یک ماه، زیاد نوشتن مگر برای گذران زندگی به قدر ضرورت، و اشتغال به چیزی جز نماز، ذکر، قرائت قرآن، تسبیح، تحمید، تهلیل، استغفار و صلوات...۱.
مىتوان گفت: به طور کلّی، هر چه معتکف را از هدف اصلی اعتکاف ـ که یاد خدا و اُنس با اوست ـ دور مىکند، نکوهیده است.
برکات اعتکاف
اعتکاف، جامع همه فضیلتها و برکاتی است که در قرآن و حدیث برای حضور در مسجد، روزهدارى و یاد خداوند سبحان، بیان شدهاند. بر این اساس، همه آثار و برکاتِ همه این عبادتها، یکجا بر این عبادت مترتّب مىشوند.
به سخن دیگر، معتکف هر چه بتواند حضور کوتاهمدّت خود در مسجد، را با آداب آن همراه نماید و عمق معنوی بیشتری به آن بدهد، اعتکاف برای روح و جان او، سازندگی بیشتری خواهد داشت و آثار و برکات افزونتری نصیب او خواهد شد.
بر این پایه، ممکن است مراتب بهرهبرداری دو نفر که هر دو در یک مسجد اعتکاف کردهاند، قابل مقایسه با دیگری نباشد. توضیح این مطلب را با تبیین مراتب برکات نخستین رکن اعتکاف ـ یعنی نیّت ـ آغاز مىکنیم:
مراتب برکات نیّت
نیّت و انگیزه که انسان را به عبادت وادار مىکند، در همه عبادات و از جمله اعتکاف، مراتبی دارد که مراتب ارزش و برکات عبادت، وابسته به آن است.
برخی، خدا را به امید پاداش، عبادت مىکنند و برخی، از ترس کیفر او؛ ولی انگیزه بزرگان اهل معرفت، «محبّت و شایستگیِ خداوند سبحان برای عبادت» است. اهل بیت علیهم السّلام جزو دسته سوم اند و عبادت آنها به دلیل دوستی و شایستگی اوست. در حدیثی که به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام نقل شده، آمده است: