145
فرهنگ‌نامه اعتکاف

نمی‌تواند دست یابد. در این هنگام، ایمان او به حقایق غیبی تقویت مى‏گردد و به مرتبه یقین مى‏رسد و یقین، او را به مرز عصمت، نزدیک مى‏گردانَد.۱

۵. نقش ذکر در نیکوکاری و خوش‏نامى

یاد خدا، هنگامی که در جان نفوذ کند، خودخواهی را ـ که اصلِ اصول فتنه‏ها۲ و ریشه رذایل اخلاقی است ـ، از بین مى‏برد و جای خود را به خداخواهی مى‏دهد و بدین سان، همه کارهای انسان، نیکو مى‏گردد و انسان نیکوکار، در دنیا و آخرت، خوش‏نام خواهد بود.۳

۶. نقش ذکر در تأمین رفاه مادّی و حلّ مشکلات زندگى

یاد خدا، علاوه بر این که راه رسیدن به کمالات معنوی است، موجب گشایش در کارها و حلّ مشکلات زندگی و تأمین نیازهای مادّی نیز هست؛ زیرا ذکر، تقوا مى‏آفریند و خداوند متعال، تأمین نیازها و حلّ مشکلات انسان‏های پرهیزگار را تضمین کرده است.۴ به سخن دیگر، یکی از مصادیق یاد کردن خدا از یاد کننده خود، تأمین نیازها و حلّ مشکلات اوست.۵

۷. نقش ذکر در محبّت

بزرگ‏ترین برکت یاد خدا و مهم‏ترین ثمره آن، محبّت خداست. ذکر، در نخستین گام، ذاکر را از آلودگى‏های اخلاقی و عملی پاک مى‏کند و زمینه

1.. ر. ک: فصل پنجم، باب‏هاى ۹ ـ ۱۱ و ۲۲.

2.. این تعبیر در نامۀ امام خمینى قدّس سرّه به فرزندش حاج سیّد احمد خمینى، به تاریخ پانزدهم ربیع الأوّل ۱۴۰۷ آمده است: «... فرزندم! از خودخواهى و خودبینى به در آى که این، ارث شیطان است... و بدان که تمام گرفتارى‏هاى بنى‏آدم، از این ارث شیطانى است که اصلِ اصول فتنه است» (ر.ک: صحیفۀ امام: ج ۲۰ ص ۱۵۴). ظاهراً مقصود بنیان‌گذار جمهوری اسلامی از «اصول فتنه»، اخلاق رذیله است که ریشه در خودخواهى و خودبینى و انانیّت انسان دارد.

3.. ر. ک: فصل پنجم، باب‏هاى ۶ و ۱۵.

4.. ر. ک: فصل پنجم، باب‏هاى ۱۲ ـ ۱۴.

5.. (وَ مَن یَتَّقِ ٱللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لاَ یَحْتَسِبُ؛ و هر که از خدا پروا کند، خدا براى او گشایشى فراهم مى‏سازد و از جایى که گمان نمى‏بَرد، او را روزى مى‏بخشد) طلاق: آیۀ ۲ و ۳.


فرهنگ‌نامه اعتکاف
144

رضوان است.۱ همچنین مراتب نعمت و رحمتِ متقابل الهی نسبت به یاد کننده خود، متناسب با مراتب ذکر اوست. هر چه ذکر، عمیق‏تر و گسترده‏تر باشد، برکات الهى، ذاکر را بیشتر فرا خواهد گرفت.

بر این اساس، همه آثار و برکات ذکر ـ‌که در فصل پنجم این فرهنگ‌نامه بیان گردیده است ـ‌، در واقع، تبیین چگونگی یاد کردن خدا از یاد کننده خود و تشریح نعمت‌هایی است که در نتیجه ذکر، به ذاکر مى‏رسد.

۲. نقش یاد خدا در آفت‏زدایی از زندگى

نخستین اثر یاد کردن متقابل خداوند از ذاکر، آفت‏زدایی از زندگی اوست. همه آیات و احادیثی که مى‏گویند «ذکر، شیطان را از انسان دور مى‏کند، گناهان را پاک مى‏کند و بلکه به حَسَنات تبدیل مى‏نماید، بیمارى‏های جان را درمان مى‏کند و دل را سالم مى‏سازد»،۲ در واقع، تبیین کننده نقش ذکر در زدودن آسیب‏های زندگی اند.

۳. نقش یاد خدا در سازندگی جان

اثر دیگر ذکر، سازندگىِ جان و پرورش روح است. آدمی در پرتو یاد خدا، دلش آرام مى‏گیرد، سینه‏اش گشاده مى‏گردد، روحش صیقل مى‏یابد و جانش زنده و قلبش آباد مى‏شود۳ و بدین سان، به کمالات والای معنوی و مقامات بلند انسانی دست مى‏یابد.

۴. نقش یاد خدا در پیدایی علم و حکمت و عصمت روانى

یاد خدا، دل را نورانی مى‏کند و انسان در پرتو این نورانیت، به علم، نور و حکمت حقیقی دست مى‏یابد و در نتیجه، به نیروی بینش و بصیرت الهی مجهّز مى‏گردد و حقایقی را دریافت مى‏کند که از راه تعلیم و تعلّم، به آنها

1.. ر. ک: فصل پنجم، باب اوّل.

2.. ر. ک: فصل پنجم، باب‏هاى ۵ و ۶ و ۲۶ و ۲۷.

3.. ر. ک: فصل پنجم، باب‏هاى ۳ ـ ۸.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه اعتکاف
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری محمّدحسين صالح آبادي عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12097
صفحه از 351
پرینت  ارسال به