لیکن روزهای عید در سال، تنها دو بار است و باشکوهتر از جمعه است و ازدحام در آنها بیشتر است و مردم مشتاقترند. در نتیجه، عموماً مردم حاضر میشوند. برخی نیز اگر پراکنده شوند، چندان پرشمار نیستند که رویگردانی و سبکشمردن نماز پدید آید.۱
۴/۴
به پا ایستادن خطیب
۹۳.سنن ابن ماجهـ به نقل از علقمه ـ: از ابن مسعود پرسیده شد: آیا پیامبر صلی الله علیه و اله نشسته خطبه میخوانْد یا ایستاده؟ گفت: آیا [در سورهٔ جمعه] نمیخوانید: (و تو را ایستاده رها کردند(؟۲
۹۴.صحیح مسلمـ به نقل از جابر بن سَمُره ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ایستاده خطبه میخواند. سپس مینشست. آن گاه بر میخاست و ایستاده خطبه میخوانْد. اگر کسی به تو خبر دهد که ایشان نشسته خطبه میخوانْد، بیتردید دروغ گفته است.۳
۹۵.تفسیر القمّیـ به نقل از ابو بصير که از او پرسیدند: امام جمعه چگونه خطبه
1.. من کلامِهِ علیه السلام في عِلَلِ الشَّرائِعِ: فَإِن قالَ [قائِلٌ]: فَلِمَ جُعِلَتِ الخُطبَةُ يَومَ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ وجُعِلَت فِي العَيدَينِ بَعدَ الصَّلاةِ؟ قيلَ: لِأَنّ الجُمُعَةَ أمرٌ دائِمٌ يَكونُ فِي الشَّهرِ مِراراً، وفِي السَّنَةِ كَثيراً، فَإِذا أكثَر ذٰلِكَ عَلَى النّاسِ صَلّوا وتَرَكوهُ ولَم يُقيموا عَلَيهِ وتَفَرَّقوا عَنهُ، فَجُعِلتَ قَبلَ الصَّلاةِ لِيُحتَبَسوا عَلَى الصَّلاةِ ولا يَتَفَرّقوا ولا يَذهَبوا، وأمَّا العيدانُ فَإِنّما هُوَ فِي السَّنَةِ مَرَّتانِ، وهِيَ أعظَمُ مِنَ الجُمُعَةِ، وَالزّحامُ فيهِ أكثَرُ، وَالنّاسُ مِنهُم أرغَبُ، فَإِن تَفَرَّقَ بَعضُ النّاسِ بَقِيَ عامَّتُهُم، ولَيسَ هُوَ بِكَثيرٍ فَيَميلوا ويَستَخِفّوا بِهِ(عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۱۲ ح۱، علل الشرائع: ص۲۶۵ ح۹).
2.. أكانَ النَّبيُّ صلی الله علیه و اله يَخطُبُ قائِماً أو قاعِداً؟ قال: أوَما تَقرَأُ: )وَ تَرَكُوكَ قَائِمًا)؟(سنن ابن ماجة: ج۱ ص۳۵۲ ح۱۱۰۸، المعجم الکبیر: ج۱۰ ص۷۶ ح۱۰۰۰۳).
3.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و اله كانَ يَخطُبُ قائِماً، ثُمَّ يَجلِسُ ثُمَّ يَقومُ فَيَخطُبُ قائِماً، فَمَن نَبَّأَكَ أنَّهُ كانَ يَخطُبُ جالِساً فَقَد كَذَبَ(صحیح مسلم: ج۲ ص۵۸۹ ح۳۵، سنن أبی داود: ج۱ ص۲۸۶ ح۱۰۹۳).