167
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

فصل ششم:

سطوح و قلمروهای خویشتنداری

درآمد

در فصل قبل بیان شد که خویشتنداری به عنوان سازه‌ای روان‌شناختی، بازداری و اجتناب را از یک سو و از سوی دیگر روی‌آوری و اشتیاق را به کار می‌اندازد. در نتیجه، فرد را به انجام‌دادن وظایفش متمایل می‌کند، بدون آنکه عامل خارجی او را کنترل کرده باشد. با بینش کامل وظایفش را انتخاب می‌کند و در همه ابعاد زندگی قادر به کنترل خویش است. این سازه با نیروهای انگیزشی محبت، ترس و امید بازداری و روی‌آوری را تنظیم می‌کند. نیروهای مهار نیز به واسطه صبر و تاب‌آوری تقویت و بازیابی می‌شوند و فرد را در برابر انواع مشکلات مقاوم می‌کنند.

اما هر خصیصه یا سازه روان‌شناختی با ابعاد مختلف روان‌شناختی انسان (مانند فکر، هیجان و رفتار) مرتبط است و در خلأ اتفاق نمی‌افتد. پس امکان دارد خویشتنداری در یکی از سه ساحت رفتار، فکر یا عواطف و هیجانات، یا در دو تا از آنها، یا در هر سه راه پیدا کند و در آنها تأثیر بگذارد. ضمن اینکه سازه خویشتنداری با موقعیت‌هایی ارتباط دارد که افراد در آن قرار می‌گیرند. مثلاً برخی در ارتباط با دیگران توان خویشتنداری دارند، اما وقتی تنها می‌شوند کنترل خود را از دست می‌دهند. برخی در پرخوری کنترلگرند اما نوبت به رفتارهای جنسی که می‌رسد، تاب از کف می‌دهند و حضور ناظر هم در کنترل آنها اثر ندارد. این‌گونه مسائل بررسی قلمروهایی را ایجاب می‌کند که خویشتنداری در آنها بروز


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
166

بندگان است؛ نظارتی که کمبودهای نظارت‌های پیشین را ندارد. «او با شما است، هر جا که باشید، و خداوند به آنچه انجام می‌دهید بینا است» (حدید: ۴). «آیا نمی‌دانی که خدا آنچه را که در آسمان‌ها و آنچه را که در زمین است می‌داند؟ هیچ گفت‌وگوی محرمانه‌ای میان سه نفر نیست مگر اینکه او چهارمینِ آنها است، و نه میان پنج تن مگر اینکه او ششمینِ آنها است، و نه کمتر از این [عدد] و نه بیشتر، مگر اینکه هر کجا باشند او با آنها است. آنگاه روز قیامت آنان را به آنچه کرده‌اند آگاه می‌کند، زیرا خدا به هر چیزی دانا است»۱ (مجادله:۷).

چندگانگی سطوح نظارت بر اعمال، امکان برانگیختگی حیا را افزایش می‌دهد. گاهی انسان به افراد اطرافش توجه می‌کند و از آنان شرم می‌کند و گاهی از خودش خجالت می‌کشد. گاهی متوجه حضور فرشتگان مکرم الهی می‌شود و حیا پیشه می‌کند و گاهی به خداوند توجه پیدا می‌کند. افراد نیز متفاوت‌اند. هر کس ممکن است با یک یا چند عامل، به حیا برانگیخته شود (پسندیده، ۱۳۸۶ج).

آنچه در اینجا مهم به نظر می‌رسد همان احساس نظارت است که در فرد ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر، سبک زندگی فردی که احساس «دیده‌شدن» دارد با سبک زندگی کسی که این احساس را ندارد، متفاوت است. البته اعتقاد به دین چنین تأثیری را در سبک زندگی افراد می‌گذارد که دیگران را ناظر بر رفتارهای خود بدانند. تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد دینداری موجب تسهیل احساس نظارت خود یا دیگران بر رفتارها می‌شود و نظارت خداوند متعال را بر اعمال یادآوری می‌کند. از این‌رو است که بسیاری از گروه‌های دینی در ادیان مختلف، زمان‌هایی را برای ارزیابی خود۲ قرار داده‌اند. مثلاً از افراد شرکت‌کننده انتظار می‌رود به طور منظم در جلسات دینی حضور یابند تا معیارها به آنها یادآوری شود. متولیان برخی ادیان به طرفدارانشان یادآوری می‌کنند که خداوند بزرگ نیز بر رفتار آنها نظارت دارد (جی‌یر و بامیستر، ۲۰۰۵). از این‌رو مؤلفه نظارتی حیا که از سطوح مختلف دینداری برمی‌آید عامل مهمی در مهارگری و تنظیم رفتار به شمار می‌رود.

1.. (أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ ما یکونُ مِنْ نَجْوی ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلاَّ هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنی مِنْ ذلِک وَ لا أَکثَرَ إِلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أَینَ ما کانُوا ثُمَّ ینَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا یوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِکلِّ شَی‌ءٍ عَلیم).

2.. self-examination

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31835
صفحه از 298
پرینت  ارسال به