مفطِرات، شرط درستىِ روزه و اجتناب از سایر گناهان، شرط قبولی آن است. روشن است که این درجه از روزه: به مجاهدت و تلاش فراوان نیاز دارد. از این رو، تنها مجاهدان میتوانند حایز این درجه شوند و بدین جهت روزه خواص نامیده میشود.
درجه سوم. روزه خواصّ خواص
این مرتبه از روزهداری، با باز داشتن قلب و نگهداری آن از هر چیزی بجز خدا که اشغالکننده دل (چه حلال و چه حرام) است، به دست مىآید. ابو حامد غزالی (م ۵۰۵ ق) در توصیف این مرتبه از روزه مىگوید:
امّا روزه خواصّ خواص، روزه دل از همّتهای دون و اندیشههای دنیوی و باز داشتن کلّی آن از غیر خداوند است. شکستن این مرتبه از روزه، با اندیشه در باره غیر خدا و قیامت، و فکر در باره دنیا تحقّق مىیابد ـ مگر دنیایی که به خاطر دین خواسته شود، که چنین دنیایى، توشه آخرت است و دنیا نیست ـ تا آن جا که اهل دل گفتهاند: «هر کس در روزش به تدبیر آنچه با آن افطار مىکند، اهتمام ورزد، برای او گناه نوشته مىشود؛ چرا که این، از کماطمینانی به فضل خدا و یقین اندک به روزىِ وعده داده شده خویش است».
این درجه، رتبه پیامبران، صدّیقان و مقرّبان است. در تفصیل قولی آن، نباید درنگ طولانی داشت؛ ولی در تحقّق عملی آن، تأمّل بهجاست؛ چرا که آن، رویکرد به خداوند و روىگردانی از غیر خدا با همه همّت است و آراسته شدن به این سخن خداست که: (قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ؛۱بگو: «خدا». سپس وا گذارشان تا در باطل خویش به بازیچه مشغول باشند).۲