207
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

در حرکتی معکوس و استنباطی می‌توان نتیجه گرفت که اجرانشدن حدود الهی و مجازات‌های تعیین‌شده در خصوص جرم‌های اثبات‌شده و قطعی، هزینه را برای افراد بزهکار و بوالهوس کاهش می‌دهد. حد و تعزیر روش پیش‌گیرانه‌ای است که برای فرد سنگین‌ترین هزینه‌ها را دارد و آن چیزی جز تحقیر و بی‌آبرویی نیست.

۳ ـ ۲ ـ ۲. بهره‌مندی ناپاک از ازدواج پاک

هزینه دیگری که زناکار باید بپردازد این است که نتواند با دختر یا پسری پاک ازدواج کند: «مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نکند و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنیآورد و این کار بر مؤمنان حرام شده است»۱ (نور: ۳). معنای آیه با توجه به روایات این است که وقتی زنای زناکار شهرت پیدا کرد، و حد بر او جاری شد، ولی خبری از توبه‌کردنش نشد، دیگر حرام است با زن پاک و مسلمان ازدواج کند، باید یا با زن زناکار ازدواج کند یا با زن مشرک. همچنین، زن زناکار اگر زنایش شهرت یافت، و حد هم بر او جاری شد ولی توبه‌اش آشکار نگشت، دیگر ازدواج او با مرد مسلمان و پاک حرام می‌شود (طباطبایی، ۱۴۱۷: ۱۵/۸۰). قرآن کریم (نساء: ۲۵) در نحوه خواستگاری به مردان توصیه می‌کند دختران و زنان پاکدامنی را که به صورت پنهانی دوستی نمی‌گیرند، با اجازه خانواده‌شان به همسری خود درآورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید.۲

قرآن کریم در جای دیگری (مائده: ۵) ضمن اینکه مردان ناپاکدامن را از ازدواج با زنان پاکدامن محروم می‌کند، اجازه نمی‌دهد زنان را در پنهانی دوست خود بگیرند.۳ به عبارت دیگر، ارتباط دختر و پسر در پنهانی، و به شکل دوستی ممنوع است و جریمه اجتماعی چنین ارتباطی در هر شکل آن این است که زن یا مرد از ازدواج با فرد پاکدامن محروم باشد. همچنین، در حرکتی معکوس و استنباطی می‌توان نتیجه گرفت که اهمیت‌ندادن به پیشینه

1.. (الزَّانی لا ینْکحُ إِلاَّ زانِیةً أَوْ مُشْرِکةً وَالزَّانِیةُ لا ینْکحُها إِلاَّ زانٍ أَوْ مُشْرِک وَ حُرِّمَ ذلِک عَلَی الْمُؤْمِنینَ).

2.. (فَانْکحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَیرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان).

3.. (الْیوْمَ أُحِلَّ لَکمُ الطَّیباتُ وَ طَعامُ الَّذینَ أُوتُوا الْکتابَ حِلٌّ لَکمْ وَ طَعامُکمْ حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَناتُ مِنَ الْمُؤْمِناتِ وَالْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکتابَ مِنْ قَبْلِکمْ إِذا آتَیتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنینَ غَیرَ مُسافِحینَ وَ لا مُتَّخِذی أَخْدان).


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
206

جبران‌ناشدنی باید دوراندیشی را در هر فرد و جامعه‌ای برانگیزد و افراد را نسبت به هزینه‌های گزافی که در برابر لذت‌جویی بی‌حدومرز می‌دهند، حساس کند.

بخشی از خاموشی و غفلت افراد از چنین پیامدهایی بر عهده ساختار جامعه یا حاکمیت است. اگر جامعه‌ای به اعضای خود اجازه دهد بدون ازدواج و پذیرش مسئولیت‌هایی که در نتیجه ازدواج متوجه آنان می‌شود، بتوانند با یکدیگر روابط جنسی برقرار کنند، طبیعی است که دیگرْ دست‌یابی به شریک جنسی نمی‌تواند انگیزه اولیه ازدواج و عفت‌ورزی باشد و در نتیجه، بسیاری از جوانان ترجیح می‌دهند از ازدواج امتناع ورزند و نیاز جنسی خویش را به شیوه‌های در ظاهر کم‌هزینه‌تر برآورده کنند. تجربه در کشورهای غربی نشان می‌دهد افزایش سن ازدواج، با رشد هم‌خانگی۱ و زندگی مشترک زنان و مردان ازدواج‌نکرده همراه بوده است (بستان، ۱۳۸۳). این پدیده، یعنی ارضای نیاز جنسی در روابط نامشروع، از یک سو با افزایش هزینه‌های ازدواج در ارتباط است و از سوی دیگر، ناشی از کاهش هزینه‌های روابط نامشروع است. جامعه‌ای که در آن، زناکار در برابر رفتار نابهنجار خویش، کمترین هزینه را از آبرو، مال و بدن می‌پردازد، در حقیقت، زمینه سستی بنیان خانواده و کاهش یا استحاله نسل پاک را در خود فراهم می‌کند.

۳ ـ ۲ ـ ۱. ضعیف‌شدن حدود و تعزیر

در شرع مقدس اسلام، برای رفتارهای نامشروع و نابهنجار جنسی حدود و مجازات‌هایی تعیین شده است. این مجازات‌ها، از جمله هزینه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که زمینه مساعد روابط نامشروع را بر هم می‌زند. قرآن کریم با تنبیه بدنی، آبرویی و اجتماعی راه را بر بی‌بندوباری جنسی چنین سخت می‌کند: «هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند»۲ (نور: ۲).

1.. زوج‌های هم‌خانه، زوج‌های غیرهمجنسی هستند که با هم در یک خانه زندگی می‌کنند و روابط جنسی دارند؛ اما پیمان ازدواج ندارند. این عده، که تعدادشان در امریکا، اروپا، استرالیا و ژاپن کم نیست، می‌کوشند به رسمیت شناخته شوند (نک.: گیدنز، ۱۳۷۴).

2.. (الزَّانِیةُ وَالزَّانی فَاجْلِدُوا کلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْکمْ بِهِما رَأْفَةٌ فی دینِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیوْمِ الآخِرِ وَلْیشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ).

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31606
صفحه از 298
پرینت  ارسال به