95
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

عبارت دیگر، پاسخ این پرسش که چرا باید نظامی با عنوان سلامت جنسی داشته باشیم و از اصول آن تبعیت کنیم، در اهداف نظام سلامت جنسی جست‌وجو می‌شود.

۱ ـ ۱. تداوم و سلامت نسل

ازدواج نهادی است که تداوم نسل بشر را تأمین می‌کند. در حقیقت، حفظ این نهاد از آسیب و آلودگی، صیانت و سلامت جامعه بشری را تضمین می‌کند. اگرچه رشد و استحکام بنیان ازدواج در بهداشت و سلامت روابط اجتماعی مؤثر است، خودْ نهاد حساسی است که در معرض آسیب‌های ناشی از بی‌عفتی و بی‌بندوباری قرار دارد. به طور کلی، بی‌بندوباری جنسی برای نهاد ازدواج و اهداف عالی آن از دو جهت تهدید محسوب می‌شود: نخست اینکه، ازدیاد نسل انسان را تهدید می‌کند؛ از این‌رو علی علیه السلام فرمود خداوند برای حفظ نسل بشر لواط را حرام کرد. دوم اینکه بی‌بندوباری جنسی سلامت و پیوستگی نسل بشر را به خطر می‌اندازد؛ به همین دلیل فرمود خداوند برای محافظت از نسب مردم زنا را حرام کرد۱ (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۵۱۲).

فرهنگی که بهره‌مندی جنسی مرد از مرد را جایز بشمرد چگونه می‌تواند افراد را به ازدواج و تکثیر نسل ترغیب کند؟! چراکه فرزندآوری از غرض‌های اصلی ازدواج است. فرهنگی که روابط زنان و مردان را آزاد می‌گذارد و فقط ارتباط جنسی پس از ازدواج با غیرهمسر را خیانت می‌شمرد، چگونه می‌تواند پای‌بندبودن افراد به چارچوب ازدواج، سلامت جنسی و پاکی توالد را تضمین کند؟

وضعیت جهانی همواره نشان از آن دارد که ازدواج و اهداف عالی آن را دو معضل فوق، یعنی کاهش رغبت به ازدواج و افزایش تولد فرزندان غیرمنسوب به ازدواج، تهدید می‌کند. مثلاً نرخ زوج‌هایی که در ایالات متحده خارج از چارچوب ازدواج با یکدیگر رابطه دارند، از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۲ به میزان ۵۳۳ درصد افزایش داشته است (خویشتنداری جنسی و آموزش خانواده، ۱۹۹۵). درباره فرزندان غیرمنسوب به ازدواج نیز آمارهای تأسف‌باری دیده می‌شود.

1.. «الإمام علی علیه السلام: فَرَضَ اللَّهُ الإِيمانَ تَطهيراً مِنَ الشِّركِ، ... وتَركَ الزِّنا تَحصيناً لِلنَّسَبِ، وتَركَ اللِّواطِ تَكثيراً لِلنَّسلِ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
94

M۹۹۶۳_T۱_File_۱۳۶۳۱۹۳۷

در نظام سلامت جنسی از منظر آموزه‌های اسلامی، طبق اصل اول نیاز جنسی باید ارضا شود و سرکوب آن مطابق با حکمت خلقت آن نیست. اصل دوم می‌گوید این ارضا باید در چارچوب مصلحت‌سنجی انجام شود؛ ارضای غریزه جنسی باید سودمند باشد و کمترین ضرر را داشته باشد. اصل سوم، مرتبط با اصل دوم است؛ مانند بسیاری از پدیده‌های انسانی دیگر، دستگاه جنسی آسیب‌هایی دارد که غیرمنتظره نیست، بلکه پیش‌بینی‌پذیر و مهارشدنی است. بر این اساس، هر سه اصل، در راهبرد ازدواج عملیاتی شده و دو اصل مصلحت‌سنجی در ارضا و کنترل آسیب‌ها در راهبرد خویشتنداری جنسی محقق می‌شود. در ادامه هر یک از مؤلفه‌های نظام سلامت جنسی از دیدگاه اسلام را معرفی و تبیین می‌کنیم.

۱. اهداف تنظیم رفتار جنسی

به نظر می‌رسد مدل ایمن‌سازی روابط جنسی از دیدگاه اسلام، در یک جمع‌بندی، مبتنی بر دو هدف عمده است که هدف اول مربوط به غرض خلقت میل و هدف دوم مربوط به انحراف آن است. در نظام سلامت جنسی، اهداف عهده‌دار تبیین سلامت جنسی هستند. به

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31712
صفحه از 298
پرینت  ارسال به