۱۳۶.تاريخ بغدادـ به نقل از انس ـ: پیامبر صلی الله علیه و اله هر گاه لباس نویی میخرید، آن را در روز جمعه مىپوشيد.۱
۱۳۷.سنن ابی داوودـ به نقل از محمّد بن يحيى انصاری ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «چرا هر یک از شما که میتواند، بجز لباسهای کارش، لباسهایی مخصوص روز جمعهاش فراهم نمیکند؟!».۲
۶/۲
شتافتن
۱۳۸.پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: شتافتن به سوی نماز جمعه، حجّ فقیران امّت من است.۳
۱۳۹.پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: در روز رستاخیز، فاصله نشستن مردم با خداوند، به ترتیب رفتنشان به نماز جمعه است: نفر اوّل، نفر دوم و نفر سوم.۴
۱۴۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و اله: هر گاه روز جمعه فرا رسد، فرشتگان بر در مسجد میایستند و به ترتیب، [نام] نفر اوّل و دوم را مینویسند. آن کس که صبحگاهان [برای حضور در نماز جمعه] شتافته، چون فردی [حجگزار] است که شتری را به قربانگاه بَرَد و فرد بعد، همانند کسی است که گاوی را قربانی کند و نفر پس از او، قوچی را و شخص پس از او، مرغی را و نفر بعد، تخم مرغی را. و چون امام جمعه حاضر شود، آن فرشتگان، دفترهای خود را میبندند و به ذِکر خدا گوش میسپارند.۵
1.. كانَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و اله إذَا استَجَدَّ ثَوباً لَبِسَهُ يَومَ الجُمُعَةِ(تاریخ بغداد: ج۴ ص۱۳۷ الرقم ۱۸۱۷، التمهید لابن عبد البرّ: ج۲۴ ص۳۶).
2.. ما عَلىٰ أحَدِكُم إن وَجَدَ أن يَتَّخِذَ ثَوبَينِ لِيَومِ الِجُمُعَةِ سِوىٰ ثَوبَي مِهنَتِهِ؟! (سنن أبی داود: ج۱ ص۲۸۳ ح۱۰۷۸، السنن الكبرى: ج۳ ص۳۴۳ ح۵۹۵۲).
3.. التَّهجيرُ إلي الجُمُعَةِ حَجُّ فُقَراءِ اُمَّتي (دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۱، الجعفریّات: ص۳۲).
4.. إنَّ النّاسَ يَجلِسونَ مِنَ اللّهِ يَومَ القِيامَةِ عَلىٰ قَدرِ رَواحِهِم إلَى الجُمُعاتِ: الأَوَّلِ وَالثّاني وَالثّالِثِ(سنن ابن ماجة: ج۱ ص۳۴۸ ح۱۰۹۴، المعجم الكبیر: ج۱۰ ص۷۸ ح۱۰۰۱۳).
5.. إذا كانَ يَومُ الجُمُعَةِ وَقَفَتِ المَلائِكَةُ عَلىٰ بابِ المَسجِدِ يَكتُبونَ الأَوَّلَ فَالأَوَّلَ، ومَثَلُ المُهَجَّرِكَمَثَلِ الَّذي يُهدي بَدَنَةً، ثُمَّ كَالّذي يُهدي بَقَرَةً ثُمَّ كَبشاً ثُمَّ دَجاجَةً ثُمَّ بيضَةً، فَإِذا خَرَجَ الإِمامُ طَوَوا صُحُفَهُم ويَستَمِعونَ الذِّكرَ (صحیح البخاری: ج۱ ص۳۱۴ ح۸۸۷، صحیح مسلم: ج۲ ص۵۸۷ ح۲۴).