مربوط میشود. هنجارهای خانواده به همسران اجازه نمیدهد نیازهای جنسی خود را خارج از چارچوب خانواده تأمین کنند. به نظر میرسد عملیشدن این هنجار ناشی از حضور اعضای خانواده و نظارت آنها بر رفتار یکدیگر است. این کارکرد وابسته به فرهنگ خاصی نیست و در جوامع غیراسلامی نیز دیده میشود.
مجموعه کارکردهای جنسی خانواده، کاهش برانگیختگی جنسی و کنترل بیرونی بر رفتاریهای جنسی تبیین روشنی بر این است که آموزههای اسلامی عفتورزی را هدف ازدواج میدانند. طبق بیان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله خداوند حقی بر خود میداند کسی را که برای عفتورزی ازدواج میکند یاری رساند۱ (متقی هندی، ۱۴۰۹: ۳/۴۱۶). گاهی نیز ازدواج مایه عفتورزی معرفی شده است. زید بن ثابت میگوید رسول خدا صلی الله علیه و اله به من فرمود: «ای زید همسر گرفتهای؟ گفتم: نه! فرمود: زن بگیر تا عفتی که داری محفوظ نگه داری»۲ (صدوق، ۱۳۶۲: ۱/۳۱۶). در نهایت، به واسطه کارکردهایی که ازدواج و تشکیل خانواده دارد، چشم را باحیا و دامن را پاک نگه میدارد (طبرسی، ۱۴۱۲: ۱۹۷)، و در هر امتی از هر دین و آیینی، مایه خویشتنداری از زنا و فحشا معرفی شده است۳ (کلینی، ۱۴۰۷: ۲/۳۲۴).
جوامعی که امروزه از برهنگی و جرمهای مرتبط با غریزه جنسی در التهاباند، راهی بهتر و مفیدتر از ترویج ازدواج و تحکیم نظام خانواده ندارند. همچنین، والدینی که فرزندانشان به سن ازدواج رسیدهاند، اگر دغدغه زندگی پاک آنها را دارند نباید در ازدواجشان تعلل کنند. منطقی نیست که تأخیر ازدواج جوانان را به گردن مشکلات اقتصادی بیندازیم و با همین بهانه روز و شب را در کنار فرزندان ازدواجنکرده بگذرانیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود کسی که فرزندی آماده برای ازدواج داشته باشد، مادام که ازدواج نکرده و زمینه ازدواجش را فراهم نکند، گناه [مرتبط با ازدواجنکردن] فرزند به عهده هر دوی آنها است۴
1.. « ثَلاثَةٌ حَقٌ عَلَى اللّهِ عَونُهُم: ...، وَالنّاكِحُ الَّذي يُريدُ العَفافَ. (۱)».
2.. « عن زيد بن ثابت: قالَ لي رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و اله: يا زَيدُ تَزَوَّجتَ ؟ قالَ: قُلتُ: لا، قالَ: تَزَوَّج تَستَعِفَّ مَعَ عِفَّتِكَ».
3.. «الإمام الصادق علیه السلام: إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً يَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنى».
4.. «مَن أَدرَكَ لَهُ وَلَدٌ وَ عِندَهُ مَا يُزَوِّجهُ فَلَم يُزَوِّجهُ فَأَحدَثَ فَالإِثمُ بَينَهُمَا».