139
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

نمی‌کند؟ با ارائه صحنه‌های جالب و جذاب، بینندگان را به آن شخصیت‌ها علاقه‌مند می‌کنند و بالأخره آنها را به رفتارهای در اصل باطل و نابهنجار، امیدوار می‌کنند؛ امیدوار به اینکه با انجام‌دادن این رفتارها هم، می‌توان احساس خوشایندی همچون احساس قهرمان‌بودن یا شهرت پیدا کرد. در حقیقت این فیلم‌ها سه احساس بنیادیِ کنترلگر افراد را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

برای اینکه افراد خویشتندار باشند لازم است سه احساس بنیادین در آنها باشد: ترس، محبت و امید؛ با این توضیح که اگرچه تقوا (یا خویشتنداری) نیروهای عملیاتی دارد که در مهار خواسته‌ها و تنظیم رفتار به کار گرفته می‌شود، این نیروها انرژی خود را از سه منبع هیجانی می‌گیرد. هر کدام از این سه منبع هیجانی که آنها را «احساس بنیادین خویشتنداری» می‌خوانیم، می‌تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد. اثر مثبت این سه احساس زمانی است که هر یک در حد متعادل، با احساس‌های دیگر وجود داشته باشد. توضیح بیشتر در تبیین هر یک از آنها خواهد آمد.

۳ ـ ۱ ـ ۱. ترس

از آیات قرآن کریم فهمیده می‌شود که بین ترس و خویشتنداری ارتباط وجود دارد؛ اگر این‌گونه نبود در کتاب خدا مردم به ترسیدن دعوت نمی‌شدند.۱ این چه ترسی است که خداوند مردم را بدان دعوت می‌کند؟ «خوف» (= ترس) از واژه‌هایی است که در متون دینی با مضمون اخلاقی، به مفهوم ترس به کار برده شده است. خوف به معنای انتظار امری ناخوشایند در آینده است؛ خواه این امر ناخوشایند، از سر یقینْ مُتعلَّق انتظار باشد یا از سر احتمال۲ (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲: ۳۰۳). خوف به عنوان یک احساس موجب می‌شود انسان قبل از وقوعِ امری هولناک (مانند مجازات عمل) با خطر مقابله کند۳ (ابن‌أبی‌الحدید، ۱۴۰۴:

1.. (لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَ مِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذلِک یخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبادَهُ یا عِبادِ فَاتَّقُون) (الزمر: ۱۶)؛ (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی * فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوی) (النازعات، ۴۰ و ۴۱).

2.. «توقّع مکروه عن أمارة مظنونة، أو معلومة، ... و یضادّ الخوف الأمن، و یستعمل ذلک فی الأمور الدنیویة والأخرویة».

3.. «و سئل [امیرالمؤمنین علیه السلام] عن الفرق بین الغم والخوف فقال اَلْخَوْفُ تَوَقُّعُ مَكْرُوهٍ عَنْ أمَارَةٍ مَظْنُونَةٍ أوْ مَعْلُوْمَةٍ ... وَيُضَادُّهُ الْأمْنُ، وَيُسْتَعْمَلُ ذۀلِک فِى الأُمُورِ الدُّنْيوِيةِ وَ الأُخْرَوِيةِ».


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
138

انگیزشی خویشتنداری» را تأمین می‌کنند. در سازه خویشتنداری، نیروهای انگیزشی با یکدیگر ارتباط دارند و در قالب‌های متفاوت، موجب بازداری و تنظیم رفتار می‌شوند. این قالب‌ها را «سازوکارهای خویشتنداری» می‌نامیم. حیا، حزم، تجربه، عبرت و دیگر مفاهیم اخلاقی را می‌توان از جمله سازوکارهای خویشتنداری دانست که در هر یک، بازداری به شکلی متفاوت از دیگری حاصل می‌شود. تنوع موجود در سازوکارهای خویشتنداری، از یک سو ناشی از انواع ارتباط در میان نیروهای انگیزشی است و از سوی دیگر به گونه‌های متنوع ارتباط این نیروها با مؤلفه‌های محیطی وابسته است. بنابراین، برای توضیح ساختار خویشتنداری، به معرفی نیروهای خویشتنداری و تبیین روابط آنها می‌پردازیم و پس از آن برخی از سازوکارهای مهم خویشتنداری را بررسی خواهیم کرد.

۳ ـ ۱. نیروهای انگیزشی خویشتنداری

مطالعه‌ای سه‌ساله که در آن چهار دانشگاه امریکا بیشتر از ده‌هزار ساعت برنامه‌های تلویزیونی، به جز اخبار و برنامه‌های ورزشی، را تحلیل کردند، نشان داد که چگونه صحنه‌های منافی با خویشتنداری، برای کودکان و نوجوانان به تصویر کشیده می‌شود. در بیش از یک‌سوم از صحنه‌های خشن، شخصیت‌های منفی نشان داده می‌شوند که هیچ‌گاه مجازات نمی‌شوند. ۷۰ درصد این شخصیت‌ها در هنگام اعمال خشونت‌بار، هیچ‌گونه پشیمانی و ندامتی از خود نشان نمی‌دهند. در ۵۰ درصد از این صحنه‌های خشن، قربانیان نشان داده می‌شوند که هیچ دردی احساس نمی‌کنند. ۴۰ درصد از همه این صحنه‌های نامناسب با شوخ‌طبعی توأم‌اند. ۴۰ درصد از این رفتارهای نامناسب را کسانی مرتکب می‌شوند که جذاب و الگوهایی قهرمان‌گونه هستند؛ و کمتر از ۵ درصد از این برنامه‌های خشونت‌آمیز پیام‌های ضدخشونت در بردارند (بوربا،۱ ۱۳۹۰).

حال پرسش این است که: این برنامه‌ها چگونه می‌تواند تماشاچیان خویشتندار و خودکنترلگر تربیت کند، در حالی که هیچ ترس، احساس گناه و پشیمانی از رفتارهای بزه در بیننده ایجاد

1.. Borba, M.

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31664
صفحه از 298
پرینت  ارسال به