الگوى مصرف اسلامى را رعايت مى كرد ، اشاره مى فرمايد . ۱
بديهى است كه آينده نگرى و پس انداز در سطح كلان براى تأمين نيازهاى جامعه، از اهميت دوچندانى برخوردار است و با آينده نگرى فردى، قابل مقايسه نيست . نمونه قرآنى آن نيز ، آينده نگرى حضرت يوسف عليه السلام در ذخيره گندم براى تأمين نيازهاى آينده مردم است .
۴ . سرمايه گذارى در توليد و تجارت
نكته بسيار مهم و قابل توجّه، اين است كه ، توصيه رواياتْ در تخصيص بخشى از درآمد به پس انداز، اين نيست كه پول، به صورت نقدى پس انداز شود ؛ بلكه با تأكيد به اصلاح و ساماندهى مال و بهره ورى از آن ، مردم، به سرمايه گذارى در زمينه هاى مختلف توليدى و تجارى، تشويق شده اند ۲ تا آن جا كه ساماندهى ثروت، بخشى از ايمانْ شمرده شده است :
إصلاحُ المالِ مِنَ الإيمانِ . ۳ نگاهدارى نيكو از مال، نشانه ايمان است .
۵ . مشاركت اجتماعى
يكى از موارد تخصيص درآمد ـ كه قرآن و احاديث اسلامى، بر آن تأكيد دارند ـ ، هزينه كردن در راه خداوند متعال است . ۴