دارند، اعتکاف صحیح نیست.۱
۳. اقامت دست کم، سه روز در مسجد
کمترین مدّت اعتکاف، سه روز است. معتکف باید از طلوع فجر روز اوّل تا مغرب روز سوم در مسجد بماند و در این مدّت از مسجد خارج نشود، جز برای انجام کارهای لازم عرفی یا شرعىِ واجب یا مستحب، مانند: حمّام رفتن، عیادت و تشییع جنازه.
۴. روزهدارى
سومین رکن اعتکاف، روزهداری در طول مدّت اعتکاف است. در طول سال، در هر زمانی که انسان بتواند دست کم، سه روز پیاپی در مسجد اقامت کند و روزه بگیرد، اعتکاف او صحیح است. از این رو، اعتکاف در زمانی که مصادف با دو عید قربان و عید فطر شود، صحیح نیست.
همچنین کسانی که به هر دلیل نمىتوانند روزه بگیرند، اعتکافشان صحیح نیست. گفتنی است لازم نیست که روزه آنها اختصاص به اعتکاف داشته باشد؛ بلکه مىتواند روزه قضا و یا نذری باشد.
۵. پرهیز از مهمترین آسیبهای اعتکاف
اعتکاف، در حقیقت، وقف کردن خود برای عبادت، رویآوری تام و کامل به خداوند سبحان و روگردانی از غیر اوست. بنا بر این، هر کاری که کمترین منافاتی با این معنا داشته باشد، آسیب اعتکاف شمرده مىشود و اجتناب از آن، ضروری است.
آسیبهای اعتکاف را به دو دسته مىتوان تقسیم کرد:
دسته اوّل: آسیبهایی که بنیان اعتکاف را ویران مىسازند و موجب بطلان آن مىشوند. این گونه آسیبها، «محرّمات اعتکاف» نامیده مىشوند که مهمترین آسیبهای اعتکاف اند و اجتناب از آنها رکن اعتکاف شمرده میشود.
دسته دوم: آسیبهایی که موجب کاهش برکات این عمل عبادی