151
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

بخشش‌نکردن از جمله پیامدهای ضعف نوع‌دوستی است.۱ تمایل به بهبودبخشیدن به وضعیت دیگران برای خود آنان نه به انگیزه خودخدمتی، نوع‌دوستی۲ نامیده می‌شود. نوع‌دوستی از انگیزه‌های خودخواهانه که ممکن است آن نیز یاری‌رسانی به دیگران را موجب شود، متفاوت است (کار، ۲۰۰۴).

این خصیصه احتمالاً به شکل صفت شخصیتی (منش) است که از پرداختن فرد به رفتارهای دگردوستانه تشکیل شده است (جان‌بزرگی، نوری و آگاه هریس، ۱۳۸۷). از این‌رو مادامی که افراد به بدی اندیشه و کجی درون دچار باشند نمی‌توانند دیگران را دوست بدارند و خیرخواه آنان باشند. در روایت دیگری از حضرت علی علیه السلام (لیثی واسطی، ۱۳۷۶: ۱۲۲) مواسات بیشتر با برادران نشانه صداقت بیشتر در دوستی شمرده شده است: راست‌ترین برادران در دوستی کسانی هستند که در خوشی و ناخوشی با برادران خود بیشتر مواسات می‌کنند.۳ معلوم می‌شود رفتارهای دوستانه به حالت‌های درونی مانند صداقت در دوستی وابسته است.

به نظر می‌رسد نوع‌دوستی به عنوان یک انگیزه، به وسیله انگیزه بنیادی دیگری به نام همدلی برانگیخته می‌شود (باتسون۴ و همکاران،۵ ۲۰۰۲؛ کار، ۲۰۰۴). همدلی توانایی هیجانی مثبتی است که در همان اوایل کودکی در ما شکل می‌گیرد و برانگیزنده مهمی برای رفتارهای نوع‌دوستانه۶ می‌شود (ایزنبرگ،۷ ۲۰۰۵، به نقل از: برک، ۱۳۹۰: ۱/۴۵۱). با همدلی، فرد توانایی خواهد داشت نگرانی‌های دیگران را درک کند. همدلی فرد را به تعهدات خود در مقابل دیگران هوشیار می‌سازد و وجدانش را تحریک می‌کند. همان چیزی است که ما را به سوی

1.. «عن امیر المؤمنین علیه السلام: إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَی دِینِ اللَّهِ مَا فَرَّقَ بَینَکمْ إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ فَلَا تَوَازَرُونَ وَ لَا تَنَاصَحُونَ وَ لَا تَبَاذَلُونَ وَ لَا تَوَادُّون؛ شما بر مبنای دین خدا برادر هستید، چیزی جز ناپاکی درون و بدی اندیشه، شما را از هم جدا نکرده، به این لحاظ یکدیگر را یاری نمی‌دهید، و خیرخواهی نمی‌کنید، و به هم بذل و بخشش ندارید و با یکدیگر دوستی نمی‌کنید».

2.. altruism

3.. «عن امیر المؤمنین علیه السلام: أَصْدَقُ الْإِخْوَانِ مَوَدَّةً أَفْضَلُهُمْ لِإِخْوَانِهِ فِی السَّرَّاءِ مُوَاسَاة وَ فِی الضَّرَّاءِ مُوَاسَاة».

4.. Batson, C. D.

5.. Ahmad, N.; Lishner. A. D.; Tsang, J.

6.. altruistic behaviors

7.. Eisenberg, N.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
150

آنچه از روایات برمی‌آید «احسان و انعام» عامل برانگیخته‌شدن محبت در وجود انسان است. این یک قاعده است که وقتی انسان به احسان و انعامی که در حق او شده توجه پیدا کند محبت در وجودش برانگیخته می‌شود. رسول خدا صلی الله علیه و اله (صدوق، ۱۴۱۳: ۴/۳۸۱) در این باره می‌فرمایند: «دل‌ها طوری آفریده شده‌اند که محبت کسی را که احسان می‌کند به خود می‌گیرند و کسی را که بدی می‌کند دشمن می‌دارند».۱ اگر امید با عنصر «نعمت و بهره‌مندی آینده» تلاش فرد را در مسیر هدف برمی‌انگیزد محبت پای شکر و جبران احسان گذشته و حال را به میان می‌آورد (پسندیده، ۱۳۸۸). احسانْ حالت «شکر» را به طور فطری برمی‌انگیزد و فرد شاکر می‌کوشد از این راه، نیکی احسان‌کننده را جبران کند.

یکی از راه‌های جبران و شکرگزاری آن است که شخص احسان‌کننده نافرمانی نشود. علی علیه السلام (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۵۳۷). در بیانی زیبا می‌فرمایند: «اگر خداوند برای گناه، تهدید به عذاب نکرده بود، هر آینه لازم بود به خاطر شکر نعمتش نافرمانی نشود».۲ اگر عبادت آزادمردان را گاهی به «شکر» و گاهی به «محبت خدا» توصیف کرده‌اند، از این جهت است که شکرْ، آن است که نعمت ولی نعمت را در جایش و نه در معصیت او مصرف کنیم (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۱/۳۸). بررسی‌های روان‌شناسان در حوزه رابطه دینداری با خودمهارگری نشان می‌دهد یکی از مهارکننده‌های رفتارهای ناشایست، احساس بدهکاری است که در افراد در برابر عشق مقدس خدا و احساس قدردانیِ ناشی از آن ایجاد می‌شود. آنها گناه را عامل تخریب رابطه محبت‌آمیز خود با خدا می‌دانند (جی‌یر۳ و بامیستر، ۲۰۰۵).

۳. دیگردوستی: نوع‌دوستی از جمله سازه‌های روان‌شناختیِ مهمی است که مرکز کنترل و تنظیم رفتار، به‌ویژه در برابر دیگران، قرار می‌گیرد. بنا بر فرمایش حضرت علی علیه السلام (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۱۶۸) جدایی از یکدیگر، یاری‌نرساندن به مردم، نداشتن خیرخواهی و بذل و

1.. «جُبِلَتِ الْقُلُوبُ عَلَی حُبِّ مَنْ أَحْسَنَ إِلَیهَا وَ بُغْضِ مَنْ أَسَاءَ إِلَیهَا».

2.. «قَالَ امیر المؤمنین علیه السلام: لَوْ لَمْ یتَوَعَّدِ اللَّهُ [سُبْحَانَهُ] عَلَی مَعْصِیتِهِ لَکانَ یجِبُ أَلَّا یعْصَی شُکراً لِنِعَمِه».

3.. Geyer, A. L.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31814
صفحه از 298
پرینت  ارسال به