147
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

لغت عرب، واژه‌های بسیاری وضع شده است، تا جایی که ابن‌قیّم جوزی، در روضة المحبین، بیش از ۵۰ واژه را در معنای محبت بیان می‌کند (محمدی ری‌شهری، ۱۳۷۹: ۲۳). تمام تلاش‌ها، فعالیت‌ها و حرکت‌های انسان در طول عمر خود از هر نوع که باشد مادی و معنوی، دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی، همه و همه آثار و مظاهر امیال متنوع و پیچیده انسان هستند و نهایتاً، در اساس و ریشه، به «حبّ نفس» (دوست‌داشتن خود) برمی‌گردند (مصباح یزدی، ۱۳۸۸: ۲/۲۶).

محبت انسان در وجود خویش منحصر به «خوددوستی» یا «حبّ ذات» نیست؛ بلکه عشق به خدا جزء گرایش‌های فطری انسان است که ریشه در ذات آدمی دارد (همان: ۲/۳۱). البته محیط تربیتی و استلزام‌های آن می‌تواند در شدت و نوع شکوفایی این گرایش ذاتی مؤثر باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد جنبه‌های کیفی و عام رابطه با پدر و مادر، با تصاویر مثبت، گرم و مهربان خدا در ذهن کودک ارتباط دارند (گودین۱ و هالز،۲ ۱۹۶۵؛ پاتوین،۳ ۱۹۷۷ به نقل از: اسپیلکا و همکاران، ۱۳۹۰). دست‌کم تصاویر مهربانانه پدران و مادرانمان از خدا، محبت ما را به سوی خدا جلب می‌کند و از این مسیر ارتباط محبت‌آمیز خود را با او حفظ می‌کنیم.

فرآیندهای شناختی پیچیده و بسیاری در محبت وجود دارد. در این فرآیند، احساس دوستی از خود آغاز می‌شود و به دیگران سرایت پیدا می‌کند. احساس‌هایی مانند دوست‌ داشته ‌شدن و تمجید شدن به واسطه محبت است که عزت نفس را افزایش می‌دهد و در ارتباط با دیگران موجب توسعه خود می‌شود؛ یعنی شخص احساس می‌کند دیگران نیز بخشی از او هستند (آرگایل، ۱۳۸۳). از این مسیر نیز در برابر دیگران رفتارهای نوع‌دوستانه و محبت‌آمیز نشان می‌دهد. بنابراین، سخن از سه گونه محبت است. سه سنخ محبت، یعنی «خوددوستی»، «خدادوستی» و «دیگردوستی»، مرتبط با این مسئله‌اند. هر یک از اینها چگونه می‌توانند در خویشتنداری مؤثر باشند؟ به طور کلی می‌توان گفت احساس محبت به

1.. Godin, A.

2.. Hallez, M.

3.. Potvin, R. H.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
146

بنابراین، امید واقعی آن است که صبر را سهل و آسان می‌کند. بنا بر فرمایش ایشان، اگر امید باشد، صبر محقق خواهد شد. تحقیقات نیز نشان داده است افرادی که امید بیشتری دارند از کم‌امیدها پرانرژی‌ترند و در مسیر تحقق اهدافشان بیشتر اهل مبارزه و مواجهه با دشواری‌ها هستند، عزت نفس بیشتری دارند و متکی به خودند (وابستگی کمتری به دیگران دارند). در مقابل افرادی که امید کمی دارند در پیگیری اهداف، افکار منفی بیشتری دارند. به هر حال، ایجاد امید به‌تنهایی، بدون انجام‌دادن مراحل درمانی، توانسته است مجموعه‌ای از تغییرات مثبت را ایجاد کند (مگیار ـ موئی، ۲۰۰۹).

بنابراین، خصیصه خویشتنداری بدون امید کامل نمی‌شود؛ چراکه خویشتنداری به حرکت وابسته است و حرکت نیز علاوه بر انگیزه و طرحی برای رسیدن به هدف، به حفظ انرژی نیاز دارد. قرآن کریم (آل‌عمران: ۱۳۴/۱۳۳) به خویشتنداران (= متقین) توصیه می‌کند در رسیدن به مغفرت پروردگار و بهشت او سرعت بگیرند. این سرعت‌گیری وابسته به کارهای نسبتاً سختی همچون انفاق‌کردن، فروبردن خشم و گذشت از مردم است؛۱ کارهایی که از جمله رفتارهای خویشتندارانه محسوب می‌شود. چگونه می‌توان بدون در نظر گرفتن هدفی ارزشمند، بدون ایجاد انگیزه‌ای قوی و بدون حفظ انرژی روانی به چنین کارهایی نائل شد؟ بی‌تردید قرآن کریم با به رخ کشیدن بهشتی که وسعت آن آسمان‌ها و زمین است درصدد ایجاد انگیزه و امید در متقین برای چنین کارهایی است.

۳ ـ ۱ ـ ۳. محبت

محبت۲ و عشق‌ورزیدن معمولاً قوی‌ترین منبع هیجان‌های مثبت محسوب می‌شود (آرگایل،۳ ۱۳۸۳) و یکی از حالاتی است که نقش اساسی در کنترل و تنظیم رفتار دارد. محبت، احساس میل به موضوعی است که برای انسان لذت‌بخش است. برای تفهیم این معنا در

1.. (وَ سارِعُوا إِلی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عرضها السَّماواتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ * الَّذینَ ینْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکاظِمینَ الْغَیظَ وَالْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنینَ).

2.. love

3.. Argyle, M.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31721
صفحه از 298
پرینت  ارسال به