65
فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه

لیکن روزهای عید در سال، تنها دو بار است و باشکوه‏تر از جمعه است و ازدحام در آنها بیشتر است و مردم مشتاق‏ترند. در نتیجه، عموماً مردم حاضر می‌شوند. برخی نیز اگر پراکنده شوند، چندان پرشمار نیستند که روی‌گردانی و سبک‌شمردن نماز پدید آید.۱

۴/۴

به پا ایستادن خطیب

۹۳.سنن ابن ماجهـ به نقل از علقمه ـ: از ابن مسعود پرسیده شد: آیا پیامبر صلی الله علیه و اله نشسته خطبه می‏خوانْد یا ایستاده؟ گفت: آیا [در سورهٔ جمعه] نمی‏خوانید: (و تو را ایستاده رها کردند(؟۲

۹۴.صحیح مسلمـ به نقل از جابر بن سَمُره ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله ایستاده خطبه می‏خواند. سپس می‏نشست. آن گاه بر می‏خاست و ایستاده خطبه می‌خوانْد. اگر کسی به تو خبر دهد که ایشان نشسته خطبه می‏خوانْد، بی‏تردید دروغ گفته است.۳

۹۵.تفسیر القمّیـ به نقل از ابو بصير که از او پرسیدند: امام جمعه چگونه خطبه

1.. من کلامِهِ علیه السلام في عِلَلِ الشَّرائِعِ: فَإِن قالَ [قائِلٌ]: فَلِمَ جُعِلَتِ الخُطبَةُ يَومَ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ وجُعِلَت فِي العَيدَينِ بَعدَ الصَّلاةِ؟ قيلَ: لِأَنّ الجُمُعَةَ أمرٌ دائِمٌ يَكونُ فِي الشَّهرِ مِراراً، وفِي السَّنَةِ كَثيراً، فَإِذا أكثَر ذٰلِكَ عَلَى النّاسِ صَلّوا وتَرَكوهُ ولَم يُقيموا عَلَيهِ وتَفَرَّقوا عَنهُ، فَجُعِلتَ قَبلَ الصَّلاةِ لِيُحتَبَسوا عَلَى الصَّلاةِ ولا يَتَفَرّقوا ولا يَذهَبوا، وأمَّا العيدانُ فَإِنّما هُوَ فِي السَّنَةِ مَرَّتانِ، وهِيَ أعظَمُ مِنَ الجُمُعَةِ، وَالزّحامُ فيهِ أكثَرُ، وَالنّاسُ مِنهُم أرغَبُ، فَإِن تَفَرَّقَ بَعضُ النّاسِ بَقِيَ عامَّتُهُم، ولَيسَ هُوَ بِكَثيرٍ فَيَميلوا ويَستَخِفّوا بِهِ(عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۱۲ ح۱، علل الشرائع: ص۲۶۵ ح۹).

2.. أكانَ النَّبيُّ صلی الله علیه و اله يَخطُبُ قائِماً أو قاعِداً؟ قال: أوَما تَقرَأُ: )وَ تَرَكُوكَ قَائِمًا)؟(سنن ابن ماجة: ج۱ ص۳۵۲ ح۱۱۰۸، المعجم الکبیر: ج۱۰ ص۷۶ ح۱۰۰۰۳).

3.. إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و اله كانَ يَخطُبُ قائِماً، ثُمَّ يَجلِسُ ثُمَّ يَقومُ فَيَخطُبُ قائِماً، فَمَن نَبَّأَكَ أنَّهُ كانَ يَخطُبُ جالِساً فَقَد كَذَبَ(صحیح مسلم: ج۲ ص۵۸۹ ح۳۵، سنن أبی داود: ج۱ ص۲۸۶ ح۱۰۹۳).


فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
64

۴/۳

مقدّم کردن خطبه بر نماز

۹۰.الکافیـ به نقل از ابو مريم ـ: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: خطبه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله پیش از نماز بود یا پس از آن؟ فرمود: «پیش از نماز، خطبه می‏خوانْد و سپس نماز می‏گزارد».۱

۹۱.امام صادق علیه السلام: در روز جمعه پیش از نماز، نخست دو خطبه خوانده می‏شود و هنگامی که امام بر فراز منبر می‏رود، می‏نشیند و مؤذّنان در حضور وی اذان سر می‏دهند. هنگامی که اذان را به پایان برند، او می‏ایستد و خطبه می‏خوانَد و اندرز می‏دهد. سپس لحظاتی کوتاه می‏نشیند. آن گاه برمی‏خیزد و خطبه دیگری می‏خوانَد و در آن دعا می‏کند. پس از آن، مؤذّنان اقامه می‏گویند و او پایین می‏آید و نماز جمعه را دو رکعتی و با صدای بلند می‏خوانَد.۲

۹۲.امام رضا علیه السلامـ در بیان آن دسته از حکمت احکام که فضل بن شاذان، آنها را نقل کرده ـ: اگر گفته شود: چرا خطبه در روز جمعه، پیش از نماز قرار داده شده و در روزهای عید، پس از نماز؟ پاسخ داده می‏شود: زیرا نماز جمعه، کاری مداوم است که ماهانه چند بار و سالانه بسیار تکرار می‏شود. وقتی شمار آن، فراوان شود، مردم نماز را می‏خوانند و مابقی را رها می‏کنند و آن را به جا نمی‏آورند و پی کار خود می‏روند. از این رو، خطبه بر نماز مقدّم شد تا برای نماز، نگه داشته شوند و پراکنده نگردند و نروند.

1.. سَأَلتُهُ عَن خُطبَةِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و اله: أَقَبلَ الصَّلاةِ، أَو بَعدُ؟ فَقَالَ: قَبلَ الصَّلَاةِ يَخطُبُ، ثُمَّ يُصَلِّي(الكافی: ج۳ ص۴۲۱ ح۳، تهذیب الأحكام: ج۳ ص۲۰ ح۷۲).

2.. يُبتَدَأُ بِالخُطبَتَينِ يَومَ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ، وإذا صَعِدَ الإِمامُ المِنبَرَ جَلَسَ وأذَّنَ المُؤَذّنونَ بَينَ يَدَيهِ، فَإِذا فَرَغوا مِنَ الأَذانِ قامَ فَخَطَبَ فَوَعَظَ، ثُمَّ جَلَسَ جِلسَةً خَفيفَةً، ثُمَّ قامَ فَخَطَبَ خُطبَةً اُخرىٰ يَدعو فيها، ثُمَّ أقامَ المُؤَذِّنونَ، ونَزَلَ فَصَلَّى الجُمُعَةَ رَكعَتَينِ يَجهَرُ فيهِما بِالقِراءَةِ (دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۳، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۵۶ ح۷۱).

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 14522
صفحه از 137
پرینت  ارسال به