251
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

«خود را متعهد بدانیم تا فرزندانی خویشتندار بار بیاوریم»؛ این پیشنهاد میکله بوربا در کتاب پرورش هوش اخلاقی است، برای اینکه خویشتنداری به عنوان فضیلتی اخلاقی در کودکان شکوفا شود. به چه میزان در ما اشتیاق و علاقه هست که فرزندانی با خویشتنداری قوی داشته باشیم؟ این پرسش مهمی است که باید از خودمان بپرسیم. زیرا پژوهش‌ها نشان داده است والدینی که سخت تمایل دارند فرزندانشان خویشتندار باشند، به این دلیل غالباً موفق می‌شوند که آنها خودشان را به این تلاش متعهد می‌سازند (بوربا، ۱۳۹۰: ۱۲۸). اگر به‌راستی بخواهیم فرزندمان خویشتندار باشد، باید تعهدی شخصی و ملی ایجاد کنیم تا این ویژگی در آنها تقویت شود. سپس این تعهد را تا نهایت توان ملتزم باشیم و دنبال کنیم.۱

۴. پرورش توانمندی‌های اخلاقی

زمینه‌های تربیتی که به پرورش سازه خویشتنداری کمک می‌کند پیش از هر چیز به تربیت اخلاقی۲ در حوزه شهوت جنسی وابسته است. درباره عوامل تربیت اخلاقی میان متفکران این حوزه دیدگاه‌های متفاوتی دیده می‌شود. گروهی از متفکران مسلمان بر پرورش عادت‌ها و صفت‌های اخلاقی مطلوب اسلام و گروهی دیگر، بر پرورش شناخت‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای اخلاقی تکیه می‌کنند. گروهی از متفکران غربی رویکرد منش‌پروری۳ دارند و بر

1.. مادری که در یکی از کارگاه‌های این‌جانب در موضوع خویشتنداری جنسی شرکت کرده بود، می‌گفت پسر شانزده‌ساله‌ام را در روابط دختر و پسر آزاد گذاشته‌ام. در تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای رها است تا خود انتخاب کند. در خانواده ما شرکت در عروسی‌ها و میهمانی‌های مختلط که زن و مرد حجاب متعارف ندارند ممنوع نیست، ولی هنوز نشانه‌ای از انحراف جنسی و ارتباط جنسی با دیگری در پسرم ندیده‌ام. به نظرم، اثری که این کارگاه آموزشی و مهارت‌افزایی داشت، مادر را قدری به موضوع حساس کرد و اهمیت موضوع را فهمید. چند روزی نگذشته بود مسئول پذیرش مرکز مشاوره و روان‌درمانی خبر داد خانمی اصرار دارد با شما صحبت کند. در تماس تلفنی که فراهم شد با حال گریه و زاری بیان کرد که از مشکلات عدیده‌ای در فرزندش در حوزه روابط جنسی نامشروع مطلع شده است. جالب اینکه این نوجوان در یکی از جلسات مشاوره پس از مراجعه به مرکز مشاوره گفت: «اگر والدینم به این موضوع اهمیت می‌دادند؛ یعنی خود را متعهد به سبک عفاف در زندگی می‌دانستند، اگر از ما مراقبت می‌کردند، یعنی به تعهد خویش عمل می‌کردند، امروز گرفتار این مشکلات و انحرافات جنسی نبودم و چقدر خودم از این وضعیت ناراحت بودم، اما شهوت و غریزه جنسی امانم نمی‌داد».

2.. moral education

3.. character education


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
250

سه‌گانه منبع انگیزشی برای انتخاب خیر و منفعت (اشتیاق) و اجتناب از بدی و ضرر (پرهیز) محسوب می‌شوند. «اشتیاق» و «پرهیز» را می‌توان از جمله توانمندی‌های عقل اخلاقی شمرد که تحت تأثیر ارزیابی عقلانی که خودْ ثمره دانش و تشخیص است، شکل می‌گیرند. طبعاً شکوفاشدن توانمندی اشتیاق و پرهیز در انسان، به پرورش و تربیت نیازمند است. فرزندان ما باید بیاموزند که چگونه بدی و ضرر را ارزیابی کنند و بدان مشتاق شوند. آنها برای اینکه بدی و ضرر را ارزیابی، و سپس از آن اجتناب کنند نیاز به آموزش و پرورش دارند. برای روان‌شدن کارکرد خویشتنداری جنسی، باید این سه منبع انگیزشی در نظام روان‌شناختی فرد جاگیر شده، به طور مکرر به کار گرفته شود. تکرار تجربه «ترس- محبت- امید» با روش‌های تربیتی صحیح و غیرمرضی در روابط عاطفی والدین و مربیان موجب شکوفایی توانمندی‌های اشتیاق و پرهیز در فرزندان می‌شود.

این مطلب به شکل‌های متفاوتی در پژوهش‌های علمی مطرح شده است. مثلاً نحوه دخالت عواطف در رشد اخلاقی، موضوعی کلیدی در توصیف‌های نظری بوده است. اگرچه بسیاری از دانشمندان بر فرآیندهای شناختی تأکید کرده‌اند (به تبعیت از: کلبرگ،۱ ۱۹۸۴)، بسیاری از متخصصان اذعان دارند که روابط عاطفی۲ با اعضای خانواده برای رشد رفتارها و ادراکات اخلاقی، محوری است. برخی از آنها بر همدلی تأکید کرده‌اند و برخی نیز بر نقش اضطراب در برابر عدم تأیید یا تنبیه، احساس شرم و احساس گناه صحه گذارده‌اند؛ کیگان۳ نیز به خودرضامندی ناشی از انجام‌دادن درست کارها اشاره کرده است. البته در میان همه این رویکردهای نظری به رشد اخلاقی، امروزه تأکید بر اهمیت نقش فرآیندهای عاطفی و شناختی به صورت توأمان رواج یافته است (کیلن و اسمتانا، ۱۳۸۹: ۵۶۰). همان‌گونه که توجه دارید بخش شناختی فرآیندهای اخلاقی در توانمندی دانش و قدرت تشخیص قابل دست‌یابی است و بخش عاطفی آنها به توانمندی اشتیاق و پرهیز مربوط است.

1.. Kohlberg, L.

2.. emotional relationships

3.. Kagan, J.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31847
صفحه از 298
پرینت  ارسال به