را بین افراط و تفریط، به تعادل می‌رساند. بنابراین، می‌توان گفت شخص عفیف در برابر تحریک جنسی مطابق با احکام شرع و موافق با جوان‌مردی عمل می‌کند۶ (الجرجانی، ۱۳۷۰: ۶۵). از آنجا که خویشتنداری در برابر شهوت موجب می‌شود از اسراف در لذت‌ها اجتناب شود و میانه‌روی در نظر باشد، سلامتی به دنبال خواهد

1.. «کف النفس عن المحرمات».

2.. «الكَفُّ عما لا يَحِلّ و يَجْمُلُ. عَفَ‏ عن‏ المَحارِم‏ و الأَطْماع الدَّنِية».

3.. «أحدهما: الکف عن القبیح، والآخر: دال علی قلة الشیء».

4.. «و أصله: الاقتصار علی تناول الشی‌ء القلیل الجاری مجری الْعُفَافَةِ، والْعُفَّةِ، أی: البقیة من الشی‌ء، أو مجری الْعَفْعَفِ، و هو ثمر الأراک».

5.. «الْعِفَّةُ: حصول حالة للنّفس تمتنع بها عن غلبة الشّهوة، والْمُتَعَفِّفُ: المتعاطی لذلک بضرب من الممارسة والقهر».

6.. «العفة: هی هیئة للقوة الشهویة متوسطة بین الفجور الذی هو إفراط هذه القوة والخمود الذی هو تفریطه. فالعفیف من یباشر الإمور علی وفق الشرع والمروءه».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
178

گستره دوم، کاهش زمینه‌های ارتباط پرخطر جنسی است که خود دو اصل کاهش تماس و کاهش تحریک را در بر دارد. این گستره با عنوان «تنظیم اجتماعی رفتار جنسی» در فصل بعدی بررسی خواهد شد.

۱. خویشتنداری جنسی در پرتو عفاف

طبق برخی روایات، بیشترین چیزی که مردم را به دوزخ دچار می‌کند شکم و غریزه جنسی است۱ و در مقابل، خداوند به چیزی بهتر از عفت در شکم و غریزه جنسی عبادت نشده است۲ (کلینی، ۱۴۰۷: ۲/۷۹). از آنجا که امیال و خواسته‌های جنسی بخش مهمی از قلمرو کارکرد خویشتنداری است، قرآن به کسانی که وسیله ازدواج (و ارتباط زناشویی) نمی‌یابند توصیه می‌کند عفت پیشه کنند تا خداوند آنها را از فضل خود بی‌نیاز کند۳ (نور: ۳۳). این نشان می‌دهد در ادبیات دینی، شهوت و غضب دو قلمرو برای کارکرد خویشتنداری محسوب می‌شوند. با این توضیح که خویشتنداری در قلمرو غضب با مفهوم «حلم» و در قلمرو شهوت (امیال و خواسته‌های مالی و جنسی) با مفهوم «عفت» بیان شده است. عفت نیز خودْ در دو قلمرو امیال و خواسته‌های مالی و جنسی عمل می‌کند (پسندیده، ۱۳۸۸: ۱۷۲ و ۱۷۶) و می‌توان خویشتنداری را در قلمرو خواسته‌های مالی و جنسی به ترتیب، خویشتنداری مالی و خویشتنداری جنسی نامید. از این‌رو تعریف خویشتنداری جنسی را در ادبیات دینی در مفهوم عفاف پی می‌گیریم.

لغت‌شناسان درباره عفت معانی متعددی ذکر کرده‌اند، از جمله: «روی‌گردانی از زشتی‌ها»۴ (ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۲/۹۳)؛ «روی‌گرانی از چیزهایی که حلال نیستند»۵ (فراهیدی، ۱۴۰۹: ۱/۹۲). روی‌گردانی از حرام، کار نفس است. از این‌رو در جایی دیگر عفت به معنای

1.. «رسول الله صلی الله علیه و اله: أَکثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِی النَّارَ الْأَجْوَفَانِ الْبَطْنُ وَالْفَرْج».

2.. «عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَی‌ءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْج».

3.. (وَ لْيَسْتَعْفِفِ ٱلَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّىٰ يُغْنِيَهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضْلِهِ).

4.. «أحدهما: الکف عن القبیح، والآخر: دال علی قلة الشیء».

5.. «العِفَّة: الكَفُّ‏ عما لا يَحِلّ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31598
صفحه از 298
پرینت  ارسال به