155
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

برای حالت امیدواری به کار می‌رود، با این تفاوت که طمع بیان‌کننده امید قوی به چیزی است۱ (ابن‌فارس، ۱۴۰۴: ۳/۴۲۵) و تمایل نفس به چیزی از روی آرزوی شدید و آزمندی را نشان می‌دهد۲ (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۵۲۴). برای نقطه متضاد حالت امیدواری دو واژه «یأس» و «قنوط» بیان شده است.۳ طبق حدیث جنود عقل و جهل، نقطه متضاد امید، قنوط (= ناامیدی) است۴ (کلینی، ۱۴۰۷: ۱/۲۱)؛ و در برخی کتب لغت، برای متضاد یأس واژه «طمع» بیان شده است۵ (ابن‌منظور، ۱۴۱۴: ۸/۲۳۹).

از سوی دیگر، واژه «استغناء» (= بی‌نیازی) نیز نقطه مقابل امید دانسته شده۶ (مصطفوی، ۱۳۶۸: ۷/۱۱۹) که در جمع‌بندی باید آن را نقطه میانی محور امید- یأس در نظر گرفت. زیرا بی‌نیازی حالتی است که فرد به چیزی طمع ندارد و امیدوار به چیزی هم نیست. بدین‌صورت، در یک سوی محور، حالت امیدواری و در سوی دیگر حالت ناامیدی قرار می‌گیرد که حد میانی این دو نقطه حالت بی‌نیازی است.

تقاطع دو محور «ترس ـ تجری» و «امید ـ یأس» چهار بعد ایجاد کرده است که وضعیت احتمالی افراد را از نظر سازمان‌یافتگی دو انگیزش ترس و امید نشان می‌دهد. منحنی موجود در نمودار، بنا بر آنچه از آموزه‌های اسلامی استنباط می‌شود، این سازمان‌یافتگی را نشان می‌دهد. این منحنی نشان می‌دهد اگر ترس از اندازه خود فراتر رود، انسان را مأیوس خواهد کرد و طبیعی است که انسان مأیوس دلیلی برای حرکت و رفتار مثبت ندارد. همچنین، اگر امید از اندازه خود فراتر رود، به تجری کشیده می‌شود و انسان متجری از چیزی باک ندارد و عامل بازدارنده‌ای برای منع او از عمل زشت وجود نخواهد داشت. در

1.. «طمع: أصل واحد صحیح یدلّ علی رجاءٍ فی القلب قوی للشی‌ء».

2.. «الطَّمَعُ‏: نُزُوعُ‏ النَّفْسِ‏ إِلى‏ الشَّيْ‏ءِ، شَهْوةً له‏».

3.. برخی به تفاوت «قنوط» و «یأس» این‌گونه اشاره کرده‌اند: «القُنُوط: بِالضَّمِّ، الْإیاسُ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ تَعَالَی» (فیومی، ۱۴۱۴: ۲/۵۱۸)؛ «و هو أشدّ الیأس من الشی‌ء» (ابن اثیر جزری، ۱۳۶۷: ۴/۱۱۳)؛ «الْقُنُوطُ: اليَأْسُ‏ من‏ الخَيْرِ» (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۶۸۵).

4.. «وَالرَّجاءُ و ضِدَّهُ القُنوط».

5.. «الطَّمَعُ: ضِدُّ الیأْسِ».

6.. «الرجا: أنّ الأصل الواحد فی المادّة، هو ما یقابل الاستغناء فی النفس».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
154

از سوی دیگر، طبق حدیث، نقطه متضاد رهبه حالت جرئت است۱ (کلینی، ۱۴۰۷: ۱/۲۱) که موجب می‌شود فرد اقدام به عمل کند. از این‌رو در دعا بیان می‌شود که خدایا مرا به جرئتِ بر گناه‌کردن مبتلا نکن۲ (طریحی، ۱۳۶۷: ۱/۸۴). یا طبق حدیثی، مادامی که انسان بر نماز مداومت داشته باشد شیطان از او می‌ترسد [و نزدیکش نمی‌شود]، آنگاه که نماز را ضایع کند شیطان بر او جرئت پیدا می‌کند و او را در گناهان کبیره وارد می‌کند۳ (کلینی، ۱۴۰۷: ۳/۲۶۹). بنابراین، سه حالت ترس، امن و جرئت بر روی پیوستاری قرار دارند که هر فرد می‌تواند در این بُعد، مکانی را بر روی آن به خود اختصاص دهد.

M۹۹۶۳_T۱_File_۱۳۶۳۲۱۰۴

امید نیز بر روی محوری قرار دارد که سوی دیگر آن ناامیدی است و نقطه میانی این محور را باید حالت بی‌نیازی (= استغناء) دانست. در لغت عرب، دو واژه «رجاء» و «طمع»

1.. «... وَالرَّهبَةُ و ضِدَّهُ الجُرأَةَ».

2.. «لا تَبْتَلِینِی بِالْجُرْأَةِ عَلَی مَعَاصِیک».

3.. «عن رسول اللّه صلی الله علیه و اله: لا یزالُ الشَّیطانُ ذَعِرًا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَی الصَّلواتِ الخَمسِ، فَإِذا ضَیعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَیهِ فَأَدخَلَهُ فِی العَظائم».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31690
صفحه از 298
پرینت  ارسال به