121
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

حق همسر می‌شود. در حالی که اسلام، حتی تنوع‌طلبی جنسی را به روش حلال آن نمی‌پسندد چه رسد به روش حرامِ آن! (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۴۵۲؛ مجلسی، ۱۴۰۹: ۲۱/۲۲؛ محمدی ری‌شهری، ۱۳۸۷: ۴۳۳ و ۳۴۰). بنابراین، همواره شادکامی زندگی جنسی، چه قبل از ازدواج و چه پس از آن، به خویشتنداری جنسی وابسته است.

آنچه می‌تواند در زندگی جنسی، شادکامی به ارمغان آورد سبک زندگی عفیفانه است که شامل خویشتنداری می‌شود. به عبارت دیگر، دو راهکار ازدواج و خویشتنداری جنسی را نمی‌توانیم جدا از هم بدانیم، بلکه شادکامی در زندگی جنسی با الگوی «خویشتنداری جنسی ـ ازدواج ـ نگهداشتِ خویشتنداری جنسی» تأمین می‌شود. الگویی که لذت زندگی جنسی را منهای رنج‌ها و پیامدهای منفی انحرافات جنسی عرضه می‌کند. همان‌گونه که اشاره شد، این الگو در سبک زندگی عفیفانه قابل اجرا است.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
120

فرمود: «رو به آسمان کند و خود را از حرام حفظ کند و از فضل و کرم خداوند [همسر] طلب کند»۱ (کلینی، ۱۴۰۷: ۵/۴۹۴).

در هر حال، برای ایمن‌ماندن از انحراف‌های جنسی، خویشتنداری جنسی، اجتناب‌ناپذیر است تا اینکه موقعیت ازدواج فراهم شود. این معنای کلام خدا است (نور: ۳۳) که: «و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود، آنان را بی‌نیاز گرداند».۲

محدودیت دیگر به قواعد تکوینی و شرعی زندگی ارتباط دارد. این‌گونه نیست که همسران همیشه و در هر موقعیتی بتوانند از یکدیگر بهره جنسی ببرند؛ زنان و مردان متأهل به این مطلب اقرار دارند. به‌علاوه، عوامل مزاحمی وجود دارد که ممکن است رابطه زناشویی همسران را تحت تأثیر قرار دهد. به هر میزان که همسران از سبک عفیفانه زندگی زناشویی دور شوند روابط جنسی و عاطفی‌شان رو به ضعف و سردی می‌گذارد. بی‌تردید تنظیم رفتار جنسی در خانواده فقط با ازدواج اتفاق نمی‌افتد و به برخی صفات شخصیتی، از جمله خویشتنداری، نیز وابسته است. گاه تحریک جنسی خارج از چارچوب ازدواج و فقدان خویشتنداری جنسی همسران موجب خیانت شده است. هر خیانت، نتیجه تحریک جنسی است و هر تحریک جنسی با یک یا چند جنبه از ابعاد دیداری، گفتاری، شنیداری، بویایی، لمسی و قلبی همسران در ارتباط با زن یا مرد بیگانه به وجود می‌آید. استفاده از آرایش و پوشش بدن‌نما و همچنین نگاه ناسالم و معنادار به نامحرم، استفاده از خوشبوکننده‌های محرک به نیت تحریک دیگران، گفت و شنود عاشقانه با نامحرم، تماس‌های بدنی مانند دست‌دادن و... باعث تحریک جنسی و احیاناً سطوحی از خیانت در

1.. «عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ، عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمنِ، عَنْ مِسْمَعٍ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و اله: إِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى الْمَرْأَةِ الْحَسْنَاءِ، فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ؛ فَإِنَّ الَّذِي مَعَهَا مِثْلُ الَّذِي مَعَ تِلْكَ، فَقَامَ رَجُلٌ، فَقَالَ:يا رَسُولَ اللّهِ، فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ أَهْلٌ، فَمَا يَصْنَعُ ؟ قَالَ: فَلْيَرْفَعْ نَظَرَهُ إِلَى السَّمَاءِ، وَلْيُرَاقِبْهُ وَلْيَسْأَلْهُ مِنْ فَضْلِهِ».

2.. (وَ أَنْکحُوا الْأَیامی مِنْکمْ وَالصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکمْ وَ إِمائِکمْ إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ. وَلْیسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یجِدُونَ نِکاحاً حَتَّی یغْنِیهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31839
صفحه از 298
پرینت  ارسال به