237
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

تأثیر آن در خویشتنداری جنسی نمی‌ماند. درباره تربیت جنسی تعریف‌های متفاوتی مطرح شده است (فقیهی، ۱۳۸۷). در تعریف ما، تربیت جنسی یعنی «فراهم‌آوردن زمینه رشد و تحول بدنی و روان‌شناختی فرد به گونه‌ای که میل جنسی و رفتارهای مرتبط به آن در مسیر استفاده صحیح و هدفمند از دستگاه تولید مثل شکل بگیرند و از هر گونه انحراف و لغزش‌های جنسی پیش‌گیری شود».

درباره عوامل تربیت جنسی دو نکته مهم است:

نخست، توجه به وضعیت زندگی برای کودکان و نوجوانان است که غیرمستقیم بر زندگی جنسی آنان اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت جنسی زودهنگام و مکرر نوجوانان علاوه بر خصوصیات فردی مانند زمان‌بندی زودهنگام بلوغ، با ویژگی‌های خانوادگی، همسالان و تحصیلات آنان ارتباط دارد. از جمله این خصوصیات عبارت‌اند از: طلاق والدین، خانواده‌های تک‌والد و خانواده‌هایی که ناپدری یا نامادری سرپرستی را بر عهده دارند، اندازه بزرگ خانواده، اعتقاد مذهبی کم یا معتقدنبودن به مذهب، نظارت ضعیف والدین، ارتباط آشفته والد- فرزند، دوستان و خواهران و برادران بزرگ‌تر که از لحاظ جنسی فعال‌اند، عملکرد تحصیلی ضعیف، آرمان‌های تحصیلی پیش‌پاافتاده، و گرایش به انجام‌دادن اعمال هنجارشکن، از جمله مصرف الکل و دارو و بزهکاری (آنایا،۱ کانت‌ول،۲ روتمن- بروس،۳ ۲۰۰۳؛ هووارد۴ و وانگ،۵ ۲۰۰۴، به نقل از: برک، ۱۳۹۰: ۲/۲۶).

نکته دوم، توجه به شیوه‌ها و راهکارهایی است که زمینه تربیت جنسی را فراهم می‌کند. در منابع اسلامی آموزه‌های متنوعی درباره تربیت جنسی کودکان مطرح شده که هر یک می‌تواند جنبه‌ای از پرورش خویشتنداری جنسی را در بر بگیرد. هر یک از اینها می‌تواند به سه شکل در خویشتنداری جنسی فرد تأثیر بگذارد: ۱. پیش‌گیری از تحریک جنسی زودرس

1.. Anaya, H. D.

2.. Cantwell, S. M.

3.. Rothman-Borus, M. J.

4.. Howard, D. E.

5.. Wang, M. Q.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
236

پوششِ تربیت، نظارت و مراقبت می‌شوند و به سمت خوگیری به انجام‌دادن رفتار یا ترک آن حرکت می‌کنند و در ضمن، آسیب‌ها و لغزشگاه‌ها را می‌شناسند (شاملی، ۱۳۷۹). بنابراین، نه فقط القای اطلاعات و آگاه‌سازی در این فرآیند ایفای نقش می‌کند، بلکه مراقبت بخشی از این فرآیند است. مراقبت‌های تربیتی، اقدامات مختلف آموزشی و پرورشی است که در کنار فرآیندهای آموزش و پرورش شکوفاسازی استعدادها و قابلیت‌های درونی فرد را تسهیل می‌کند. گذشته از این، در برخی از دوره‌های تحول و رشد آدمی مراقبت تربیتی نقش چشمگیری به عهده دارد. زیرا سخن‌گفتن با کودک ممکن نیست، زمینه‌های شناختی برای آگاه‌سازی و انتقال اطلاعات وجود ندارد و به طور کلی یادگیری رسمی ممکن نیست. در حالی که تربیت شروع شده و در حال تغییر و پدیدآوری سازه‌های روان‌شناختی است.

از مجموع آموزه‌های دینی در حوزه رفتارهای جنسی کودکی برمی‌آید که تربیت جنسی پیش از دوران بلوغ جنسی و تقریباً از آغاز تولد و حتی قبل از تولد شروع می‌شود (محمدی ری‌شهری، ۱۳۸۶). از سوی دیگر، طبق پژوهش‌هایی که انجام شده، کودکان قبل از سنین بلوغ میل جنسی دارند؛ چون غریزه جنسی دارند. برخلاف این تصور که کودکان تا زمان بلوغ از میل جنسی بی‌بهره‌اند، غریزه جنسی از ابتدای تولد در وجود انسان هست. گاه کودکان به اوج لذت جنسی (ارگاسم۱) می‌رسند و ممکن است لذت‌بخش باشد (شرودر۲ و گوردون،۳ ۱۳۹۱). البته طبق نظر برخی روان‌شناسان (فروید، ۱۹۲۰، ۱۹۶۵)، لذت جنسی که کودکان تجربه می‌کنند ناشی از کنجکاوی آنان در خصوص اندام‌های جنسی‌شان است. هرچند کودکان از خودتحریکی لذت می‌برند اما احساس جنسی بیشتر و هدفمند در اوایل نوجوانی پدیدار می‌شود. این سنین مقارن با پدیده بلوغ است و فعالیت هورمون‌های جنسی را به همراه دارد (آقامحمدیان و حسینی، ۱۳۸۶).

با چنین فرضی دیگر تردیدی برای ضرورت بحث از عوامل و زمینه‌های تربیت جنسی و

1.. orgasm

2.. Schroeder, S. C.

3.. Gordon, B. N.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31874
صفحه از 298
پرینت  ارسال به