دو قدم انسان معمولى يا دوهفتم شاخص گردد؛ يعنى حدود دو ساعت.
اين نظريه، از سوی علامهٔ مجلسى و پدر او، مطرح شده و از فقيهان کنونی، امام خمينى و آية اللّٰه فاضل لنکرانى۱ آن را پذيرفتهاند. البته امام مینویسد:
احتياطْ آن است که خواندن نماز جمعه از اول وقت تأخير نيفتد و اگر تأخير افتاد، احتياطْ آن است که نماز ظهر را انتخاب کنند، گرچه بعيد نيست که وقت نماز جمعه تا برگشتن دوپا از سايه اشخاص متعارف مردم، امتداد داشته باشد.۲
۴. وقت نماز جمعه، از اوّل زوال تا يک ساعت است. ظاهراً اين فتوا براى اوّلين بار، از سوی يکى از فقهاى قرن سوم معروف به «جُعفى» که در کتب رجال به عنوان «الصابونى» معرفى شده، صادر گرديد، و در ميان فقيهان معاصر، آية اللّٰه محمّدعلى اراکى۳ و آية اللّٰه شبيرى زنجانى،۴ اين نظريه را پذيرفتهاند با اين تفاوت که بر اساس فتواى آية اللّٰه اراکى، معيار، ساعت نجومى يعنى شصت دقيقه است؛۵ امّا بر پايه نظريه آية اللّٰه زنجانى،۶ معيار، ساعت معوَّج است؛ يعنى یک دوازدهم روز، که بنا بر نظر ايشان وقت نماز جمعه در فصلهاى مختلف، متفاوت است. مثلاً در کوتاهترين روزهاى سال، وقت نماز جمعه حدود پنجاه دقيقه مىشود و در بلندترين روزهاى سال، وقت نماز جمعه، حدود يک ساعت و پانزده دقيقه۷.
1.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۷۵ ذيل مسئلۀ ۱۵.
2.. تحریر الوسیله: ج ۱ ص ۲۱۶.
3.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۸۷۵ ذيل مسئلۀ ۱۵.
4.. توضیح المسائل مراجع: ج ۱ ص ۹۰۹ مسئلۀ ۷۴۳.
5.. البته در صورتى که مقصود از روز، طلوع تا غروب آفتاب باشد.