هر چیز، تعهدآور است. اما پرسش این است که: چگونه این تعهد ایجاد میشود؟ در ادامه این بحث را دنبال خواهیم کرد.
۱. خوددوستداری: چنانکه گذشت «حب ذات» از گرایشهای فطری انسان است. از دیدگاه روانشناختی، دوستداشتن خویش، منبع ارزیابی مثبت از خویش را تأمین میکند. همچنین، هر آنچه در حیطه «مال من» قرار گیرد در حیطه این ارزیابی قرار میگیرد. درجه رضایت از خود یا ارزشی که انسان برای خود قائل است، برای رفتار و برای پویایی درونی شخص اهمیت فراوانی دارد (مایلی،۱ ۱۳۸۰: ۱۳۰). تقریباً همه انسانها درباره ارزش خود قضاوتهایی دارند. در یک سو، افراد خود را موجودی ارزشمند و عزیز میدانند و در سوی دیگر بیارزش و پست. قضاوتهایی که افراد درباره ارزش خود دارند و احساسهای مرتبط با آن قضاوت را تولید میکند، عزت نفس۲ نامیده میشود (برک،۳ ۱۳۹۰: ۱/۴۴۵).
عزت نفس میتواند «مراقبت از خود» را در برابر لغزشها تقویت کند؛ زیرا هر قدر چیزی برای شخصْ ارزش بیشتری داشته باشد، بیشتر بخت آن را دارد که متعلَّق علاقه، حمایت و مراقبت او قرار گیرد. مراقبت از خود نیز به دلیل ارتقای تعهد و مسئولیت فرد در برابر خویش است. از اینرو کسی که خود را گرامی بدارد شهواتش نزد او سبک میشود۴ (شریف رضی، ۱۴۱۴: ۵۵۵)؛ چراکه بار خود را در این رویارویی محکم میبندد و کنترل قویتری خواهد داشت.
در مقابل، هر که قدر خود را نداند، نمیتوان از شرّش ایمن بود۵ (ابنشعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۴۸۳)؛ چراکه در حیطه شهوت و غضب آن کنترل را ندارد. بررسیها نشان میدهد عزت نفس پایین عامل خطری است برای پرخاشگری، بزهکاری، استفاده از مواد مخدر، عملکرد تحصیلی ضعیف، همسرآزاری، کودکآزاری و غیره. اخیراً برخی از سیاستمداران و