113
الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث

۹۴.الكافىـ به نقل از عبد اللّه بن ابان ـ :ـ از امام كاظم عليه السلام در باره تأمين هزينه خانواده پرسيدم . فرمود: «بايد به گونه اى ميانِ دو روش ناپسندِ اسرافكارى و تنگ گيرى باشد» .

۹۵.الخصالـ به نقل از محمّد بن عمرو بن سعيد، از يكى از يارانش ـ :از عيّاشى شنيدم كه مى گفت: در تأمين هزينه خانواده ، از امام رضا عليه السلام راه مُجاز را پرسيدم .
فرمود : «راهى ميانه دو روش ناپسند». گفت: گفتم: فدايت شوم! به خدا سوگند كه من آن دو روش ناپسند را نمى شناسم .
فرمود: «چرا ؛ مى شناسى ـ خدايت رحمت كناد! ـ . آيا نمى دانى كه خداوند، از اسرافكارى و تنگ گيرى، بيزارى جُسته و فرموده است : «آنان كه انفاق مى كنند ، نه اسراف مى ورزند و نه تنگ مى گيرند ؛ بلكه راهى ميانه در پيش مى گيرند» » .

۹۶.الكافىـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ :به امام صادق عليه السلام گفتم : آيا مؤمن مى تواند ده پيراهن داشته باشد؟
امام فرمود : «آرى» . گفتم: بيست پيراهن چه؟
فرمود : «آرى [اشكالى ندارد]». گفتم : سى تا چه؟
فرمود : «آرى . اين اسراف نيست ؛ اسراف، آن است كه لباس بيرونت (ميهمانى ات) را لباس كار و دم دستى قرار دهى» .

۳ / ۳

كفايت

۹۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خوشا به حال كسى كه تسليم و زندگى اش، به قدر كفاف باشد.

۹۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اندك و كافى ، بهتر از زياد و فريبنده است . خداوندا به اندازه كفاف به محمّد و خاندانش روزى فرما!


الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
112

۹۴.الكافي عن عبد اللّه بن أبان :سَأَلتُ أبَا الحَسَنِ الأَوَّلَ عليه السلام عَنِ النَّفَقَةِ عَلَى العِيالِ ، فَقالَ : ما بَينَ المَكروهَينِ : الإِسرافِ وَالإِقتارِ . ۱

۹۵.الخصال عن محمد بن عمرو بن سعيد عن بعض أصحابه :سَمِعتُ العَيّاشِيَّ وهُوَ يَقولُ : اِستَأذَنتُ الرِّضا عليه السلام فِي النَّفَقَةِ عَلَى العِيالِ ، فَقالَ : بَينَ المَكروهَينِ . قالَ : فَقُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ! لا وَاللّهِ ما أعرِفُ المَكروهَينِ . قالَ : فَقالَ : بَلى يَرحَمُكَ اللّهُ! أما تَعرِفُ أنَّ اللّهَ عز و جل كَرِهَ الإِسرافَ وكَرِهَ الإِقتارَ فَقالَ : «وَ الَّذِينَ إِذَآ أَنفَقُواْ لَمْ يُسْرِفُواْ وَ لَمْ يَقْتُرُواْ وَ كَانَ بَيْنَ ذَ لِكَ قَوَامًا» ؟! ۲

۹۶.الكافي عن إسحاق بن عمار :قُلتُ لِأبي عَبدِاللّهِ عليه السلام : يَكونُ لِلمُؤمِنِ عَشَرَةُ أقمِصَةٍ؟ قالَ : نَعَم ، قُلتُ : عِشرونَ؟ قالَ : نَعَم ، قُلتُ : ثَلاثونَ؟ قالَ : نَعَم ، لَيسَ هذا مِنَ السَّرَفِ ، إنَّمَا السَّرَفُ أن تَجعَلَ ثَوبَ صَونِكَ ثَوبَ بِذلَتِكَ . ۳

۳ / ۳

الكَفافُ

۹۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :طُوبى لِمَن أَسلَمَ وكانَ عَيشُهُ كَفافَا . ۴

۹۸.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ ما قَلَّ وكَفى، خَيرٌ مِمَّا كَثُرَ وأَلهى ، الَّلهُمَّ ارزُق مُحَمَّدا وآلَ مُحَمَّدٍ الكَفافَ . ۵

1.الكافي : ج ۴ ص ۵۵ ح ۲ ، وسائل الشيعة : ج ۱۵ ص ۲۶۱ ح ۲۷۸۵۸ .

2.الخصال : ص ۵۴ ح ۷۴ ، روضة الواعظين : ص ۴۹۹ عن العبّاس ، بحار الأنوار : ج ۷۱ ص ۳۴۷ ح ۱۱ .

3.الكافي : ج ۶ ص ۴۴۱ ح ۴ ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۲۲۱ ح ۶۴۹ ، بحار الأنوار : ج ۷۹ ص ۳۱۷ ح ۱ .

4.الكافي : ج ۲ ص ۱۴۰ ح ۲ .

5.الكافي : ج ۲ ص ۱۴۱ ح ۴ .

  • نام منبع :
    الگوي مصرف از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5902
صفحه از 236
پرینت  ارسال به