35
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث

لا خَيرَ فى السَّرَفِ ، ولا سَرَفَ فى الخَيرِ . ۱ در اسراف ، خيرى نيست و در [كارهاى] خير، اسراف نيست .
در روايتى ديگر از امام على عليه السلام آمده است :
الإسرافُ مَذمومٌ فى كُلِّ شَى ءٍ إلّا فى أفعالِ البِرِّ . ۲ اسراف، در هر چيزى ناپسند است ، مگر در كارهاى خير .
امّا بى ترديد، مقصود از اين روايات، اين نيست كه انسان حق دارد همه اموال خود را به بهانه نيكى كردن به ديگران ببخشد ، و خود و خانواده خويش را به فقر و فلاكت بيندازد . قرآن كريم، انفاق انسان هاى شايسته را چنين توصيف مى كند :
«وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَ لِكَ قَوَامًا . ۳ و كسانى كه هر گاه انفاق مى كنند ، نه اسراف مى نمايند و نه سختگيرى ؛ بلكه ميان اين دو، حدّ اعتدال را رعايت مى كنند» .
نيز در موردى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله همه اموالى را كه نزد او بود، انفاق كرد، به گونه اى كه ديگر نزد او چيزى نماند تا بتواند پاسخگوى نياز ديگران باشد ، خداوند متعال، ايشان را از اين كار نهى فرمود . ۴
بنا بر اين ، مقصود از رواياتى كه تأكيد دارند بر اين كه در كارهاى نيك، اسراف نيست، دفع توهّم نكوهيده بودن گشاده دستى در كارهاى

1.عوالى اللآلى : ج ۱ ص ۲۹۱ ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۶۵ ح ۲ . گفتنى است كه در بسيارى از منابع ، اين سخن، به عنوان روايتْ نقل نشده است .

2.غرر الحكم : ح ۱۹۳۸ .

3.فرقان : آيه ۶۷ .

4.ر . ك : ح ۹۰ و ۹۱ .


الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
34

سه. نسبى بودن مفهوم اسراف

نكته قابل توجّه ديگر در تبيين مفهوم اسراف، نسبى بودن آن است ، بدين معنا كه ممكن است بهره گيرىِ مقدارى ، و يا نوعى از يك كالا ، براى يك نفر، اسراف و تجاوز از حد اعتدال محسوب شود، ولى براى ديگرى، اسراف نباشد ، چنان كه در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است :
أتَرَى اللّهَ ائتَمَنَ رَجُلاً عَلى مالٍ خَوَّلَ لَهُ أن يَشتَرِىَ فَرَسا بعَشَرَةِ آلافِ دِرهَمٍ وَيَجزيهِ فَرَسٌ بِعِشرينَ دِرهما . ۱ آيا گمان مى كنى خداوند، انسان را در مالى كه به وى عطا فرموده ، امين شمرده كه اسبى به بهاى ده هزار درهم بخرد ؟ حال آن كه اسبى به قيمت بيست درهم براى او كفايت مى كند .
بر پايه اين روايت ، در زمان ما ، مثلاً دو نفر كه هر دو مى توانند اتومبيلى به قيمت يك صد ميليون تومان تهيه كنند ، يكى از آنها نيازمند به اتومبيلى با اين قيمت است، ولى ديگرى، اتومبيلى با قيمت بيست ميليون تومان هم براى تأمين نيازهايش كافى است ، اگر هر دو، اتومبيل يكصد ميليون تومانى تهيه كردند ، شخص دوم، اسرافكار است و اوّلى، اسرافكار نيست ؛ چون فرد دوم، از مرز اعتدالْ تجاوز كرده و ديگرى تجاوز نكرده است .

چهار. اسراف در كارهاى خير

برخى از روايات، دلالت دارند كه در كارهاى نيك، اسراف ، نكوهيده نيست ، مانند آنچه از پيامبر صلى الله عليه و آله نقل شده كه مى فرمايد:

1.ر . ك : ح ۱۲۷ .

  • نام منبع :
    الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5763
صفحه از 236
پرینت  ارسال به