231
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

در زمینه آزار زنان و دختران مصری دو ویدئو منتشر کرده است که طی آن از گروهی از دختران و پسران جوان از علت و کم و کیف آزار و اذیت‌های خیابانی می‌پرسد. در این ویدئوها دیده می‌شود که اکثریت مطلق پسران و دختران رفتار و لباس تحریک‌آمیز دختران را عامل اصلی آزار و اذیت جنسی زنان در خیابان‌های مصر می‌دانند. مسائلی چون بلندخندیدن، و پوشیدن لباس‌های تنگ از مهم‌ترین این دلایل مطرح می‌شود. دختری جوان در این باره می‌گوید: «دخترانی هستند که مردان را وادار به آزار و اذیت در خیابان می‌کنند. آنها به شکل اغواگرانه‌ای راه می‌روند به نحوی که مردان به سمت آنها می‌روند و تحریک به آزار و اذیت می‌شوند». نکته در خور توجه آنکه دخترهای باحجاب فراوانی که خود در معرض آزار قرار گرفته‌اند نیز علت اصلی را رفتار دختران بی‌مبالات می‌دانند. در این زمینه بسیاری از دانشجویان و حتی مجری‌های زن تلویزیون مصر به علت به تن‌کردن لباس‌های تحریک‌کننده نکوهش شده بودند (تابناک، ۱۳۹۳).

مسئله‌ای که موضوع تجاوز جنسی را از انواع دیگر جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی متمایز می‌کند، پیچیده‌بودن مراحل تکوین آن است. ما نمی‌دانیم در شکل‌گیری این جرم فجیع، چه ناهنجاری‌های اخلاقی دیگری از قبیل سوء مصرف مواد، الکل و... دخیل است. اغلب تحریک از ناحیه قربانی آخرین حلقه این فرآیند است. به دلیل این پیچیدگی‌ها است که قربانیان احتمالی باید حریم امن خویش را وسیع‌تر از آنچه تصور می‌کنند حفظ کنند.

۲ ـ ۶. قلمرو بویایی

بوی خوش، دل‌انگیز و جان‌نواز است. این ویژگی سبب می‌شود توجه انسان به کانون بوی خوش جلب شده، به آن علاقه‌مند و دلبسته شود. حال اگر کانون بوی خوش زن یا مرد نامحرم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ بی‌تردید بوی خوش می‌تواند میل شهوانی را برای کسی که آن را استشمام می‌کند تداعی کند و خود منشأ تحریک شود. از این‌رو «بویایی» قلمرو دیگری برای حریم عفاف محسوب می‌شود.

استفاده از بوی خوش به‌کلی ممنوع نیست، بلکه در بسیاری از موقعیت‌ها کاری پسندیده است. در مقابل، بی‌توجهی به بوی بد بدن در آموزه‌های دینی نکوهش شده است.


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
230

۲ ـ ۵. رفتار باوقار

در زمان گذشته، زنان خلخال بر پا می‌بستند و پای خود را به گونه‌ای به زمین می‌زدند که زینت خلخال آشکار می‌شد. از این‌رو قرآن کریم به زنان دستور داد هنگام راه‌رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی‌شان آشکار نشود.۱ در حالی که زنان وظیفه دارند زیبایی‌های مخفی را پوشیده نگه دارند۲ (نور: ۳۱). حکمت این توصیه همان است که تحریک جنسی در محیط اجتماعی کاهش پیدا کند. از این‌رو ابعاد دیگری از زیبایی‌های زن در این حیطه مؤثر است. هیئت حضور و نوع رفتار زن از این جمله است که می‌تواند تحریک‌کننده باشد و به کاهش توان بازداری بینجامد؛ به‌ویژه برخی رفتارها که مفهوم جنسی دارد (مانند نوع قدم‌برداشتن) و می‌تواند طمع شهوانی مردان (به‌ویژه مردان بیماردل) را تحریک کند. در این صورت، حتی اگر فردی تصمیم به عفت‌ورزی داشته باشد، احتمالاً محدودیت توان بازداری‌اش یاریگر خویشتنداری وی نیست. در مقابل، اگر رفتار خارج از خانه همراه با «وقار» باشد، نه‌تنها تحریک‌کننده نخواهد بود بلکه می‌تواند حاوی پیام عفاف و صلابت باشد و بدین‌سان حریم امنیتی را محکم‌تر و وسیع‌تر کند. شیوه راه‌رفتن دختران شعیب در همین جهت قابل تحلیل است. قرآن کریم راه‌رفتن اینان را همراه با حیا و شرم توصیف می‌کند۳ (قصص: ۲۵). بنابراین، یکی دیگر از تدبیرهایی که می‌تواند حریم امنیتی همگان، به‌ویژه زنان، را در بیرون از خانه افزایش دهد، رفتار با حیا و وقار آنان است.

توجه به توان بازداری افراد دور و برِ ما نسبت به تحریک جنسی، بخشی از محاسبه شعاع امنیتی محسوب می‌شود. کافی است نظام بازداری مردی در برابر تحریک بیرونی عمل نکند! در این صورت چه کسی را باید سرزنش کرد؟! بر اساس آمار سازمان ملل در کشور مسلمانی مانند مصر بیش از نود درصد زنان تجربه آزار و اذیت جنسی در طول زندگی خود دارند. گروهی بین‌المللی که در زمینه حقوق زنان فعال است در راستای تحقیق

1.. (وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفینَ مِنْ زینَتِهِن).

2.. (وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها).

3.. (فَجاءَتْهُ إِحْداهُما تَمْشی عَلَی اسْتِحْیاءٍ).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31722
صفحه از 298
پرینت  ارسال به